silly putty

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

silly putty

Het materiaal 'silly putty' vertoont op het eerste gezicht merkwaardig gedrag:

- trekt men een stukje 'silly putty' snel uit elkaar, dan breekt het. Bij langzame uitrekking daarentegen gedraagt het materiaal zich taai-visceus en breekt het pas na zeer grote verlenging.

- Silly putty stuitert als een zeer elastisch rubber wanneer men een balletje van het materiaal laat vallen. Laat men echter een stukje op tafel liggen dan vloeit het materiaal geleidelijk uit al een visceuze vloeistof.

Nu moet ik dit gedrag van de 'silly putty' verklaren, maar ik snap eerlijk gezegd niet hoe dit nu kan. Dit moet aan de hand van het spagettimodel (als je een bord spagetti hebt, en je trekt aan een van de slierten, zullen deze breken, doe je dit echter langzaam dan zullen de slierten langs elkaar schuiven..).

Kan iemand me hierbij helpen? alvast super bedankt!!

juul

Berichten: 270

Re: silly putty

Ik weet welk spul je bedoelt en volgens mij kun je dit zelf maken door water te mengen met een of ander bindingsmiddel beginnend met "ma...". Maargoed in ieder geval. Het idee is geloof ik dat als je de klodder bij voorbeeld op tafel legt alle moleculen rustig langs elkaar kunnen bewegen. Wanneer jij op de klodder slaan of het tegen de muur aan gooit wordt de verplaatsing die met gebeuren zo groot dat ze niet lekker langs elkaar kunnen. Dit zorgt voor ophouding en dit zorgt op zijn tijd er weer voor dat het hard wordt. Wanneer alles weer langs elkaar kan bewegen zoals wanneer je het weer op tafel zou leggen dan is het weer een vloeibaar gebeuren.

De moleculen bewegen dus kortom lastig langs elkaar wanneer in beweging en eenvoudiger ( vloeibaar ) bij kleine tot vooral geen beweging.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: silly putty

idd. Je hebt te maken met zeer lange moleculen. Deze glijden langs elkaar met veel moeite. Daarom moet je er langzaam aan trekken. Trek je er snel aan dan zal het breken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: silly putty

Heb hier zelfs nog wat silly putty liggen. Het is een dillatante vloeistof, gemaakt van meestal siliconenolie en boorzuur. Boorzuur is trifunctioneel en gaat interactie aan met de siliconen olie. Deze interactie doet zich voor als een sterke binding wanneer er veel kracht op de vloeistof wordt uitgeoefend. Bij weinig kracht zal de interactie minder invloed hebben, waardoor de vloeistof minder visceus is en zal uitvloeien [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... iggrin.gif[/img]
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Reageer