Actie = reactie (evenwicht in heelal)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Actie = reactie (evenwicht in heelal)

De planeten in ons zonnestelsel (maar ook daarbuiten) draaien om elkaar waarbij ze in evenwicht zijn. De centruputaalkrachten zijn het zelfde als de aantrekkingskrachten. Echter worden de planeten met een bepaalde regelmaat geraakt door stukken materie (meteorieten etc).

Het evenwicht blijft echter vooralsnog berstaan. Je zou toch zeggen dat bij een inslag het evenwicht (hoe klein dan ook) verstoord is en dat de impact daarvan steeds duidelijker en dus groter wordt.

Dit blijkt echter niet duidelijk het geval te zijn of denk ik in te korte tijdstermijnen ??

Beadankt,

Peter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Actie = reactie (evenwicht in heelal)

Tegenwoordig zijn de meteorieten die de aarde tegenkomt te klein om de baan van de aarde flink te verstoren, ze kunnen hooguit het leven op aarde vernietigen. Maar in de beginperiode van het zonnestelsel zwierven er grote planetenembryo's rond. Waarschijnlijk is er een op de aarde gebotst, want men vermoedt dat onze maan op die manier gevormd werd. De botsing moet de baan van de aarde totaal verstoord hebben, en die bijvoorbeeld elliptischer gemaakt hebben. Planeetwetenschappers vragen zich nog wel eens af waardoor de baan van de aarde (en andere planetenbanen) sindsdien minder elliptisch geworden is. Een omgeving met veel gruis en gas dat met de aarde botste zou de aardbaan minder elliptisch gemaakt hebben, maar het is onduidelijk hoeveel materie er was.

Berichten: 4

Re: Actie = reactie (evenwicht in heelal)

Ik denk wel dat als een meteoriet tegen de aarde botst het de aarde uit 'evenwicht' kan brengen. En daarbij dus ook het evenwicht van ons zonnestelsel. Lets pray that this will never happen to mankind ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Actie = reactie (evenwicht in heelal)

De banen van planeten zijn stabiel. Dat wil zeggen dat wanneer je een kleine storing aanbrengt (bv door een meteoriet inslag, of door de aantrekkingskracht van een andere paneet die passeert) de planeet een nieuwe baan zal krijgen, maar eentje die nog steeds gesloten is, met andere woorden eentje waarbij de planeet nog altijd rond de zon blijft draaien.

Het andere scenario is een instabiel evenwicht, waarbij de minste storing het systeem uit evenwicht brengt. Deze evenwichten kunnen enkel in theorie optreden, aangezien in de werkelijkheid er altijd wel een of andere storing aanwezig is. Maar gelukkig zijn de planeetbanen niet instabiel.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 2

Re: Actie = reactie (evenwicht in heelal)

Je geeft aan dat de banen stabiel zijn maar dit concept is mij niet helemaal duidelijk. Is er iets wat deze stabiliteit van banen definieert.

Ik bedoel dat ik eingenlijk denk in termen van instabiel evenwicht en dit overal aanwezig is. Ik begrijp het stabiele van stabiel evenwicht niet zozeer.

Kun je dit nader uitleggen ?

Thanks,

Peter

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Actie = reactie (evenwicht in heelal)

Zie hier voor een tekening met het verschil tussen stabiel en instabiel evenwicht.

De tekening is wel niet volledig toepasbaar in dit geval, aangezien bij een verstoring van een planeet, de planeet niet terug naar zijn oude baan gaat, maar naar een nieuwe stabiele baan).

Je kan wiskundig aantonen dat voor de zwaartekracht er gesloten banen bestaan en dat die stabiel zijn. Hoe je dat nu concreet bewijst, lijkt me niet zo eenvoudig.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Actie = reactie (evenwicht in heelal)

Ik heb snel even een kleine java applicatie geschreven om het visueel voor te stellen.

Als je het programma opent (je moet wel java hebben, dat kan je gratis downloaden mocht je java nog niet hebben), zie je op het scherm in het midden een ster met daarrond een planeet. Het programmaatje rekent (op een benaderde manier) de baan uit van die planeet rond de ster.

Laat het programma maar eventjes lopen zodat de planeet een volledige baan heeft beschreven rond de ster.

Als je nu op de knop 'storing' drukt, wordt er een storing aangebracht op de planeet waarbij zowel de snelheid in de x als y richting gewijzigd wordt met een random waarde tussen de 10-15% (positief of negatief). Alsof er bv een grote meteoriet op ingeslagen is.

Klik nu maar eens op die knop en laat de planeet opnieuw een volledige toer rond de ster maken. Wat je zou moeten zien is dat de nieuwe baan weer mooi gesloten en stabiel is (de vorm kan natuurlijk wel veranderen).

Klik nog maar eens en je krijgt nog een andere baan, die ook weer stabiel is.

In de werkelijkheid zullen de storingen natuurlijk veel veel kleiner zijn dan 10-15%. Bovendien zijn de meeste storingen random, waardoor de uitgemiddelde impact 0 is en de baan van de planeet nagenoeg hetzelfde blijft.

Het is dus niet zo dat wanneer een planeet een beetje uit zijn baan geduwt wordt, dat deze naar de ster zal toe cirkelen, of ervan weg en dat het evenwicht verbroken is. Nee, hij krijgt gewoon een nieuwe baan.

Je kan het hier (onderaan rechts 'Save file to your PC: click here') downloaden
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 4

Re: Actie = reactie (evenwicht in heelal)

Ja maar als deze getroffen planeet een andere baan krijgt, dan kan het toch zo zijn dat door de aantrekkingskracht van deze en andere planeten er een instabiel scenario ontstaat? ja toch? ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Actie = reactie (evenwicht in heelal)

Als dat gebeurt spreken we niet meer van een 'kleine' perturbatie meer hé.

Natuurlijk kan een planeet weggeslingerd worden of opgelokt worden door de zon, als de storing maar groot genoeg is.

Maar voor kleine storingen niet.

Waar nu juist de grens tussen klein en groot ligt, hangt natuurlijk van situatie tot situatie af.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Actie = reactie (evenwicht in heelal)

De zon straalt deeltjes uit met energie, de zonnewind.

Deze wind zorgt naar mijn mening voor stabiliteit in de banen.

Het is een kleine kracht maar over miljarden rondjes voldoende voor een stabiele baan.

En omdat er geen wrijving is in de ruimte is elke kleine kracht voldoende.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Reageer