Atoom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Atoom

Beste wetenschapsforum,

Ik heb een brandende vraag: Welke atomen zijn kunstmatig? En welke site kan me daar meer over vertellen?

Alvast bedankt, Quido.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Atoom

Wat bedoel je met kunstmatig? Atomen die niet in de natuur voorkomen maar uitsluitend door de mens worden gemaakt? Er staat volgens mij een lijstje in de BiNaS waarbij van alle atomen staat weergegeven hoe veel ze in de natuur voorkomen.

Wat zou je vervolgens over deze atomen willen weten? welke atomen dit allemaal zijn, hoe ze worden gemaakt etc.?

kernfusie is het toverwoord. Door 2 atomen op elkaar te laten botsen onder een hele hoge temperatuur en druk (zoals in de zon) kan je een samensmelting van deze 2 atomen krijgen die samen zwaarder zijn dan de eerdere individuele atomen.

Nog een leuk weetje: Bijna alle natuurlijke atomen zijn gemaakt door kern fusie in een ster (bijvoorbeeld onze zon) Deze ster zal op het einde van zijn leven ontploffen en alle stoffen die doormiddel van kernfusie zijn gemaakt worden door het heelal geslingerd. Dit zijn de bouwstenen van alles, de aarde, planten, dieren en mensen. Stel je voor: jij net zoals ieder ander bestaat uit sterrenstof!
"Meep meep meep." Beaker

Reageer