Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

Verwonderaar schreef:(...) maar de bron roteert hierbij zodat de hoek van inval op de muur (en daardoor ook de afstand van de bron tot de muur) verandert.

Dit lijkt in tegenspraak met de Doppler theorie (alle objecten staan stil).
Nu snap ik niet goed je probleem. Als het faseverschil verandert in de tijd, heb je inderdaad een frequentieverschuiving zoals je opmerkt (Doppler-effect zo je wil, al vind ik het geen goede benaming).

Maar als de bron roteert, staat hij toch niet stil??? :eusa_whistle: Waar zie jij precies een tegenspraak? Doppler zei toch helemaal niet dat er ENKEL een frequentieverschuiving kan optreden als bron of waarnemer bewegen?

Bij mij weten is het iets als: "Een dopplereffect treedt op, wanneer de lengte van de (optische/akoestische) afgelegde weg van je signaal verandert in de tijd". In jouw geval verandert de afgelegde weg, en dus heb je een dopplereffect.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

Mijn frank (nu Euro) begint te vallen denk ik.

Als ik dat experiment anders inkleed is het alsof ik met een gerichte straal (neem bijv geluid) zou schijnen/stralen op een snel verwijderende of naderende spiegel.

In dat geval is het inderdaad zo dat de VIRTUELE bron exact reageert als een snel aankomende of verwijderende auto.

Deze bron is dus niet statisch.
Eric

Re: Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

Er kan geen dopplereffect optreden!

Eens de bron een signaal met een bepaalde frequentie heeft uitgestuurd op de muur (punt x), dan blijft de afstand tussen de bron en de muur (punt x) onveranderd terwijl het signaal rechtlijnig voortbeweegt naar de muur (punt x) toe. Na diffuse reflectie (met enige vertraging eventueel) zal het signaal de zelfde afstand terug afleggen van de muur (punt x) naar de bron toe.

Ik denk dat sommige zich verwarren met dat het signaal blijft meedraaien met de bron eens het is uitgezonden, terwijl dit niet zo is. Want dan zou de muur rond de bron draaien en de bron stilstaan relatief gezien, dan treed er wel een dopplereffect op.

HV

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

](*,) Mijn hersens beginnen hier pijn te doen in dit topic ......
Verborgen inhoud
Arme IK .....


:eusa_whistle:
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

Eens de bron een signaal met een bepaalde frequentie heeft uitgestuurd op de muur (punt x), dan blijft de afstand tussen de bron en de muur (punt x) onveranderd terwijl het signaal rechtlijnig voortbeweegt naar de muur (punt x) toe. Na diffuse reflectie (met enige vertraging eventueel) zal het signaal de zelfde afstand terug afleggen van de muur (punt x) naar de bron toe.
OK, maar die afstand x verandert in de tijd!!!! Hierdoor treedt een faseverschuiving op.

Laat ik het nog eens herhalen: "als de (optische/akoestische) weglengte van een signaal verandert in de tijd, treedt er een frequentieverschuiving op".

In de signaalverwerking ziet dit er zo uit, als je de tijd die een signaal nodig heeft verandert in de tijd (neem nu recht evenredig): een faseverschuiving = :eusa_whistle: . t
\( x(t) = y(t + \alpha . t) = y( (\alpha + 1) . t) <=> X(f) = \frac{1}{|\alpha + 1|} . Y( \frac{f}{\alpha + 1})\)
(gebruikte regels: http://en.wikiversity.org/wiki/Fourier_tra...ier_transforms

Dus de frequentie van je signaal verandert!

Dit is zo bij beide dopplereffecten (van bron en ontvanger), bij hubble-doppler verschuiving, ...

Aan de twijfelaars zou ik vragen om even kort een signaal te tekenen, en dan dat signaal na ontvangst. Je moet er dan rekening mee houden dat een sample dat later verzonden wordt langer onderweg is dan een signaal dat eerder vertrekt.

Dus voor ](*,) =1

Code: Selecteer alles

1234567890 wordt 1234567890

VWXYZ

 V W X Y Z
V komt aan op t=1+1

W komt aan op t=2+2

X komt aan op t=3+3

Y komt aan op t=4+4

Z komt aan op t=5+5

Zie je de frequentie halveren?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

317070 schreef:OK, maar die afstand x verandert in de tijd!!!! Hierdoor treedt een faseverschuiving op.

Laat ik het nog eens herhalen: "als de (optische/akoestische) weglengte van een signaal verandert in de tijd, treedt er een frequentieverschuiving op".
Matige uitleg. Hoe slaat dit terug op de vraag?

Jij vertrekt hier van een constant signaal met een bepaalde inhoud dat je uitrekt of comprimeert in tijd (dus het doppler effect). In wezen wijzig jij hier de (relatieve) snelheid van het geluid in jouw redenering.

Hier, in de originele vraagstelling, praat je over een golf met een constant wijzigende padlengte, wat inderdaad een faseverschuiving veroorzaakt, maar het blijft gewoon een golf met constante snelheid en frequentie, alleen een die een verschillende weglengte aflegt. Het aantal periodes veranderd evenredig met de padlengte.

Waar zit hier de frequentieverschuiving?

Waarom heb ik dergelijke frequentieverschuiving nog nooit gemeten? Ik praat niet over honderden maar een aantal duizend metingen die ik op mijn actief heb.

En terwijl terugkerende golven op een vlakke wand met geluid haast onbestaand zijn (specular reflection) krijgen we dit fenomeen wel wanneer we bewust diffusers gebruiken.

Wat we krijgen met diffusers is dat dit niveau zich egaler gaat gedragen en de ruimte diffuser wordt. Wat diffusers niet doen is de klank in functie van frequentie verkrachten.

Ik probeer al heel de tijd een link te leggen tussen de originele vraag en enige praktijkervaring die dit fenomeen zou bevestigen.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

Matige uitleg. Hoe slaat dit terug op de vraag?
Ik weet het, ik heb moeite om het goed eenvoudig te verwoorden :eusa_whistle:
Jij vertrekt hier van een constant signaal met een bepaalde inhoud dat je uitrekt of comprimeert in tijd (dus het doppler effect). In wezen wijzig jij hier de (relatieve) snelheid van het geluid in jouw redenering.
Niet helemaal, ik wijzig de tijd die het signaal er over doet, aangezien het signaal een andere afstand aflegt met dezelfde snelheid.
E.Desart schreef:Hier, in de originele vraagstelling, praat je over een golf met een constant wijzigende padlengte, wat inderdaad een faseverschuiving veroorzaakt, maar het blijft gewoon een golf met constante snelheid en frequentie, alleen een die een verschillende weglengte aflegt. Het aantal periodes veranderd evenredig met de padlengte.

Waar zit hier de frequentieverschuiving?
Dat IS de frequentieverschuiving. Ben je nu verward met
Waarom heb ik dergelijke frequentieverschuiving nog nooit gemeten? Ik praat niet over honderden maar een aantal duizend metingen die ik op mijn actief heb.
Reken eens uit welke snelheid je zou moeten hebben om dit te merken op een muur. Als je een bron naast een microfoon plaatst, en tegen 30 km/h ermee zou aflopen op een muur, heb je hetzelfde effect als een ziekenwagen aan 60km/h... (dit is een alfa van ongeveer -1/20
Verborgen inhoud
60km/h / 340m/s
, of een frequentiestijging met 5%, dus van bijvoorbeeld 1kHz naar 1,05 kHz) Op dit principe zijn snelheidsmeters (van politie enzo) gebaseerd.

Als je dit nu doet, door 'echt' op de muur af te gaan, of door te roteren (wat in bepaalde stelsels wel weer overeen komt met op de muur afgaan), maakt juist niets uit. Het effect blijft hetzelfde.

Dat je dit nog nooit gemeten hebt, komt volgens mij omdat je steeds statische metingen uitvoert, of vrijwel statisch. Dat je dit als een mens niet hoort, komt dan weer omdat we naar relatieve frequenties luisteren, en de verschillen toch al erg klein zijn. Gewoon wandelen naar je box (6km/h) zorgt voor een shift van ongeveer 0,5%, dus van 1kHz naar 1,005kHz.

Edit: als de verwarring komt vanuit de idee dat zoiets enkel kan ontstaan bij een bron of ontvanger die moet bewegen t.o.v. een medium, dan moet ik je teleurstellen. De akoestische/optische weglengte is niet dezelfde als de afgelegde afstand van een golf.

Om eerlijk te zijn snap ik het probleem dus nog steeds niet echt goed. Waarom zou die frequentieverschuiving PRECIES onmogelijk zijn?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 19

Re: Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

317070 schreef:Edit: als de verwarring komt vanuit de idee dat zoiets enkel kan ontstaan bij een bron of ontvanger die moet bewegen t.o.v. een medium, dan moet ik je teleurstellen. De akoestische/optische weglengte is niet dezelfde als de afgelegde afstand van een golf.

Om eerlijk te zijn snap ik het probleem dus nog steeds niet echt goed. Waarom zou die frequentieverschuiving PRECIES onmogelijk zijn?
De reden voor de discussie heb ik nog niet eerder uit de doeken gedaan, dus laat ik dat nu maar doen:

Ik werk bij een bedrijf waar wij gebruik maken van onderwater akoestische Doppler logs voor positionerings doeleinden. Dit zijn apparaten die bijvoorbeeld vanaf onderwater robots (tot 4000 m diep) 4 akoestische beams onder een hoek naar de zeebodem sturen en, gebruik makend van het Doppler effect, de snelheid (in 3 assen dus vx, vy en vz in bodyframe) nauwkeurig meten. Zie: http://www.rdinstruments.com/navigator.aspx

Deze snelheden worden door middel van nauwkeurige pitch, roll en heading sensoren (die de hoeken meten tov de verticaal en tevens de noord-richting, allen tot op ca 0.01 graad nauwkeurig) omgerekend naar het aardse navigatie frame, en vervolgens geintegreerd tot verplaatsingen (als je snelheid integreert krijg je verplaatsing).

De nauwkeurigheid die wij op dit moment kunnen halen is ca 1 ppm, dus 1 meter positionerings fout per kilometer horizontale verplaatsing, zuiver gebaseerd op de Doppler sensor en het (dynamisch) meten van de stand van het apparaat in 3 assen.

Aangezien de sensor 3 assen meet (x,y,z), kunnen we dus ook hoogte veranderingen meten.

En nu komt de essentie gebaseerd op onze waarnemingen:

Wanneer dit apparaat perfect horizontaal in de richting van een hellende zeebodem vaart, meet hij een snelheid vz=0

Op grond echter van de padlengte verandering zou je verwachten dat hij het (bijv.) dichterbij komen van de zeebodem zou meten. Dit doet hij niet (zoals gezegd wij hebben dit gemeten), maar het zou kunnen zijn dat er in de Digitale Signaal Processor (DSP) van dit apparaat allerlei slimme truuks zitten, die tevens de helling van de zeebodem meten. Het apparaat is intern ook uitgerust met (minder nauwkeurige) helling en kompas sensoren.

Ik heb uiteraard deze vraag voorgelegd aan een expert van de fabrikant, en die beweerd bij hoog en laag dat er geen frequentie verschuiving optreedt! Aangezien ik verwacht, dat hij me niet met een kluitje in het riet stuurt, ben ik dus in verwarring (zoals je in mijn eerdere posts op dit onderwerp kunt lezen).

Zijn uitleg kan mij echter niet overtuigen, omdat hij niet in gaat op mijn argumentatie. Vandaar dat ik ben uitgeweken naar het wetenschapsforum.

Het bovenstaande experiment (horizontaal varen in de richting van een hellende zeebodem), is natuurlijk anders dan de roterende smalle bundel, maar m.i. geldt hier hetzelfde principe: De verticale snelheids component is nul, maar de vertikale padlengte verandert.

Overigens is het hier niet zo, dat er een operationeel probleem is: De sensor werkt prima, zoals hij is gespecificeerd. Hij meet de helling van de zeebodem niet, en dat is ook wat we willen (anders zou deze helling na integratie een verkeerde baan opleveren van het onderwater vaartuig). Mijn vraag is dan ook zuiver gericht op het begrijpen wat hier gebeurt.

Nu jullie weer.

Berichten: 19

Re: Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

Wellicht interessant in deze discussie: Twee m.i. niet identieke definities van het Doppler effect:

http://en.wikipedia.org/wiki/Doppler_effect

(1) The Doppler effect (or Doppler shift), named after Austrian physicist Christian Doppler who proposed it in 1842, is the change in frequency of a wave for an observer moving relative to the source of the wave.

http://dictionary.babylon.com/doppler_effect/

(2) DOD Dictionary of Military Terms

The phenomenon evidenced by the change in the observed frequency of a sound or radio wave caused by a time rate of change in the effective length of the path of travel between the source and the point of observation.

Ik ben het zelf eens met de DOD definitie, maar de fabrikant van de Doppler sensor niet. De snelheidsmetingen die dit apparaat uitspuugt, zijn echter in overeenstemming met definitie (1)

Als 1 klopt, dan klopt de definitie van het Pentagon niet, en dan snap ik er ook niets meer van.

Als 2 klopt, dan lijkt het erop alsof de fabrikant van de sensor mij een rad voor ogen wil draaien, en intussen een truuk uithaalt (in de software van het apparaat) om toch de indruk te wekken dat het effect (in dit experiment) er niet is...

Controversieel is het in elk geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

Als je het mij vraagt (is maar een gezegde, meer niet), en zoals ik het in eerste instantie lees impliceert het een het ander en ben je hier meer over formulering dan inhoud aan het discussiëren (linguïstiek).
Eric

Berichten: 19

Re: Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

Ik dacht dat mijn voorgaande posts wel aangetoond hebben dat ik het over de inhoud wil hebben, en niet over formuleringen van het Doppler effect.

Onze sensor lijkt geen Doppler effect waar te nemen waar ik het wel verwacht.

Ik wil begrijpen hoe het precies zit. (waarheidsvinding)

Met de de formuleringen wil ik hooguit suggereren dat er wellicht anderen zijn geweest (DOD), die ook hebben gedacht dat de traditionele definitie van het Doppler effect tekort schiet. Dit zou erop kunnen wijzen dat er dus wel een frequentie shift is. Het vreemde is dat ik mijn vraag nergens kan terugvinden op internet (ik heb er aardig wat uurtjes aan besteed).

Mij gaat het erom zeker te weten of het effect er is of niet, en even belangrijk: waarom wel of waarom niet.

Laat hier geen misverstand over bestaan.

Het lijkt overigens alsof je zelf de hoop hebt opgegeven, mij van een antwoord te voorzien? Klopt dat?

Aangezien je er veel van lijkt te weten (ook van de praktijk), is het wellicht een idee het experiment te doen.

Richtingsgevoelige luidspreker (hoge tonen), idem microfoon, 2 kanaals oscilloscoop, en draaien (faseverschil meten).

Ik heb zelf deze spullen niet, maar ben steeds meer geneigd om het experiment te doen om m'n theorie te testen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

Ik dacht dat mijn voorgaande posts wel aangetoond hebben dat ik het over de inhoud wil hebben, en niet over formuleringen van het Doppler effect.
Ik heb niet gezegd of gesuggereerd dat jij het niet over de inhoud wou hebben. Mijn opmerking was bedoeld om duidelijk te maken dat jij vermoedelijk verschillen in die definities ziet die er niet zijn (behoudens de wijze waarop ze geformuleerd zijn).

Verder weet ik niet echt meer wat zeggen. Jij bent over een ultrasone (erg ultra van 300 tot 1200 kHz?) toepassing bezig waar je meer begrip (of studie) ter zake voor nodig hebt dan ik heb.

Misschien kunnen anderen je hier helpen of:

Dit is een groep die ik een aantal jaren geleden bezocht. Ik weet niet hoe die nu draait, maar daar zitten een aantal top-akoestici tussen. Je hebt daar meer een mix van rommel en hoog-wetenschappelijke dingen. Ik weet haast zeker dat daar een aantal tussen zitten die met ultrasone toepassingen ervaring hebben.

http://groups.google.com/group/alt.sci.phy...tart=0&sa=N

Dit is de oprichter van die groep: http://www.campanellaacoustics.com/angelo.htm

Als laatste om duidelijk te maken dat akoestici chaos (diffusie) gebruiken, niet om muziekspectra te verkrachten door frequentieverschuivingen maar om een een zeer stabiel geluidsbeeld te krijgen met een zeer zuivere klank.

http://www.studiovisa.com/studiovisa/black...name=Studio%20C

Ik heb die studio bezocht. Deze behoort tot de top op wereldniveau. Hij ziet er echter uit als een stekelvarken.

 
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

Verwonderaar schreef:Wanneer dit apparaat perfect horizontaal in de richting van een hellende zeebodem vaart, meet hij een snelheid vz=0

Op grond echter van de padlengte verandering zou je verwachten dat hij het (bijv.) dichterbij komen van de zeebodem zou meten.
Reken misschien eerst eens uit hoe groot dat effect precies zou zijn (voor bijvoorbeeld een hoek van 45° in de zeebodem). Ik ben er vrij zeker van dat het effect (ver) buiten de nauwkeurigheid van je toestel valt (eens te meer omdat geluidssnelheid onder water zo hoog is).

Dus het effect is er volgens mij zeker, maar is zo op het eerste zicht veel te klein om te kunnen meten. Ik weet echter niet welke nauwkeurigheid er precies mogelijk is (en welke snelheid boten tegenwoordig hebben)...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 19

Re: Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

Ik weet niet waarom je denkt dat het effect zo klein is, maar dit is wat je zou meten indien 45 graden hellende zeebodem een doppler effect zou veroorzaken bij een voorwaartse boot snelheid van 1 m/s:

Vz = sin(45 graden) * Vboot = ca 0.7 m/s

De nauwkeurigheid van de (1200kHz) sensor (in alle assen) is ca 2 mm/s, dus voldoende nauwkeurig

De onderwatervaartuigen kunnen snelheden maken tot 3m/s, boten tot zeg 20 m/s

Indien we simpelweg de geintegreerde horizontale snelheid (dus horizontale verplaatsing) uitzetten tegen de geintegreerde vertikale snelheid (dus vertikale verplaatsing), dan zou je een plotje van de hellende zeebodem moeten zien met een hoek van 45 graden (onafhankelijk van de gevaren snelheid).

Wij hebben dit experiment gedaan in een meer met dieptes varierend van 1 to 40 m (aan de kanten erg steil)

Nogmaals: het is niet erg waarschijnlijk, maar ook weer niet uit te sluiten dat de fabrikant dit effect compenseert. In dat geval wil hij blijkbaar niet dat dit publiek wordt.

Re: Roterende smalle golfbundel reflecteert op statisch vlak (doppler effect?)

OK, maar die afstand x verandert in de tijd!!!!
Voor de waarnemer die meedraait met de bron wel ja, maar voor het signaal dat niet meedraait en dat al uitgestuurd is op laten we zeggen t=1 onder een bepaalde hoek blijft de afstand van de bron en de muur ongewijzigd. DAT signaal zal dus geen frequentie verschuiving aangaan, dus geen dopplereffect. Op t=2 zal een ander signaal worden uitgestuurd dat een langere of kortere weg zal afleggen maar ook weer geen frequentie verschuiving aangaat. Beide signalen zullen wel een verschil in tijdsduur hebben tussen het uitzenden en ontvangen ervan, waarmee afstand kan bepaald worden.

Ik denk dat het eerder een synchronisatie is tussen het uitzenden van het signaal door de bron en het ontvangen ervan door de waarnemer om over goede gegevens te beschikken.

Reageer