Hersenen trainen om blinden weer te laten zien?!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 369

Hersenen trainen om blinden weer te laten zien?!

Besten,

Ik zag laatst een vraagstuk, waar ik weliswaar mijn bedenkingen bij heb, maar waar ik toch op een of andere wijze geïntrigeerd door ben geraakt! Ik ben benieuwd wat jullie hiervan weten/denken.

Kunnen we hersenen trainen om (sommige) blinde mensen weer te laten zien?

Hierbij vraag ik me ook af op welke wijze deze mensen (als het überhaupt al kan) dan blind zijn? Een Glaucoom of iets dergelijks lijkt me niet in eerste instantie te verhelpen door te trainen. Vandaar dat ik eens ben gaan rondkijken.

Volgens wikipedia is naar aanleiding van een schatting van de World Health Organization een lijst gemaakt met de meest voorkomende vormen van blindheid:
According to WHO estimates, the most common causes of blindness around the world in 2002 were:

cataracts (47.9%),

glaucoma (12.3%),

age-related macular degeneration (8.7%),

corneal opacity (5.1%), and

diabetic retinopathy (4.8%),

childhood blindness (3.9%),

trachoma (3.6%)

onchocerciasis(0.8%).
Cataract, of wel grijze staar is de vertroebeling van de ooglens. Nou ja, and so on... and so on..., de strekking van het verhaal is: is dit eigenlijk niet een urban legend? Want bij welk soort blindheid moet dit nu voorkomen (ik kan mij alleen bij Childhood blindness hierover wat voorstellen)? Wat zegt de bioloog/geneeskundige? En dan, bij welk soort blindheid? Wat is eigenlijk pathologisch gezien Childhood blindness (lijkt mij een verzamelnaam voor elke mogelijke ziekte die voorkomt dat het kind kan zien) en moet ik hierbij dan denken aan iets dat in sommige gevallen inderdaad eventueel "weggetraind" kan worden? Er zijn allicht wel dieren die blind geboren worden en later zicht krijgen (bijvoorbeeld de Reuzenpanda en de Gerbil), kan dit door training bij het mensenkind ook geschieden?

B.v.d.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Hersenen trainen om blinden weer te laten zien?!

Mensen die altijd blind geweest zijn en plots (door een medische ingreep) kunnen zien moeten getraind worden.

Iets zien en het beeld vertalen zijn twee verschillende dingen. Als je de signalen van je ogen niet kunt vertalen ben je nog steeds zo goed als blind.

Zoals jezelf al aangeeft heeft het geen zin om je zicht te trainen als je geen ogen hebt.

Je kunt jezelf natuurlijk wel trucjes (trainen) aanleren bij slecht zicht.

Bijvoorbeeld mensen ver weg herkennen aan hun houding i.p.v. hoe ze er precies uitzien.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 369

Re: Hersenen trainen om blinden weer te laten zien?!

Dalton schreef:Mensen die altijd blind geweest zijn en plots (door een medische ingreep) kunnen zien moeten getraind worden.

Iets zien en het beeld vertalen zijn twee verschillende dingen. Als je de signalen van je ogen niet kunt vertalen ben je nog steeds zo goed als blind.
Mee eens! Maar hoe train je dit dan? Ik stel mij zo voor dat iemand blind ter wereld komt, plots geven (om welke reden dan ook) zijn ogen weer signalen af aan de hersenen, dan hoeft deze persoon toch nog niet plots te zien (althans zoals de gemiddelde mens ziet)! Hoe train je hersenen dan zo dat zij net zo zien als de gemiddelde mens? Ik vraag mij af of iemand die blind geboren is en plots zou gaan zien niet altijd (toch in ieder geval een aantal jaren) in het nadeel is ten opzichte van mensen die bij geboorte al zicht hebben gehad.

Maar ik kan mij ook heel goed voorstellen dat de ogen in principe heel goed functioneren maar de hersencentra die verantwoordelijk zijn voor het (vertalen van het) zicht niet goed functioneren. Hoe pak je zoiets dan aan?

Zijn er ook mensen die alles op de kop zien, omdat hun hersenen het beeld niet omdraaien?
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Hersenen trainen om blinden weer te laten zien?!

Mee eens! Maar hoe train je dit dan? Ik stel mij zo voor dat iemand blind ter wereld komt, plots geven (om welke reden dan ook) zijn ogen weer signalen af aan de hersenen, dan hoeft deze persoon toch nog niet plots te zien (althans zoals de gemiddelde mens ziet)! Hoe train je hersenen dan zo dat zij net zo zien als de gemiddelde mens?
Hoe je traint?

Ik denk door je ogen open te doen en de rest gaat vanzelf.

Net als je evenwicht trainen, ga op een smalle balk lopen en als je dat vaak genoeg doet gaat het makkelijker.

Hoe train je dan? Geen idee, de hersenen krijgen signalen en gaan dan vanzelf allerlei relevante neuronen aan elkaar koppelen. Ik weet niet of de neurowetenschap de exacte werking al kan verklaren.
Ik vraag mij af of iemand die blind geboren is en plots zou gaan zien niet altijd (toch in ieder geval een aantal jaren) in het nadeel is ten opzichte van mensen die bij geboorte al zicht hebben gehad.
Erg lastig om te beantwoorden omdat ik geen idee heb wat het verschil in "vertalen" is tussen gezonde mensen.

"Vertaald" een gezond iemand altijd 100%? Aan de hand van allerlei optische illusies zou je denken van niet (geen idee of optische illusies hier echt mee te maken hebben).

Als iedereen gewoon 100% vertaald verwacht ik dat de blinde snel op hetzelfde niveau komt en geen nadeel meer heeft.

Natuurlijk zullen de gezonde mensen meer objecten herkennen zoals een kurkentrekker, maar dat ligt meer aan kennis dan aan oog/hersen coördinatie.
Zijn er ook mensen die alles op de kop zien, omdat hun hersenen het beeld niet omdraaien?
Hoe kom je erachter dat alles op zijn kop staat als je dat altijd zo gezien hebt?

Als je een bril opzet die het beeld omdraait dan merk je daar na een uur niks meer van.

Dus als je alles op zijn kop blijft zien dan is er iets mis met het deel van je hersenen dat zorgt voor gewenning.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Hersenen trainen om blinden weer te laten zien?!

bartelomeus schreef:...

Kunnen we hersenen trainen om (sommige) blinde mensen weer te laten zien?

...

Er zijn allicht wel dieren die blind geboren worden en later zicht krijgen (bijvoorbeeld de Reuzenpanda en de Gerbil), kan dit door training bij het mensenkind ook geschieden?
Belangrijk is te beseffen dat we eigenlijk vooral zien met onze hersenen en niet met onze ogen.

Volgens Brysbaert (boek 'algemene psychologie') is het zo dat als een blind geborene voor het eerst kan zien, z'n zicht waziger is. Dit zou zo blijven.

Er blijkt bovendien een kritische periode te zijn waarin we makkelijker bepaalde vaardigheden kunnen aanleren, en dit is ook zo voor het 'zien'. Zo zal iemand die blind geboren is en pas op latere leeftijd weer kan zien, die kritische periode al voorbij zijn. Daardoor kan hij blijvend moeite hebben om zaken waar te nemen. Zo zal hij weinig nadeel ondervinden voor het uitvoeren van simpele perceptuele taken:

bv.: verschillen in grootte, kleuren en helderheid kunnen zien & bewegingen volgen zal redelijk goed gaan aangezien dit aangeboren vaardigheden zijn.

Maar met complexere vaardigheden zal hij meestal wel grote problemen ondervinden: bv. met dieptezicht, het herkennen van en snel reageren op voorwerpen,...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Hersenen trainen om blinden weer te laten zien?!

Over dat trainen, Bartelomeus, kan het volgende misschien nog wat helpen. Al denk ik dat Dalton eigenlijk al volkomen gelijk heeft met aan te geven dat trainen inhoudt dat je ervaring opdoet door te oefenen of door 'rond te kijken'.

Dalton haalde al aan dat mensen die een bril krijgen die die de wereld op z’n kop zet, tamelijk snel leren zich aan te passen daaraan. Men ziet echter dat mensen die zo'n bril krijgen én die actief de omgeving kunnen exploreren (bv. rondkijken, iets uitproberen, iets betasten,...) zich sneller & beter gaan aanpassen dan mensen met zo'n bril die niet op exploratie mochten gaan.

Vandaar dus de conclusie dat niet alle aanpassingen aan visuele vervormingen visueel zijn. Ook leerprocessen blijken erg belangrijk te zijn. Zo leert men immers de vervorming ongedaan te ‘maken’ & leert men de juist bewegingen te doen.

Ik herinner me bijvoorbeeld dat het niet lang duurde (1 à 2 dagen?) vooraleer mensen, met zo'n bril, ook daadwerkelijk konden fietsen.

(Met dank terug aan het reeds vermelde boek van Brysbaert)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 369

Re: Hersenen trainen om blinden weer te laten zien?!

Dido schreef:Belangrijk is te beseffen dat we eigenlijk vooral zien met onze hersenen en niet met onze ogen.

Volgens Brysbaert (boek 'algemene psychologie') is het zo dat als een blind geborene voor het eerst kan zien, z'n zicht waziger is. Dit zou zo blijven.

Er blijkt bovendien een kritische periode te zijn waarin we makkelijker bepaalde vaardigheden kunnen aanleren, en dit is ook zo voor het 'zien'. Zo zal iemand die blind geboren is en pas op latere leeftijd weer kan zien, die kritische periode al voorbij zijn. Daardoor kan hij blijvend moeite hebben om zaken waar te nemen. Zo zal hij weinig nadeel ondervinden voor het uitvoeren van simpele perceptuele taken:

bv.: verschillen in grootte, kleuren en helderheid kunnen zien & bewegingen volgen zal redelijk goed gaan aangezien dit aangeboren vaardigheden zijn.

Maar met complexere vaardigheden zal hij meestal wel grote problemen ondervinden: bv. met dieptezicht, het herkennen van en snel reageren op voorwerpen,...

Dido
Dank, met uw reactie kan ik veel. Een dergelijk antwoord verwachtte ik al (en daar hoopte ik ook op). Het boek van Brysbaert ligt helaas niet bij mij in de bibliotheek, ik had dat graag gelezen.
Hoe kom je erachter dat alles op zijn kop staat als je dat altijd zo gezien hebt?

Als je een bril opzet die het beeld omdraait dan merk je daar na een uur niks meer van.

Dus als je alles op zijn kop blijft zien dan is er iets mis met het deel van je hersenen dat zorgt voor gewenning.
Mee eens, ik had dat even helemaal buiten beschouwing gelaten. De vraag kwam heel spontaan en heb ik later (zonder er verder bij nagedacht) bij de wijziging van mijn originele bericht toegevoegd!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hersenen trainen om blinden weer te laten zien?!

Dalton schreef:Als je een bril opzet die het beeld omdraait dan merk je daar na een uur niks meer van.

Dus als je alles op zijn kop blijft zien dan is er iets mis met het deel van je hersenen dat zorgt voor gewenning.


Dat is niet juist. Je went wel aan de omgekeerde beelden, maar je gaat ze niet normaal zien.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Hersenen trainen om blinden weer te laten zien?!

Mee eens! Maar hoe train je dit dan?


Ik heb Oliver Sacks eens een geval zien bespreken op TV. Een man onderging op zijn zestigste verjaardag een operatie waardoor hij opeens weer kon zien (ik weet niet of hij al van geboorte blind was). Deze man kon geen chocola maken van wat zijn ogen zijn hersenen vertelden. Sacks vertelt dat hij met deze patient in een dierentuin was en voor de gorillakooi stond. De man snapte niet wat hij zag. Totdat Sacks hem meenam naar een standbeeld van een gorilla. De man deed zijn ogen dicht en bevoelde het beeld met z'n handen, daarna begrepen zijn hersenen zijn ogen een stuk beter. Ik denk dat het er om gaat de vertaling te kunnen maken. met gorilla's en andere driedimensionale objecten zal dat nog wel lukken maar zou zo iemand ooit kunne leren wat "rood" is of de beelden op een tv scherm leren vertalen? De patiënt in kwestie was trouwens niet erg gelukkig met zijn genezen ogen en heeft later voornamelijk met een zwartgeverfde bril rondgelopen (als ik mij het verhaal goed herinner)....
"Alles is simpel"

Reageer