reactie magnesiumsulfaat en salpeterzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

reactie magnesiumsulfaat en salpeterzuur

Kan iemand mij vertellen of en wat voor reactie er ontstaat wanneer salpeterzuur en magnesiumsulfaat in aanraking komen met elkaar.

En wat is de pH van magnesiumsulfaat?

bedankt

Re: reactie magnesiumsulfaat en salpeterzuur

ik denk niet dat die stoffen met elkaar reageren

metathesis is niet mogelijk: theoretisch zou magnesiumnitraat (oplosbaar) en zwavelzuur (sterk zuur) gevormd worden. Er is geen reden waarom dit zou gebeuren want de reden voor een reactie is ofwel vormen van een gas, neerslag of zwak elektroliet en dit is hier niet het geval.

redox is eveneens niet mogelijk. salpeterzuur is een sterke oxidator maar Mg2+ zit reeds in de hoogste oxidatietrap.

Berichten: 704

Re: reactie magnesiumsulfaat en salpeterzuur

dit wordt een zeer heftige reactie! je laat namelijk een aardlakalimetaal met zuur reageren. Hierdoor ontstaat een redoxreactie waarbij H2 wordt gevormd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: reactie magnesiumsulfaat en salpeterzuur

dit wordt een zeer heftige reactie! je laat namelijk een aardlakalimetaal met zuur reageren. Hierdoor ontstaat een redoxreactie waarbij H2 wordt gevormd.
??

Magnesium zal idd heftig reageren, maar Mg2+ uiteraard niet.

Welke redox reactie bedoel je dan?
β-Damascenon en maneschijn

Re: reactie magnesiumsulfaat en salpeterzuur

sdekivit schreef:dit wordt een zeer heftige reactie! je laat namelijk een aardlakalimetaal met zuur reageren. Hierdoor ontstaat een redoxreactie waarbij H2 wordt gevormd.
??

Magnesium zal idd heftig reageren, maar Mg2+ uiteraard niet.

Welke redox reactie bedoel je dan?
hehe :shock: las weer eens verkeerd omdat ik snel weg moest. Hier krijg je gewoon oplossing vol ionen, waarmee verder niets gebeurt.

Reageer