DNA-profiel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

DNA-profiel

Ik hoorde vanmorgen op de radio een deskundige zeggen dat de kans dat 2 mensen een identiek DNA-profiel hebben kleiner dan 1 op de miljard is. Maar hoe zit het dan met tweelingen? Hebben tweelingen verschillende DNA-profielen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: DNA-profiel

Eeneiige tweelingen hebben hetzelfde. Ik neem aan dat ze er vanuit gaan dat het gewoonlijk wel bekend is wanneer een verdachte of slachtoffer deel is van een tweeling. En dat ze de kans bedoelen voor twee personen die geen familie zijn.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 31

Re: DNA-profiel

Dat is altijd een beetje flauw van die 1-eiige tweelingen. Een altijd bestaand probleem. Hoe onderscheid je ze als je beeldmateriaal hebt van een misdaad? Kan niet! Zelfde geld voor DNA. Daarom zal er altijd nog echt recherche werk aan te pas moeten komen. Trouwens, is een kans van 1 op de miljard dat iemand het niet gedaan heeft reden om hem te veroordelen? Stel dat JIJ diegene bent?

Re: DNA-profiel

Dat is altijd een beetje flauw van die 1-eiige tweelingen. Een altijd bestaand probleem. Hoe onderscheid je ze als je beeldmateriaal hebt van een misdaad? Kan niet! Zelfde geld voor DNA. Daarom zal er altijd nog echt recherche werk aan te pas moeten komen. Trouwens, is een kans van 1 op de miljard dat iemand het niet gedaan heeft reden om hem te veroordelen? Stel dat JIJ diegene bent?


statistische bullshit. noem de kans dat je onterecht wordt veroordeeld... 1 op ?

Re: DNA-profiel

De statistische kans om iemand tegen te komen met hetzelfde DNA profiel is zelfs kleiner dan 1 op 6 miljard, wat de kans dat er nog zo iemand op aarde rondloopt feitelijk tot 0 reduceert (tweelingen / klonen daar gelaten).

groet

Berichten: 6

Re: DNA-profiel

Dit gaat alleen niet op als men kijkt naar forensisch onderzoek.

Bij forensisch onderzoek worden maar bepaalde sequenties uit het DNA met elkaar vergeleken. Hierdoor is het statistisch mogelijk dat er iemand rondloopt met dezelfde sequenties (forensisch DNA profiel). Als men kijkt naar het volledige DNA profiel dan is het waar dat je uniek bent, uitgezonderd tweelingen dan. Klonen wil ik in dit verhaal niet betrekken omdat ook deze waarschijnlijk niet genetisch met elkaar overeenkomen, dit komt door de ("recent" ontdekte) epigenetische code.

Jenny

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: DNA-profiel

Shirah2003 schreef:Dit gaat alleen niet op als men kijkt naar forensisch onderzoek.

Bij forensisch onderzoek worden maar bepaalde sequenties uit het DNA met elkaar vergeleken. Hierdoor is het statistisch mogelijk dat er iemand rondloopt met dezelfde sequenties (forensisch DNA profiel). Als men kijkt naar het volledige DNA profiel dan is het waar dat je uniek bent, uitgezonderd tweelingen dan. Klonen wil ik in dit verhaal niet betrekken omdat ook deze waarschijnlijk niet genetisch met elkaar overeenkomen, dit komt door de ("recent" ontdekte) epigenetische code.

Jenny
Als je door het lage onderscheidend vermogen van de forensische test zelfs fouten kan maken bij het onderscheiden van mensen die genetisch niet identiek zijn, weet ik wel zeker dat het verschil tussen een individu en zijn kloon al helemaal niet is aan te tonen...
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Reageer