Huidepitheel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Huidepitheel

Beste mensen,

Voor de studie ben ik bezig met het isoleren van DNA uit huidepitheel.

Nu is op internet veel informatie te vinden over hoe de opperhuid zich vernieuwd.

In de laatste twee stadia verliest de huidcel ondere andere de kern en verandert in een platte, dode cel, die die de huid onder andere beschermt.

Nu is mijn vraag, kan er nergens iets over vinden, waarom kan er DNA uit huidcellen worden geisoleerd die op een PD zijn gevonden en achtergelaten door een bijvoorbeeld een enkele aanraking, als de bovenste laag huidcellen geen kern en dus geen DNA? bevat?

Alvast bedankt voor het antwoord

Groetjes

Berichten: 1.116

Re: Huidepitheel

Wat bedoel je met een PD? Als medicus begin ik dan gelijk te denken aan Peritoneale Dialyse, Parkinsons Disease. Mogelijk bedoel jij het plaats van delict?

Degradatie van de kern houdt niet in dat ook het DNA uit die kern gedegradeerd wordt. De conclusie `geen kern` = `geen DNA` is niet noodzakelijkerwijs een logische. Daarnaast heb je ook nog andere vormen van erfelijke data, zoals RNA (m.n. mRNA) waar je veel informatie uit kunt halen. En het is ook zeker niet zo dat alle keratinocyten die men voor onderzoek gebruikt, uiteindelijk bruikbaar blijken te zijn.

Berichten: 339

Re: Huidepitheel

Toch wel een goede vraag. Lastig om er gegevens over te vinden. Ik vond dit artikel:

http://www.nature.com/jid/journal/v127/n1/full/5700503a.html

Dat gaat ervan uit dat de hoornlaag inderdaad geen kern-DNA en mitochondrieen bevat. Beschreven wordt in het artikel dat in het proces van het ontstaan van de hoornlaag DNA actief wordt afgebroken.

Ik kan niet vinden hoeveel DNA er nog in hoorncellen te vinden is. Toch wordt DNA uit vingerafdrukken (volgens de lekenpers) al wel gebruikt voor DNA-samples. (Maar als je op DNA en fingerprint zoekt, dan gaan de meeste resultaten over DNA-fingerprints). Ik zou denken dat RNA te instabiel is voor forensisch onderzoek.

Berichten: 704

Re: Huidepitheel

in de epidermis zitten ook langerhans cellen die wel gewoon leven ;-)

Reageer