Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Zoals de meeste mensen inmiddels wel hebben meegekregen mogen we (in Nederland) op 9 juni 2010 weer naar de stembus, deze keer voor de tweede kamer verkiezingen.

Door de vergrootte spreiding van zetels over partijen ben ik bang dat we een moeizame coalitie formatie tegemoet kunnen zien.

Uitgaande van de politieke barometer van nova ben ik benieuwd wat jullie als meest waarschijnlijke coalitie zien en hierbij geen rekening te houden met wat je eigen politieke voorkeur heeft.

uitgaande van de eerder genoemde barometer is er de volgende virtuele zetelverdeling (week 7)
  • CDA: 32
  • PvdA: 21
  • VVD: 17
  • SP: 12
  • GroenLinks: 11
  • D66: 18
  • ChristenUnie: 8
  • SGP: 2
  • PVV: 24
  • PvdD: 3
  • Trots op Nederland: 2
Om een meerderheid in de kamer te hebben is er een minimum van 76 zetels nodig.

Uitgaande van eerdere regeringen en wederom de totale hoeveelheid zetels van het CDA is het te verwachten dat het CDA wederom in de regering zal komen.

Een samenwerking van het CDA en PvdA zie ik door de recente gebeurtenissen niet als waarschijnlijk. Een regering van CDA + een aantal andere linkse partijen is ook erg onwaarschijnlijk. CDA/SP/GroenLinks/D66/PvdD zou volgens deze voorspellingen 76 zetels halen. Dit is theoretisch voldoende voor om een regering te vormen.

Een rechtse regering bestaande uit CDA/VVD/PVV zou net niet voldoende zijn om een meerderheid te krijgen (73). Er zou dan waarschijnlijk een kleine christelijke partij bij komen (ChristenUnie) om het totaal op 81 te krijgen.

Mochten het CDA en de PvdA toch samen kunnen willen regeren dan is een linkse maar ook een centrum regering mogelijk. Het CDA zal dan niet te veel macht willen geven aan de PvdA waardoor een compensatie met een rechtse partij waarschijnlijk is. We zouden dan een centrum regering krijgen. Een coalitie bestaande uit CDA/PvdA/VVD zou 70 zetels krijgen. Dit in combinatie met de deelname van wederom de ChristenUnie zou een meerderheid van 78 zetels hebben.

Het enige wat er met zekerheid te zeggen is, de drie grootste partijen samen CDA/PvdA/PVV is de enige mogelijkheid om een 3 partijen coalitie te vormen. In elke andere mogelijke combinatie zijn minimaal 4 partijen nodig.

Mochten het CDA en de PvdA dusdanig met elkaar overhoop liggen en zou het CDA niet met de PVV willen reageren (met de lijst fortuyn nog in het geheugen) is er dan een mogelijkheid om een niet confessionele regering te vormen? Hierbij zou de orginele paars (VVD/PvdA/D66) niet voor een meerderheid kunnen zorgen. Een logische sociale/liberale aanvulling op deze combinatie zou GroenLinks zijn. Dit zou echter nog steeds niet voor een meerderheid (67 zetels) zorgen. VVD en SP zie ik niet met elkaar in een regering. Derhalve acht ik een herhaling van paars erg onwaarschijnlijk.

uitgaande van deze mogelijkheden acht ik een combinatie van CDA/VVD/PVV/CU met 81 zetels het meest waarschijnlijk.

Zeker de uitspraken van Wilders dat hij graag in de regering wil en hiervoor ook bereidt is concessies te doen helpt hier aan mee. Wat verwachten jullie dat er bij de verkiezingen uit gaat komen?

Verborgen inhoud
en kort, hoe blij zou je hiermee zijn?


Ik zou met een dergelijke regering niet blij zijn. mijn eigen voorkeur gaat uit naar een sociaal liberale regering.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Ik denk niet dat de PVV in de regering komt. Het word inderdaad een puinhoop, daarom adviseer ik iedereen om maar op (een van ) de grootste partij te stemmen, misschien komt er dan een regering die kan doen wat het wil.

Ik zou nog even willen wachten met conclusies trekken gebaseerd op peilingen. Er kan nog veel gebeuren.

Met de huidige crisis(en) in het achterhoofd denk ik dat D66 en VVD wat meer stemmers zullen trekken. Een D66, VVD, CDA + opvulling combinatie is dus niet uitgesloten. Al heb ik (en iedereen) liever een tweeprtijencoalitie

Berichten: 369

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Allereerst heel even off topic. Geheel terecht dat Wouter Bos voet bij stuk hield. Daarnaast zag je deze val van het kabinet al tijden aankomen.

De combinatie die Wouter Masselink als meest waarschijnlijke aankaart verwacht ik ook. Zeker omdat het CDA zegt een combinatie met PVV niet uit te sluiten, wat (gezien de historie van Balkenende/CDA) waarschijnlijk betekent dat ze die combinatie toch wel aan gaan als dat het CDA uitkomt. Alleen de VVD kan nog tegenspartelen en gaat dat misschien nog wel doen ook. Ik denk alleen niet dat een dergelijke coalitie het lang uit houdt (Balkenende heeft er inmiddels zijn roeping van gemaakt zoveel mogelijke kabinetten te slijten :eusa_whistle: ?!). Met name is het natuurlijk de meest waarschijnlijke omdat alle overige combinaties heel onwaarschijnlijk zijn, maar je weet het niet altijd in de politiek.

Ik zou ook niet blij zijn met een dergelijk kabinet. Met name omdat ik Balkenende nu spuugzat ben en Wilders niet zie zitten. Ik zie liever dat de D66 wat meer invloed krijgt (want Pechtold is kritisch, oprecht en goed voor het onderwijs)! Ondanks dit, weet ik nog niet waar ik op ga stemmen.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 26

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Allereerst heel even off topic. Geheel terecht dat Wouter Bos voet bij stuk hield. Daarnaast zag je deze val van het kabinet al tijden aankomen.
.

ook even off topic:

Het is zeker slim gespeeld van Wouter Bos om nu voet bij stuk te houden en het kabinet hierop te laten vallen. Noem mij achterdochtig, maar het is in mijn ogen iets te toevallig dat dit nu gebeurd zo vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen en Wouter kan er nu zeker van zijn dat verlengde aanwezigheid in Uruzgan van de baan is.

En of het nu terecht is of niet, de PvdA heeft zijn geloofwaardigheid lang geleden al verloren, was het niet dezelfde Wouter bos die in 2007 nog zei niett onder Balkendende in een regering plaats te nemen???
Ik denk niet dat de PVV in de regering komt. Het word inderdaad een puinhoop, daarom adviseer ik iedereen om maar op (een van ) de grootste partij te stemmen, misschien komt er dan een regering die kan doen wat het wil.
De kansen van de PVV voor regeringsdeelname zijn inderdaad niet hoog en PR-technisch heeft Wilders nog wel wat werk te verrichten. Maar hij uitte zich recentelijk positief door te zeggen dat alles bespreekbaar is zodat de PVV kan meeregeren, behalve de AOW.

Ik ben het niet eens dat iedereen maar op een van de grootste partijen moet stemmen, zodat er een regering kan komen die kan doen wat het wil. In mijn ogen is dit een verkeerd gebruik van je stemrecht. Gewoon stemmen op de partij waar jij je het meest bij thuisvoelt. En de politici bezien maar wat ze er mee kunnen.

Een coalitie over rechts van CDA/PVV/VVD acht ook ik het meest waarschijnlijk. Overige formaties behelsen minimaal 4 partijen, wat op zich al ongelukkig is, maar deze passen qua standpunten niet geheel bij elkaar.

In de huidige politieke barometer vormt de coalitie over rechts geen meerderheid, maar ik ben het met DePurpereWolf eens dat het te vroeg is voor conclusies. Er komen momenteel zeer veel peilingen op ons af en ze zijn allen verschillend.

En in de tijd voor 9 juni kan er nog van alles gebeuren wat betreft de peilingen.

En wellicht is deze grote verdeeldheid juist wel eens een goed signaal dat de huidige gang van zaken in Den Haag eens volledig omgegooid moet worden. Misschien een Grote Coalitie, zoals Angela Merkel dit in Duitsland ook voorstelde??

De andere kant is een Cordon Sanitaire zoals dit in België een tijd aan de hand is geweest. Om Vlaams Blok uit te sluiten vormden de overige partijen een pact om niet met deze partij samen te werken. En zeg niet dat dit in Nederland niet kan gebeurden, want in de politiek weet je het maar nooit.

Berichten: 12.262

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Het is natuurlijk ook nog een eindje weg, peilingen en echte uitslagen willen elkaar dan nog best eens een heel eind ontlopen.

Laten we even stellen dat pvda niet met cda zal willen regeren met de val van balk-4 in het recente geheugen, dan zijn de opties behoorlijk beperkt.

Ik zie wel kansen voor een rechtse coalitie (cda/pvv/vvd), eventueel aangevuld met sprokkelzetels van ton of iets dergelijks. Of zo'n combinatie uiteindelijk op net wel of net geen 76 zetels uit komt is en blijft heel lastig, het spant er echt om. Persoonlijk zie ik zon regering best zitten.

De kans op een linkse coalitie lijkt me kleiner, dat zou met deze cijfers een coalitie van 5 partijen moeten worden, waarvan 1 CU is... veronderstelt dat PVV daar nooit aan zou deelnemen (klinkt logisch) en CDA en PVDA niet zullen samenwerken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Wat te zeggen van een minderheidscoalitie, bijvoorbeeld PvdA, VVD, D'66 en GroenLinks? Met de huidige peiling 67 zetels, maar wel een goede kans op gedoogsteun van SP aan de linkerflank en PVV aan de rechterflank. Een dergelijke coalitie moet goed kunnen regeren lijkt me, ook al hebben ze zelf geen meerderheid.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Een minderheidscoalitie zou wel zeer uitzonderlijk zijn, ik geloof dat het slechts 1x is voorgekomen in de 20e eeuw.

Probleem met het scenario zoals je schetst zou zijn dat zon regering bijzonder ineffectief is, omdat het op gevoelige kwesties de gedoogsteun van 1 van beide kanten verliest. Daarnaast zal pvv hier niet aan beginnen, zo'n move zou de partij compleet ongeloofwaardig maken waar het op verandering aan komt.

Overigens denk ik dat het bij een uitslag gelijk met de huidge polls sowieso een bijzonder langzame formatie gaat worden - het is niet ondenkbaar dat nederland de rest van 2010 feitelijk stuurloos door zal moeten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Wat te zeggen van een minderheidscoalitie, bijvoorbeeld PvdA, VVD, D'66 en GroenLinks? Met de huidige peiling 67 zetels, maar wel een goede kans op gedoogsteun van SP aan de linkerflank en PVV aan de rechterflank. Een dergelijke coalitie moet goed kunnen regeren lijkt me, ook al hebben ze zelf geen meerderheid.
VVD is onverenigbaar met Groenlinks. Groenlinks wil groen, VVD wil grijs. Groenlinks wil hoge belastingen voor de rijken, VVD wil het zo houden. Groenlinks wil duurzaam ongeacht het rendement, VVD wil bedacht duurzaam, met oog op de kosten. Groenlinks moet sowieso nooit in een kabinet komen; die hebben het liefst de kachel zo laag dat we straks jaloers mogen zijn op de ijsberen. Ze hebben daar ook niets te zoeken met 6 partijen die een groter mandaat hebben.

D'66 wil je gewoon niet in een kabinet omdat die partij ideologisch zo labiel is als een gemiddelde TBS'er. Pechtold vaart in zijn al-het-geld-naar-onderwijsbootje in het kielzog van het cruiseschip dat PVV heet. Het enige wat hij kan doen is uit de olievlek van de islamofobie blijven die Wilders achterlaat. De rest zit daar als zielige wadvogels overigens al in vast, dus dat doet Pechtold dan weer goed.

Op steun van de SP moet je niet rekenen. Die zegt toch overal 'nee' tegen. Zij leven op hun politieke eilandje terwijl de rest voorbij vaart. Enteren willen ze niet, want weet je wel hoe slecht scheepvaart is voor het koraal?

VVD, CDA en PVV met eventueel CU lijkt me prima.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 128

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Sorry hoor maar dit is gewoon borrelpraat en met een wetenschappelijke discussie heeft dit helemaal niets meer te maken.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Sorry hoor maar dit is gewoon borrelpraat en met een wetenschappelijke discussie heeft dit helemaal niets meer te maken.
Ik geef mijn mening, dat CDA, VVD en PVV prima is. Daarbij geef ik in metaforen aan waarom de overige partijen mijns inziens niet in het kabinet zouden passen. Die metaforen zijn met weinig fantasie toch makkelijk om te zetten in concrete inhoudelijke punten. Als daar behoefte aan is wil ik dat graag doen hoor.

Een zuiver wetenschappelijke discussie over een eventueel toekomstig kabinet lijkt mij trouwens moeilijk; er zijn programmapunten, daar ben je het mee eens of niet. Dat hoeft niet wetenschappelijk ontleed te worden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Natuurlijk zijn er verschillen tussen verschillende partijen, in hoeverre deze partijen consessies willen doen staat dan ook centraal. Hier kunnen we niet over speculeren. Echter wat we wel kunnen doen is partijen in een soort van assenstelsel indelen.

Afbeelding

Het idee hierbij zou zijn dat zolang partijen in een aangrenzend vlak van elkaar zitten dat er dan voldoende ideologische overeenkomst kan zijn om een regering te vormen. Ze zullen het niet op alle punten met elkaar eens zijn, maar daarvoor moeten nu eenmaal concessies worden gedaan.

Dit maakt ook meteen duidelijk hoe 'paars' ooit mogelijk is geweest. D'66, PvdA en VVD vallen allemaal in het liberale gebied in te delen ondanks dat er een duidelijk verschil in links en rechts zit waar te nemen is. Tevens kan je hier ook zien dat het CDA echt een 'midden' partij is. Dit in combinatie met het feit dat ze bijna altijd de grootste partij zijn maakt dat ze vaak in de regering komen. Er zijn puur uit ideologische aspecten voldoende raakvlakken met bijna elke partij om een regering te vormen.

De meeste mensen hier zijn het volgens mij met mijn eerdere analyse eens dat uitgaande van de eerder aangegeven peilingen een combinatie CDA/VVD/PVV/CU de meeste kans van slagen heeft. Als we deze partijen dan uitzetten in het hierboven aangegeven politieke spectrum dan zien we partijen in zowel het autoritaire als het liberale gebied vallen, echter allemaal zitten ze in het rechter gedeelte, derhalve zouden er ideologisch voldoende overeenkomsten moeten zijn om een regering te vormen.

Ik neem in deze analyse bewust niet het backstabben, roddelen en achterkamertjes politiek mee. Daar is niet fatsoenlijk rekening mee te houden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 26

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Een minderheidscoalitie met gedoogsteun is zeker geen gewenste oplossing en zoals al gezegd niet effectief. Je bent ten alle tijden afhankelijk van gedoogsteun van de andere partijen en dat in een tijd van crisis lijkt me zeker niet verstandig.

peiling van 21/2 op peil.nl:

CDA 26

PvdA 19

SP 11

VVD 23

PVV 24

GL 13

CU 7

D66 20

SGP 2

PvdD 3

TON 2

Wijkt qua aantal net iets af van de genoemde peiling van dhr Masselink. De meest genoemde coaltie van CDA VVD en PVV krijgt ook in deze net geen meerderheid (73 zetels)

Pechtold wil je inderdaad niet in het kabinet. De geloofwaardigheid van D'66 is verloren gegaan toen zij in het kabinet zijn blijven zitten terwijl hun paradepaardje, de gekozen burgemeester, werd afgeschoten. De enige reden waarom hij nu zo hoog scoort is het feit dat hij het felst tegen Geert Wilders ingaat. En met alleen meer geld naar het onderwijs los je de huidige problemen ook niet op he.

Wat betreft de SP, Agnes Kant weet deze partij niet goed uit de verf te krijgen. Zo riep ze gisteren in Nova alleen maar "het woord is nu aan de kiezer en het woord is nu aan de kiezer" terwijl ze inhoudelijk niets te vertellen had. Nou Agnes de kiezer spreekt in de huidige peilingen uit dat de SP daalt van 25 naar 11 zetels. Goed werk meid. Ook geen ideale partner voor een coalitie dus. Als ze echt willen meeregeren dan hadden ze dat moeten doen toen ze het aanbod kregen om met CDA en PvdA een coalitie te vormen na hun overwinning bij de laatste kamerverkiezingen. Met alleen maar hard roepen kom je er niet.
Wat te zeggen van een minderheidscoalitie, bijvoorbeeld PvdA, VVD, D'66 en GroenLinks?
Behoudens het feit dat de VVD en GroenLinks niet in een coalitie verenigbaar zijn zoals anusthesist al aangaf, doet de combinatie PvdA, VVD en D'66 mij ook teveel denken aan onze Paarse kabinetten onder Wim Kok. en op welke manier hebben deze kabinetten ons iets positiefs opgeleverd????? Het softe beleid van Paars is de oorzaak dat wij nu de rekening gespresenteerd krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Pechtold wil je inderdaad niet in het kabinet. De geloofwaardigheid van D'66 is verloren gegaan toen zij in het kabinet zijn blijven zitten terwijl hun paradepaardje, de gekozen burgemeester, werd afgeschoten.
Inderdaad. En als klap op de vuurpijl werd Tom de Graaf burgemeester, NIET gekozen maar aangewezen.
De enige reden waarom hij nu zo hoog scoort is het feit dat hij het felst tegen Geert Wilders ingaat. En met alleen meer geld naar het onderwijs los je de huidige problemen ook niet op he.
Dat is dus precies wat ik bedoelde.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Ik wil iedereen nogmaals vragen om zoveel mogelijk onderbouwde argumenten te geven en je hierbij te focussen op politiek ideologische aspecten en het achterkamertjes gebeuren achterwege te laten. Tevens is dit topic voornamelijk niet bedoeld om een waardeoordeel aan de mogelijke uitkomsten te hangen. We proberen hier slechts te voorspellen wat de meest waarschijnlijke uitkomst is.

Er zijn naar mijn mening 2 waarschijnlijke coalties mogelijk waarbij in beiden het CDA, CU en VVD zitting hebben in combinatie met de PvdA of de PVV. Welke coalitie daadwerkelijk gevormd zal worden zal afhangen van de mate waarin de PVV concessies zal willen doen en in welke mate er nog vertrouwen kan bestaan tussen de pvdA en CDA. De verschillen in de te vormen kabinetten zal duidelijk zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

De PVV wil maar al te graag regeren dus die gaan wel concessies doen. Ze zeiden afgelopen week meteen al dat op het gebied van de immigratie wel wat water bij de wijn valt te doen. Vooral dít is iets waar de afgelopen maanden de andere partijen zo tegen streden. Nu Wilders wat gematigder wordt mbt de immigratie is er een dikke kans dat hij in het kabinet komt. Dit komt de geloofwaardigheid van de PVV natuurlijk niet ten goede.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer