Kun je leven op enkel bananen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Kun je leven op enkel bananen

hallo allemaal,

Ik wil mijn profielwerkstuk doen over bananen maar als eerste vroeg ik me een ding af:

Kun je overleven op enkel bananen (en water)? en zo niet hoe lang je dit dieet vol zou kunnen houden.

Ik weet dat bananen een bron zijn van veel voedingsstoffen maar zijn het er genoeg of krijg je juist van iets te veel binnen?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kun je leven op enkel bananen

Elk eenzijdig dieet is niet goed om op te leven. Je hebt een variatie aan voedingsmiddelen nodig om te leven. Overleven op bananen is een ander verhaal, hoe lang je dit zou kunnen doen is echter erg moeilijk in te schatten.

Je bent toch niet van plan dit zelf te proberen?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Kun je leven op enkel bananen

Oke. Op een dieet van enkel bananen en water kun je niet oneindig vol houden (let's say 5 jaar).

Een banaan is echter eigenlijk heel gezond. Maar er zijn verschillende oorzaken waarom zo een dieet niet zou werken.

Een reden is het feit dat een banaan niet alle essentiële aminozuren bevat. Bij een banaan ontbreekt vooral het aminozuur methionine (M).

Een tweede mogelijke reden is dat een banaan geen natrium Na+ bevat. Natrium is essentieel voor het creëren van ion gradiënten welke transport van allerlei zaken over het celmembraan mogelijk maken. Ik zeg mogelijk omdat ik niet weet in hoeverre je lichaamseigen natrium moet worden aangevuld. Ik denk en vind het logisch dat dit inderdaad zo is, maar weet het niet zeker. Gewoon kraanwater bevat ook natrium, maar dit is veel te weinig om in de behoefte van een mens te voorzien.

Verder bevat een banaan veel te weinig calcium voor de mens. Calcium is o.a. essentieel voor de werking van spieren (incl. het hart). Een mens zou 100 bananen per dag moeten eten om aan de dagelijkse calcium behoefte te halen.

Ook op een aantal andere vitamines (E, K & B12) komt de banaan te kort om als allesomvattende voedselvervanger te fungeren.

Bron van dit alles:

http://nutritiondata.self.com/facts/fruits...t-juices/1846/2

Berichten: 2

Re: Kun je leven op enkel bananen

het is mogelijk te overleven op slechts banaan,

dit weet ik, omdat mijn overgrootmoeder elke dag slechts 2bananen en een eetlepel pindakaas at!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kun je leven op enkel bananen

er zijn twee dingen mis met je opmerking. Anekdotes zijn geen wetenschappelijk bewijs en ten tweede is pindakaas geen banaan.

Verder zal je overgrootmoeder in ieder geval een calorisch probleem hebben gehad aangezien je met slechts 2 bananen en een lepel pindakaas onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieën zit.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: Kun je leven op enkel bananen

@Lauwe koffie": "Een banaan is echter eigenlijk heel gezond"

Wat is er dan eigenlijk heel gezond aan een banaan,als er diverse voedingsstoffen aan ontbreken en men er zich toch ca. 5 jaren met water erbij ,in leven kan houden volgens je eerste alinea.

In wat voor conditie ben je na die vijf jaren; een "muzelman" ,die het geluk heeft gehad om een KZ-lager als in WOII te overleven?

De verwijzing naar de bron,die dit alles zou aantonen,verschaft mij geen duidelijkheid,dus graag een eenvoudige van jou!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Kun je leven op enkel bananen

Eigenlijk betwijfel ik of je het werkelijk 5 jaar kan uitzingen op slechts bananen. Is die claim ergens op gebaseerd?

Laten we een voorbeeld eruit trekken: het ontbreken van cobalamine (vit. B12) is misschien een probleem. Cobalamine is o.a. betrokken bij de synthese van DNA en het speelt een rol in de vorming van myeline, essentieel voor de goede werking van sommige neuronen (om de ernst te schetsen: multiple sclerose is aantasting van de myelineschede, waarbij ms overigens niet veroorzaakt wordt door B12-deficiëntie).

Je hebt er een paar ug per dag van nodig (2,8 ug per dag, voedingscentrum), al sla je overschotten gemakkelijk op. Volgens wiki: "The total amount of vitamin B12 stored in body is about 2–5 mg in adults. Around 50% of this is stored in the liver.[15]"

Daar zou je het ongeveer drie en een half jaar op kunnen uitzingen (uitgaande van 3,5 mg opgeslagen en een dagelijks verbruik van 2,8 ug).

(disclaimer: dit is misschien een slecht voorbeeld omdat er best eens micro-organismen in de menselijke darm kunnen voorkomen die synthese voor hun rekening nemen hoewel daar nog steeds kobalt voor nodig zou zijn en ik geloof niet dat dat veel voorkomt in banaan)

Mijn gevoel zegt dat er stoffen zijn die je minder gemakkelijk opslaat, waar je eerder een tekort aan zal hebben.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Kun je leven op enkel bananen

oktagon schreef:@Lauwe koffie": "Een banaan is echter eigenlijk heel gezond"

De verwijzing naar de bron,die dit alles zou aantonen,verschaft mij geen duidelijkheid,dus graag een eenvoudige van jou!
Eigenlijk betwijfel ik of je het werkelijk 5 jaar kan uitzingen op slechts bananen. Is die claim ergens op gebaseerd?
Ik heb volgens mij nergens gezegd, althans nergens bedoelt te zeggen, dat je 5 jaar kunt overleven op enkel bananen en water.
Oke. Op een dieet van enkel bananen en water kun je niet oneindig vol houden (let's say 5 jaar).
Misschien is het wat omfloerst taalgebruik, maar ik bedoel dus dat je een dieet van bananen en water niet 5 jaar kunt volhouden.

Verder begrijp ik eigenlijk niet waarom mijn bron niet zo duidelijk kunnen maken waarom een banaan niet gezond is?

Het bevat veel essentiële zaken niet inderdaad, maar het bevat ook vele goede en essentiële voedingsstoffen. Buiten dat bevat het weinig zaken die het lichaam (in normale hoeveelheden) schaden.

Het is natuurlijk het surplus van velerlei voedingsstoffen die noodzakelijk zijn teneinde een gezonde voeding te bewerkstelligen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Kun je leven op enkel bananen

lauwekoffie schreef:Verder begrijp ik eigenlijk niet waarom mijn bron niet zo duidelijk kunnen maken waarom een banaan niet gezond is?

Het bevat veel essentiële zaken niet inderdaad, maar het bevat ook vele goede en essentiële voedingsstoffen. Buiten dat bevat het weinig zaken die het lichaam (in normale hoeveelheden) schaden.
Gezond is gewoon een relatief begrip. Niemand zal ontkennen dat bananen niet ongezond zijn maar dat geldt binnen een gevarieerd dieet en niet -zoals in dit draadje- dat je op enkel bananen en water goed kan leven.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer