Warm water bevriest sneller dan koud water.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 369

Warm water bevriest sneller dan koud water.

Hallo mensen van de natuurkundesectie,

Ik heb een vraag die al wijdt voorkomt op het internet en waarvan ik mij afvraag of er überhaupt al een bewezen antwoord op is gevonden in de wetenschap (wat ik baseer op wat ik gelezen heb, waarin elke hypothese op dit gebied in de wetenschap weer nieuwe vragen oproept). Er zijn wel vele hypotheses waarvan ik zelf ook een aantal had bedacht en die mij vrij logisch leken en wellicht is het een combinatie van die hypothesen. Toch ga ik de vraag hier eens stellen, omdat er vast voldoende volleerde Fysici hier rondkijken. Waarom bevriest warm water sneller dan koud water? Ik heb het dan over gelijke hoeveelheden water en waarbij het warme water niet bij het kookpunt zit (waardoor een gedeelte zou verdampen).

Nou, ik ben benieuwd. Wie durft.

Met vriendelijke groeten,
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Warm water bevriest sneller dan koud water.

Zoals je zelf zegt, hier is al vrij veel over geschreven. Allicht is dit overzicht de moeite, maar misschien heb je een meer specifieke vraag?

Berichten: 382

Re: Warm water bevriest sneller dan koud water.

Je beschrijft het Mpemba-effect, zie hier voor informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 369

Re: Warm water bevriest sneller dan koud water.

Je beschrijft het Mpemba-effect, zie hier voor informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect


Zo, voor een kind van 13 weet jij (voor zover ik dat hier aan kan zien) veel van Natuurkunde. Oefen jij dit bij of is jouw vader fysicus (als ik vragen mag)? Een dikke pluim voor jou :eusa_whistle: !

Beide bedankt voor jullie reacties. Ik heb de bronnen bestudeerd en het is mij nu aardig helder geworden.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Reageer