Gyroscopische propulsie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 38

Gyroscopische propulsie

Ik heb er nu al veel van gehoord, sommige bronnen zeggen dat je met een gyroscoop op een of andere manier een beweging kan veroorzaken terwijl anderen dit weer ontkennen. Weet iemand nu of je (al dan niet in de ruimte) met gyroscopen een lineaire beweging kan veroorzaken?

Dat rotatie mogelijk is dat weet ik al (met zogenaamde cmg's of control moment gyroscope) maar over translatie twijfel ik toch serieus... Het is toch zo dat de som van de krachten die de gyroscoop nul is => daarom kan een gyroscoop ook niet gebruikt worden als anti zwaartekracht apparaat? Of kan een gyroscoop wel beweging veroorzaken?

Voor alle duidelijkheid ik bedoel eigenlijk niet puur de gyroscoop maar eventueel ook apparaten die op een gyroscoop gebaseerd zijn (ook weer niet de segway :eusa_whistle: )

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Gyroscopische propulsie

Je komt hier op de rand van science fiction.

Berichten: 11

Re: Gyroscopische propulsie

Een goedenavond,

ik zat net te lezen wat je schreef.

Ik heb eeb theorie daardoor je wel eens het gevraagde effect zou kunnen opwekken.

misschien wel op een andere manier dan verwacht.

stel de volgende situaties even voor om de techniek er achter te begrijpen.

Als je tegen een tol of gyroscoop tegen de as drukt zal de schijf onder een hoek van 90 graden wegduiken

Door de schijf van de gyroscoop te vervangt voor een x aantal kogels aan koorden van gelijke lengte, draaien deze als een donut om de as. En gedragen zich ook hetzelfde als ik tegen de as duw (er van uitgaand dat de koorden een arm hebben dmv de halve asdikte)

als ik nu een electromagneet plaats aan 1 zijde van deze donut, zodat de kogels onder een hoek van 90 graden uit hun baan worden getrokken en aan de andere zijde op de gespiegeld kant ook een magneet. Dooor nu de maneet sterk genoeg te maken zou je een mooie sunusoide moeten kunnen maken waardoor de kogels netjes langs de magneten blijven draaien. Met het versnellen van de volledige gyroscoop zou ook de stroomsterte moeten worden aangepast, dit doordat de verhoudingen van middeltuntvliegende kracht en omwentelingstijd niet rechtevenredig zijn. Ook rekening houdent met de armlengte van een halve asdikte.

Nu is mijn eerste vraag, kun je een schijf ook een trilling geven die met 1 of meer sinusgolven een top aan de ene zijde van de as heeft en een dal aan de andere zijde van de as. waardoor wederom een momentum ontstaat onder een hoek van 90 graden. Of je hier nu magnetisme , geluid of misschien wel licht voor gebruikt.

Nu er van uitgaande dat dit kan, komt er even een blauwprint.

Je kunt nu de gyroscoop in een rechte fietsvork plaatsen om de proef op de som te nemen.

Met een op de arm van de vork geplaatste bron zoals een magneet moet je een roterende metalen schijf kunnen beinvloeden waardoor de vork om het balhoofd wil draaien.

Als je dit om een centrale as kan , kun je ze ook als de schoepen van een schroef plaatsen, alleen zul je dan de as beter moeten lageren omdat je dan met het roteren van de totale gyroscopen om de centrale schroefas rekening moet houden. De groote van deze kracht is afhankelijk van de middelpunt vliegende kracht met als lengte de afstand van het schroefashart tot het centrum van de gyroscoopmassa bestaand uit de gyroscoop en gyroscoop-as.

Bij een goed bijgestuurde gyroscoop zou er verder geen momentum in de gyroscooplagers moeten zijn.

Anderzijds zou je door op de goede manier de magneten te plaatsen er zelfs voor kunnen zorgen dat er een licht momentum roterend om de schroefas wordt opgewekt .

Zo kun je nu al een soort propulsie opwekken, of het nu een wiel is waar je de gyroscoop-as lettelijk dwars zet op de "schroefas", of onder een hoek zoals de schroef van een boot.

Wat veel meer een doordenkertje is is het volgende.

Een aantal jaren geleden is er een onderzoek geweest naar het valgedrag van een gyroscoop in een valtoren.

Dit ging zo ver dat de gyroscoop in een gesloten cylinder werden geplaats en gemeten werd of er een verschil in valsnelheid was als de cilinder in de asrichting los gelaten werd voor een vrij val met verschillende draaisnelheden.

Uit het onderzoek kwam dat hoe sneller de draaisnelheid er een verandering in de valsnelheid optrad.

Wat dit letterlijk betekent is misschien heel simpel maar heel moeilijk te bevatten.

Het zou inhouden dat een roterende schijf een veld opwekt dat zich laat beinvloeden door het aardmagnetisch veld.

En nu ben ik benieuw wat het effect van dit "veld" zou zijn, als gyroscopen in de bootschroefopstelling worden gebruikt. zou er dan in een vacuum toch een kracht worden opgewekt in de richting van de schroef aslengte.

(tussen 2 haakjes, als dit klopt heb je een rotor die je in een dichte doos kunt plaatsen -> ufo ;)

groetjes van nico

hoezo op het randje van SF

Reageer