Lasers

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

Lasers

ik ben niet echt zo goed in wetenschap enz. maar ik heb toch een vraagje dat mij al een tijdje dwars zit...

-wat gebeurt er als je 2 lasers (sterk genoeg om iets in te branden...) alebij van een bepaald vertrekpunt op een andere plaats tegen elkaar laat komen? (stop het, gaat het verder, of ontploft het :shock: )

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Lasers

Kruisen ze elkaar in een bepaalde hoek, verschillend van 180°? Dus maw, schijnen ze niet recht naar elkaar toe?

In dat geval kruisen ze elkander zoals eenderwelke andere soort electromagnetische straal en ontstaat er een interferentiepatroon. Daarover valt genoeg info te vinden op het wereldwijde web... ;)

Schijnen ze wel recht naar elkaar toe, dan heb je dit verschijnsel natuurlijk ook, maar ik zit zo met de indruk dat je eerder wil weten of de twee laserkanonnen elkander zouden vernietigen. Is mijn indruk correct? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Lasers

Sorry, ik had de tekening nog niet gezien bij m'n eerste antwoord...

Ja, er gebeurt nog iets anders. De bundels kruisen mekaar gewoon. Dus je moet die in tekening 1 gewoon doortrekken. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Lasers

Het spijt me maar een interferentie patroon zul je nooit voor elkaar krijgen met twee verschillende lasers. Het is gewoon simpel weg praktisch gezien onmogelijk om twee verschillende lasers zo identiek te maken, er is geen fase verschil is, de frequenties moeten gelijk zijn en ook exact gelijk blijven, dat je inteferentie kan krijgen.

De dingen die je op internet kan vinden die Wim bedoelt zoals Young's experiment (de bekenste) dat was altijd 1 lichtbron, die gescheiden wordt en dan bij elkaar wordt gebracht.

Hier heb je het bekende Young experiment uitgelegd.

Verder heeft Wim gelijk over wat er gebeurt, die lasers moeten gewoon doorlopen. Explosies gebeuren helaas alleen in films. Die twee lasers zullen amper onder de indruk van alkaar zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Lasers

Het spijt me maar een interferentie patroon zul je nooit voor elkaar krijgen met twee verschillende lasers. Het is gewoon simpel weg praktisch gezien onmogelijk om twee verschillende lasers zo identiek te maken, er is geen fase verschil is, de frequenties moeten gelijk zijn en ook exact gelijk blijven, dat je inteferentie kan krijgen.


Interferentie heb je in principe altijd waar meerdere gelijksoortige (idg electromagnetische) golven op dezelfde tijd en plaats aanwezig zijn. In de meeste gevallen is de interferentie zo klein dat ze totaal negeerbaar is.

StrangeQuark, je hebt helemaal gelijk als je stelt dat het zeer moeilijk is om een waarneembaar interferentiepatroon te creëren met twee laserbundels.

Immers, om de waarneembaarheid van het patroon te verhogen, dienen zowel frequentie, amplitude als fase van de twee betrokken golven zo nauw mogelijk op elkaar aan te sluiten.

Vooral met de fase is dat niet zo evident.

Ik ging gewoon (iets teveel) uit van de theorie en de definitie van interferentie. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Lasers

Je had in principe zeker gelijk, maar ik moest gewoon die kanttekening ff plaatsen.

PS ik denk dat dit topic beter in klassieke natuurkunde thuis hoort dan in theorie ontwikkeling.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Lasers

Zoiets als dit is dus niet mogelijk:

Afbeelding

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Lasers

Spijtig maar een deathstar in huidige vorm zullen we wel nooit meemaken. :shock:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Lasers

Zoiets als dit is dus niet mogelijk: :shock:


Neen ;)

Berichten: 8

Re: Lasers

"zou zoiets echt niet mogelijk zijn?" spijtig :shock:

en laser zwarden zouden ze dat ooit kunnen uitvinden? (want een laser gaat gewoon rechtoor en heeft geen stoppunt dacht ik, zouden ze het mogelijk kunnen maken zo'n laser straal te laten stoppen op een zelf bepaalde lengte?)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Lasers

Ben bang van niet. Je slaat ook erg snel door licht heen, dus een zwaard gevecht met lasers zie ik niet gebeuren. Een draagbare laser in de vorm van een zwaard om iemand mee door te snijden lukt misschien wel, maar dan schijn je wel 'oneindig' door inderdaad.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 8

Re: Lasers

::Een draagbare laser in de vorm van een zwaard om iemand mee door te snijden lukt misschien wel, maar dan schijn je wel 'oneindig' door inderdaad.::

;) spijtig, zou wel iets heel speciaal zijn, moesten ze een laser op een bepaalde lengte kunnen maken... maar ja :shock:

bedankt alemaal voor de uitleg! :wink:

Berichten: 8

Re: Lasers

toch nog een vraagje :shock: ...

wat is de eigenlijke originele kleur van een laserstraal, ik veronderstel dat dat dus niet rood of groen is... ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Lasers

Volgens mij weet je niet exact hoe een laser werkt?

De allereerste LASER was een rode LASER. Maar dat hangt af van het gebruikte materiaal. Sommige zijn rood, sommige blauw, sommige groen, sommige uv, sommige ir. Het hangt dus van het materiaal af.

Lees dit eens. Is erg leuk om over te lezen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Laser
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Lasers

idd syd, da's enkel en alleen te zijn in SF-films, maar toch...

ik geloof vanaf de jaren tachtig, hebben de VS en USSR, deftig op zoek gegaan om "phasers -faser startrek-" te maken.

maar helaas, de conclusie was:"zinloos"

1) een laser is een geconcentreerd lichtbundel, en wanneer het tegen een spiegel of aluminiumfolie kaatst, tja.. het kaatst terug.dus, "tanks vernietegen" :shock: (tanks gemaakt in spiegel ;) )

2) onhandig en vergt enorm energie

----

nu, licht kan je wel samenbundel (denk aan een vergrootglas of de laser)

maar helaas vind ik niet op WWW. ('t zal aan mij liggen), maar moest je nu laser stralen (bv 4 lasers) laten schijnen op een vergrootglas,

wat zou er dan gebeuren, volgens jullie?

ik denk dat die 4 stralen tesamen komen

graag jullie reactie.
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Reageer