Beestjes! wormpjes? larves? wat is het?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Beestjes! wormpjes? larves? wat is het?

Hallo!

Al jaren kom ik zo nu en dan beestjes tegen in de kast, in opbergruimtes, tussen mijn oude schoenen, soms langs de muren. Ik heb veel gezocht naar wat het zou kunnen zijn maar ik ben er nog steeds niet uit. Wie kan mij helpen en mij vertellen wat het is?! Soms kom ik ook alleen de droge 'schubben?' tegen.

Ze zijn ongeveer tussen de 3 en 8 mm lang.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Beestjes! wormpjes? larves? wat is het?

Dat 'uitsteeksel' bij het donkere gedeelte van het lichaam, is dat ook daadwerkelijk onderdeel van het lichaam of is het een stuk van de ondergrond? Het lijkt me zoals ik er tegenaan kijk een made te zijn. Een made van wat lijkt me heel lastig om zo te kunnen zeggen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Beestjes! wormpjes? larves? wat is het?

Dat 'uitsteeksel' bij het donkere gedeelte van het lichaam, is dat ook daadwerkelijk onderdeel van het lichaam of is het een stuk van de ondergrond? Het lijkt me zoals ik er tegenaan kijk een made te zijn. Een made van wat lijkt me heel lastig om zo te kunnen zeggen.
Het is inderdaad lastig om te zeggen. Wat kan er allemaal in je kast zitten? Motten, kakkerlakken, vliegen, houtwormen ... Misschien van deze organismen al eens wat larven opzoeken bij afbeeldingen op het internet?

Dan heb je misschien al een hit.

Misschien heb je iets speciaal in de kast gehangen of geplaatst dat iets van organismen sterk lijkt aan te trekken?
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Berichten: 8.614

Re: Beestjes! wormpjes? larves? wat is het?

Voor houtwormen lijken ze me te klein, maar larven van een andere keversoort is zeer goed mogelijk.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 30

Re: Beestjes! wormpjes? larves? wat is het?

Je hebt het over schubben,

Het zou familie van de pissebedden kunnen zijn

Heb je soms last van vocht in je huis,

Als je het mij vraagt lijken mij het larven van een vrij langwerpige vorm van pissebedden

Het is in ieder geval een geleedpotige
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

Berichten: 1

Re: Beestjes! wormpjes? larves? wat is het?

Ik denk dat het familie is van de zilvervis. Het lijkt er namelijk verdacht veel op

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Beestjes! wormpjes? larves? wat is het?

Ik denk dat het familie is van de zilvervis. Het lijkt er namelijk verdacht veel op
Het lijkt me sterker gelijken op de meelwormlarve, en zoals eerder gezegd komt dit uit een keverfamilie

Tenebrionidae of zwartlijven

http://communities.zeelandnet.nl/data/dvb/.../meelwormen.jpg
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Berichten: 1

Re: Beestjes! wormpjes? larves? wat is het?

Zijn er nog meer uitsteeksels aanwezig op het lichaam dan die 2 die duidelijk zichtbaar op de foto achteraan hangen?

Als dat zo is ben ik vrij zeker dat het een larve van een lid van de Dermestidea is. Op basis van deze foto's en de vindplaats zou ik zeggen Attagenus pellio (pelskever). Ik denk dat die in je kast wel iets eten kan vinden.

Misschien eens checken of er schade is.

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Beestjes! wormpjes? larves? wat is het?

Anomalocaris schreef:Zijn er nog meer uitsteeksels aanwezig op het lichaam dan die 2 die duidelijk zichtbaar op de foto achteraan hangen?

Als dat zo is ben ik vrij zeker dat het een larve van een lid van de Dermestidea is. Op basis van deze foto's en de vindplaats zou ik zeggen Attagenus pellio (pelskever). Ik denk dat die in je kast wel iets eten kan vinden.

Misschien eens checken of er schade is.
Er werd gesproken over schubben, maar deze larve ziet er hariger uit. Dit trouwens voor veel larve van de familie Dermestidae. De kleur wijkt ook wat af, want de larven van de Attagenus pellio zien er donkerder uit .

Voorbeeld zie je in de bijlage.

Bron foto: http://ic2.pbase.com/u21/holopain/large/36...enuspellioL.jpg
Bijlagen
lar.jpg
lar.jpg (33.31 KiB) 878 keer bekeken
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Reageer