Aangezuurd

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

Aangezuurd

Wat is het verschil tussen wel en niet aangezuurd als we het hebben over halfreacties?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Aangezuurd

Kun je wat duidelijker zijn met je vraagstelling?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 20

Re: Aangezuurd

mijn onderwerp scheikunde is nu redoxreacties. Daarin komt het begrip 'aangezuurd' voor. Ik vraag me af wat dat betekend. In het boek staat dat als er in een halfreactie H plus nodig is dan moet dat in de oplossing aanwezig zijn. In de opgave moet dan aangezuurd staan. Maar ik snap eigenlijk niet wat dat betekend. Wat betekend het begrip 'aangezuurd'?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Aangezuurd

Het aanzuren van een oplossing wil zeggen dat je de pH omlaag brengt, zo simpel is het ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 20

Re: Aangezuurd

Het aanzuren van een oplossing wil zeggen dat je de pH omlaag brengt, zo simpel is het ;)
Dusss dat er H+ deeltjes in de halfreactie aanwezig zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Aangezuurd

Aanzuren betekent dat je een zuur, vaak zwavelzuur, toevoegt aan de oplossing. De halfreacties die dan verlopen zijn halfreactie die gelden in zuur milieu; dat zijn halfreacties waar (veel) H+ in voorkomt.

Je moet vaak uit de opgave herkennen dat een oplossing is aangezuurd. Soms staat dat er letterlijk in, soms een beetje verborgen. In alle gevallen komt het neer op goed (begrijpend) lezen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer