Juist of fout

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Juist of fout

Waar te beginnen zonder iets te vergeten

dat vroeg ik mij of toen ik dit topic wou typen enkele dagen heb ik bezonnen om toch maar

zeker te weten wat ik allemaal kwijt wil

Een tekstje over de plant Hennep waarin ik alles wat ik tot zover voor waarheid aanneem zal vermelden

aan zij die er meer over weten om het op de juistheid te beoordelen want dit is echt essentieel voor wat ik probeer te bereiken

wat ik probeer te bereiken heeft niets met THC te maken maar met olie ;)

Hennep (Cannabis sativa) is een éénjarige plant en is samen met hop (Humulus lupulus) de belangrijkste vertegenwoordiging van de famillie Cannabaceae in België en Nederland.

Deze planten zijn tweehuizig wat wil zeggen dat we zowel mannelijke als vrouwelijke planten terugvinden eigenlijk worden hiermee vrouwelijk steriele en mannelijk steriele planten bedoeld.

Net als bij de mens is de bepaling van het geslacht een kwestie van chromosomen een vrouwtje (mannelijk steriel) heeft XX

en een mannetje (vrouwelijk steriel) heeft bijgevolg XY

Enkel de vrouwtjes zijn in staat vruchten te produceren en zijn dus veel belangrijker dan mannetjes voor de productie van zaad bij hennep en bloemen die bellen worden genoemd bij hop.

Ze planten zich beiden voort met pollen die de wind meevoert

Om zoveel mogelijk zaad te krijgen is het dus nodig zoveel mogelijk vrouwelijke planten te krijgen

puur vrouwelijk zaad zou men dus kunnen verkrijgen door twee vrouwtjes zich met elkaar te laten kruisen

XX en XX geeft 100% XX

ofwel door de plant te klonen dit beschouw ik niet als een optie!

Terug naar het kruisen van een vrouwtje met een vrouwtje

zoiets lijkt op het eerste zicht niet mogelijk omdat enkel een mannetje pollen produceert

Maar net als bij de mens kennen planten hormonen

door het te veranderen van deze hormonenbalans zou het mogelijk moeten zijn om een vrouwtje te dwingen

mannelijke bloemen te krijgen die wel pollen produceert maar nog steeds XX heeft

vergelijk het maar met een man die oestrogeen pillen neemt om borsten te krijgen

of vrouwelijke topsporters die door het trainen van spieren veel testosteron krijgen en zeer mannelijk lijken

(denk maar aan kogelstotsters en dergelijke)

vanaf de plantenhormonen word het steeds vager en vager voor mij

naar mijn weten zijn er 6soorten plantenhormonen

* Auxine,

* Cytokininen,

* Etheen

* Gibberellinezuur

* Abscissinezuur

* Brassinosteroïden

één van deze moet dus om het even gemakkelijk te stelen Oestrogeen voorstellen en een andere Testosteron

-Auxine en Cytokininen zijn groeihormonen en bij hennep noch bij hop is er sprake van een verschil in grote tussen mannelijke en vrouwelijk exemplaren deze laat ik dus buiten beschouwing

-abscissine zuur en salicylzuur(niet echt een homoon). zijn schokhormonen die vanalles regelen binnen in de plant wanneer deze aan een plotse verandering word ondergeven zo kan hij de celdeling versnellen en vertragen etc etc

dan schieten Etheen, Gibberelinnezuur en Brassinosteroïden over deze worden ook wel de stresshormonen genoemd

zij worden vooral door volwassen cellen aangemaakt en in berperkte mate door jongere cellen dit doet me zeer denken aan de verandering in hormoonbalans rond de puberteit bij de mens

juist daarom lijken deze mij de verantwoordelijk voor het geslacht van de bloem

Brassinosteroïden zorgen voor het vermogen om het zonlicht beter vast te houden en ook spelen ze een rol bij de groei en weestand van de plant

ze hebben veel kenmerken omdat er veel soorten zijn over de 50

maar deze lijken mij niet de juiste

Etheen is nog kandidaat want hierover weet ik weinig enkel dat hij helpt bij het rijpingsproces

Gibberellinezuur is het hormoon dat de groei en strekking van plantencellen regelt net als de verhouding tussen mannelijke en vrouwelijk bloemen op een plant en nog verscheidene andere dingen

Deze lijkt mij de juiste te zijn!

Er zijn meer dan 110 Gibberellinezuren maar vooral GA1, GA3 en GA7 komen voor in planten

Zeer lage concentraties hebben al een effect op de plant maar hogere hebben juist een remmend effect

Dat was het klopt dit alles of zitten er hier en daar nog dingen die onjuist zijn of misschien wel onduidelijk.

Mvg

Saroto

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Juist of fout

Je zou ook eens kunnen overwegen om colchichine te gebruiken. Dit zorgt voor de vorming van hermafrodiete planten.

Gibberellinezuur kan inderdaad gebruikt worden om vrouwelijk zaad te produceren. Dit is echter nogal lastig te doseren en zal van je specifieke lijn planten afhangen, probeer een aantal concentraties uit en kijk welke het beste zaad produceert. Voor zover ik weet klopt je verhaal verder wel goed.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 9

Re: Juist of fout

Ja maar colchichine heeft belangrijke nadelen

er kunnen herma's bij zitten die dan op kun buurt weer andere kunnen besmeten enzovoort waardoor

de kweeklijn dan toch om zeep is

en colchichine verhoogd tevens alle chromosomen waardoor de plant niet meer aan de legale THC gehaltes zal voorzien

en dus illigaal zal worden dit is niet de bedoeling als je van plan bent er olie van te maken maar eerder als je Sterkere nederwiet wilt

colchichine is trouwens ook mutageen en kan dus nog andere eigenschappen aanpassen dit willen we ook liever niet hebben

Het beste is dus een zuivere kweeklijn vinden en deze dan te testen met verschillende concentraties aan Gibberellinezuur

bijkomende vraag aan welke concentraties denken jullie dan?

zou de perfecte concentratie niet gevonden kunnen worden door te kijken naar een mannelijk plant van dezelfde kweeklijn?

Alvast veel dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Juist of fout

Dat colchichine ook nadelen heeft dat spreekt voor zich, echter aangezien je openingspost zo methodisch was ik een beetje verbaasd dat je deze niet had genoemd.

Als je ergens een orde grootheid voor het gebruik van gibberellinezuur zou kunnen vinden dan is dat tussen deze stapel papers.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 9

Re: Juist of fout

zo te zien staat er mij veel leeswerk te wachten

maar ik weet intussen na opzoekingswerk over GA3 dat de dosering afhankelijk is van elke kweeklijn

dus miss vind ik daar wel een begin

alvast bedankt

Saroto

Berichten: 9

Re: Juist of fout

hmmn wat ik ook over het hoofd zag

is zou besproeiing met silvernitraat ook werken

ik weet dat ze dit bij komkommerplanten doen om mannelijk bloemen te laten groeien op vrouwelijke planten

Reageer