Waterstofperoxide + Natriumjodide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

In welke verhouding, en welke hoeveelheid moet je deze stoffen in de toillet doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

gelijke reactie hoeveelheden maakt niet zo heel veel uit. Beetje van het een, beetje van het ander komt wel goed.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2.746

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

chemie met de natte vinger

zeer wetenschappelijk dus

Berichten: 48

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

Dat snap ik, maar waterstofperoxide is als schoonmaakmiddel verkrijgbaar in concentraties van 1% tot 35% en natriumjodide kan ik alleen vinden als ingredient van o.a. jodide.
35% is de sterkste oplossing waterstofperoxide die er bestaat, en die is verrekte sterk. natriumjodide is standaard-meuk die je overal kan kopen, bijv. in de apotheek.. maar zoals er al is vermeld: gewoon niet doen.

Je kan zoveel leuke giftige wolken gas maken, maar dat wil nog neit zeggen dat je het allemaal maar moet doen. Als je in schoonmaakchloor pist krijg je chloorgas, dat is groen: ook leuk, maar ook giftig en slaat op je longen etc etc...

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

maar waar haal je die 35% voor nodig dan? ik wil het gebruiken voor een sinterklaas stunt!

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

dus in het kort, als je 2 stoffen in de wc doet een doortrekt kkrij jee een wc vulkaan die bruine plekken maakt die niet uitgaan? HEFTIG

Hoe lang duurt het voordat je vulkaan 'uitbarst' ? heb je tijd om weg te stappen? of moet je echt sprinten? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

Nee je krijgt geen 'vulkaan'. Er zal een leuke reactie optreden (schuim) die over de spoelbak heen zal gaan (als je niet te weinig gebruikt). Dit gebeurd eenmalig. Daarna zal je deze stoffen opnieuw toe moeten voegen. De reactie verloopt zodra de 2 stoffen met elkaar in contact komen.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

Ik wil het ook in de wc gooien. Het probleem is alleen dat we bij de apotheek maar 3% kunnen krijgen. Ik las dat in een bepaald schoonmaakmiddel 30% o.i.d. zat, kan iemand mij vertellen welk schoonmaakmiddel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

Er wordt dit filmpje bedoeld: http://www.downsclown.com/index.php?moviei...8444867e41ee830

Neem een smalle hoge maatcilinder, en vul deze met ongeveer 20 mL geconcentreerde (30%) waterstofperoxide-oplossing. Let op, dit is bijtend!!! Voeg een scheut afwasmiddel toe. Meng door de cilinder een beetje rond te draaien.

Maak in een apart bekerglaasje een paar milliliter verzadigde kaliumjodide-oplossing. Voeg nu deze paar mL verzadigde KI toe aan de maatcilinder en bewonder het resultaat!

Wat er gebeurt: o.i.v. I- vindt de volgende reactie plaats:

2 H2O2 (aq) --> 2 H2O (l) + O2 (g)

De zuurstof wil ontsnappen maar er wordt schuim gevormd doordat er ook afwasmiddel aanwezig is.

De jodide is katalysator, en daarom heb je maar een beetje nodig. Het reageert echter wel een beetje door tot I2 (let op: GIFTIG!!) en daar komt die bruine kleur vandaan.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 4

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

Dat snap ik, maar waterstofperoxide is als schoonmaakmiddel verkrijgbaar in concentraties van 1% tot 35% en natriumjodide kan ik alleen vinden als ingredient van o.a. jodide.


Je zegt hier dat waterstofperoxide als schoonmaakmiddel te koop is, maar wat is dan de naam van dit schoonmaakmiddel? En is het ook gewoon te koop bij winkels zoals de kruidvat?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

De gebruiksnaam van waterstofperoxide is zuurstofwater. Het heeft een ontsmettende werking waardoor je het vrij gemakkelijk kan verkrijgen.

Ik weet niet of ze dit in het Kruidvat verkopen, volgens mij is een drogist een beter keuze.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer