NADH-NADPH

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

NADH-NADPH

Waarom worden de elektronen van NADH en NADPH bestempeld als energierijk ? En zijn er verschillen in het energieniveau van deze elektronen voor NADH en NADPH ?

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: NADH-NADPH

De NADP en de FADH zorgen er volgens mij voor dat de waterstof protonen makkelijker vervoerd kunnen worden. Dit gebeurt in de Electron transfer ketting.

Later zorgen die waterstof protonen ervoor dat de OH groep van ADP water vormt, zodat die vrijgekomen plaats gevuld kan worden met een fosfaat groep, om ATP te vormen.

Zonder NADP en FADH kunnen de protonen niet door het membraan heen. De electron ketting samen met NADP en FADH zorgen ervoor dat de protenen nodig om van ADP ATP te maken, als het ware tegen de stroom opgeduwd worden.

Relevante links:

Electron transfer chain:

NADH:

Citroen zuur cycles:

Het is een tijdje geleden, dus ik hoop dat ik het nog goed heb.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 704

Re: NADH-NADPH

het is dus inderdaad zo dat de elektronen afgegeven door NADH en FADH2 een protonengradient in de intermembraneuze ruimte van het mitochondrium creeeren. Door de elektronenstroom van de elektronen door de eiwitsystemen van de elektronen transportketen is de energie gebruikt voor transport van protonen. Deze protonen worden vervolgens gebruikt om 1: ATP te maken via ATP-synthase en 2: transport van ATP via een ATP-kanaal naar het cytosol.

Er zijn nogal wat verschilletjes aan te wijzen voor het transport van elektronen via NADH en FADH2, maar dat zul je zelf ook vast wel vinden :shock:

En dit topic hoort eerder thuis bij biologie.

Reageer