Touw rond de aarde optillen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 48

Touw rond de aarde optillen

Stel dat je een koord strak rond de aarde hebt gespannen. Als je da nu 1 meter langer maakt, en (met HEEL veel mensen) het opheft rond de aarde, hoeveel krijg je het dan omhoog?

kleine hint, het antwoord is te schrijven als K1*42*10^K2 m

met K1 en K2 te bepalen constanten

Wie lukt het om hierop het antwoord te vinden ;)

Berichten: 7.068

Re: Touw rond de aarde optillen

Ken je de formule voor de omtrek van een cirkel als functie van de straal van de cirkel?

Berichten: 48

Re: Touw rond de aarde optillen

ik studeer een richting zonder wiskunde; opgave komt van een vriend-burgie, en wil doen alsof ik 't heb gevonden ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Touw rond de aarde optillen

Of zoek eens met Google ;) .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: Touw rond de aarde optillen

ik heb deze opdracht al eens gemaakt en het antwoord is iets van 15,9 cm, maar ik zoek mijn berekening nog wel voor je op ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Touw rond de aarde optillen

Is een klassieke instinker, maar feitelijk heel eenvoudig.

Omtrek cirkel is 2pi*R

Oftwel R= omtrek/2pi

Maak omtrek 1 meter groter, dan wordt R = 1/2pi groter.

1/2pi = 0,159 meter

Berichten: 1.116

Re: Touw rond de aarde optillen

Als je da nu 1 meter langer maakt, en (met HEEL veel mensen) het opheft rond de aarde, hoeveel krijg je het dan omhoog?
Tja, afhankelijk van de elasticiteit van het touw natuurlijk ;) .
Is een klassieke instinker, maar feitelijk heel eenvoudig.
Sorry, ik heb het idee dat dat het niet -kan- zijn. Bij jou zou er bij elke cirkel hetzelfde uitkomen.