Zekering multimeter doorgebrand

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Zekering multimeter doorgebrand

dankjewel voor het idee van de rendementmeter,

wat wel een probleempje is, is dat wij geen vermogensmeter

tot onze beschikking hebben. we hebben wel 2 multimeters van school mee gekregen, maar die deden het allebei niet.

we hebben ze aangesloten op precies de manier zoals onze leraar heeft uitgelegd, en bij nadere inspectie waren bij beide meters de zekeringen kapot.

heeft iemand nog een ideetje hoe we dat nog in het weekend op kunnen lossen?

alvast bedankt!

T1a 250 volt zekering hebben we nog wel liggen maar t1a voor hoeveel

ampere staat dat? niet dat we zodadelijk die zeker ook nog kapot hebben of de meter stuk

groetjes klaas en veerle

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zekering multimeter doorgebrand

Ik vermoed dat er T1A staat, dus met hoofdletters. De T staat voor traag, de A voor ampere.

In de techniek kan een hoofdletter of een kleine letter een wereld van verschil betekenen.

Berichten: 5

Re: Zekering multimeter doorgebrand

Ja in hoofdletters,

Dus komt er een beetje op neer dat 1 ampere het maximum is

wat deze zekering aan kan. Niet echt veel.. wachten

tot de school maandag weer begint ben ik bang.

heb geen zin om de zekering door te fikken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Zekering multimeter doorgebrand

Die zekering zit waarschijnlijk niet in dezelfde schakeling als de stroomkring die je wil meten. Ik gebruik multimeters met een zekering van 160mA, waar ik tot een paar A mee kan meten. Maar als je het op veilig wil spelen, vraag dan inderdaad eerst op school na wat die wel en niet aankan.

Berichten: 12.262

Re: Zekering multimeter doorgebrand

Het ziet eruit alsof dit is gesplitst van een andere thread...

Let wel dat je met een multimeter geen vermogen kunt meten aan wisselspanning, alleen de (op zn best gemiddelde) stroom. Hierdoor meet je bij apparaten met een power factor kleiner dan 1 een te groot vermogen.

Wat de zekering betreft: Deze zal voor het 200 (of 400) mA bereik zijn, en voorkomt dat de shunt in de meter doorbrandt. Er bestaan ook multimeters met een hoger AC stroombereik, bijvoorbeeld 10 of 20 ampere. Meestal is dat circuit niet gezekerd, maar dat is feitelijk ook niet echt nodig gezien de stoppen zouden doorslaan voordat je boven het meetbereik bent (althans, als je aan 230V meet).
Victory through technology

Reageer