Onder de piramiden van Egypte

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Onder de piramiden van Egypte

Dorus schreef:Dit is duidelijk een debat tussen beslagen egyptologen. Ik durf er mij nauwelijks tussen te wagen.

Toch één klein vraagje.

Zelikovski (ja ik weet wel...) stelt dat de chronologie van de farao's voornamelijk in de 19de eeuw, in volle Romantiek, is vastgelegd op basis van: RamsesII-Moses. Een bijbelse connectie dus. Hij noemt dit romantische onzin. Volgens hem moet de hele chronologie van Egypte zowat 1000 jaar dichter naar ons toegeschoven worden. De fameuze 'zeevolkeren' zouden niemand anders zijn de de Persen.

Wat denken de debaters erover?


Ik heb het betreffende boek van Velikovski niet gelezen (ages in chaos?), maar wel een aantal andere dingen van hem. Velikovsky gelooft dat de Aarde door een enorme meteoor is gepasseerd die flinke natuurrampen veroorzaakte, zoals de zondvloed, de lange periode van duisternis, dagenlang onweer, etc. Zijn dateringen voor deze gebeurtenis baseert hij op geschriften zoals de bijbel en diverse mythologien van andere beschavingen. Van daaruit geredeneerd moet de Egyptologische chronologie inderdaad worden opgeschoven, anders klopt zijn verhaal niet meer. Als zijn theorie klopt, heeft hij waarschijnlijk gelijk. Ikzelf ben een andere mening toegedaan. Vergeet bij Velikovsky ook niet dat zijn boeken al een halve eeuw oud zijn en zijn gebaseerd op onderzoek dat gedaan is van 1900 - 1930. In de tussentijd is er veel veranderd!

Deze schrijver moet (vind ik) wel gewaardeerd worden om het feit dat hij tegen het dogmatisch denken (van onder andere veel egyptologen) durfde te schoppen.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Berichten: 299

Re: Onder de piramiden van Egypte

Het boek dat ik bedoel is: 'De Zeevolken'

De conclusie ervan is o.m. dat de hele 20ste dynastie van 1195-1080 nooit heeft bestaan.

Hij beweert ook en dat is de sleutel van zijn betoog, dat de 'Zeevolken' die door Ramses III uit Egypte werden verdreven, in feite de Persen van Ataxerxes waren, die in 376 een catastrofale expeditie naar Egypte ondernamen. Daar verschuift de chronologie dan van +/-1200 v. C. naar +/-376 v.C.

Wel is Velikovsky een erg omstreden figuur en wordt hij door velen in de categorie 'Erich von Däniken' geplaatst.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Onder de piramiden van Egypte

Dorus schreef:Het boek dat ik bedoel is: 'De Zeevolken'

De conclusie ervan is o.m. dat de hele 20ste dynastie van 1195-1080 nooit heeft bestaan.

Hij beweert ook en dat is de sleutel van zijn betoog, dat de 'Zeevolken' die door Ramses III uit Egypte werden verdreven, in feite de Persen van Ataxerxes waren, die in 376 een catastrofale expeditie naar Egypte ondernamen. Daar verschuift de chronologie dan van +/-1200 v. C. naar +/-376 v.C.

Wel is Velikovsky een erg omstreden figuur en wordt hij door velen in de categorie 'Erich von Däniken' geplaatst.


Dat boek heb ik niet gelezen, dus ik kan er verder weinig zinnigs over zeggen vrees ik.

Veel mensen, zelfs wetenschappers, die tegen de algemeen aanvaarde ideeen schoppen, worden versleten voor ongeloofwaardig, zweverig, etc. Ik zie echter bij veel van dit soort schrijvers (los van of ik ze geloof of niet) gedegen pogingen doen hun werk te onderbouwen. En, in de wetenschap geldt: een theorie is juist tot deze weerlegd wordt...
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Berichten: 1

Re: Onder de piramiden van Egypte

het artikel eerder op dit forum is geschreven door paul white, niet door j.j. hurtak. Op de site http://www.cam.net.uk/home/aaa315/spirit/e...ypt-secrets.htm vindt je een verontschuldiging van paul white voor de verwarring die veroorzaakt is. Een aantal zaken in zijn artikel waren niet correct. Zo is er geen film "kamers van de diepte". Hurtak is wel bezig met onderzoek bij de piramides. Als je daar meer over wilt weten, ga dan bijvoorbeeld naar www.keysofenoch.org. Hurtaks boek "keysofenoch" is voor de liefhebber trouwens een echte mindblower.

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Onder de piramiden van Egypte

volgens mijn bescheiden mening is de oorspronkelijke sfinx een hoodoo, oftewel een natuurlijk ge-erodeerde vorm zoals er wel meer in de wereld bestaan,

Afbeelding

De nubische zandsteen leent zich er uitstekend voor, tijdens het bewind van cheops is er gewoon een gezicht in gekapt.

Afbeelding

Berichten: 299

Re: Onder de piramiden van Egypte

Hoe verklaar je dan dat de sfinx alleen staat en geen deel uitmaakt van een rotsformatie?
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Onder de piramiden van Egypte

1) hij staat aan de rand van het zandsteenplateau

2) er bestaan wel meer vrijstaande hoodoo's

http://faculty.ncwc.edu/Ddaley/JPEGS/Delic...icate.arch.JPEG

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Onder de piramiden van Egypte

Hoe verklaar je dan dat de sfinx alleen staat en geen deel uitmaakt van een rotsformatie?
Feitelijk doet het dat wel. Het plateau van Gizeh waar de pyramides en de sfinx op staan, is een rotsplateau...

Eelco

Berichten: 2

Re: Onder de piramiden van Egypte

ik ga me niet mengen in deze discussie maar ik ga even mijn visie vermelden. Ik wil graag geloven dat er al een grote beschaving is geweest voor die van ons. Misschien zou deze herhaaldelijk uitroeiing van het menselijke ras een antwoord zijn van moeder aarde. Zou het misschien niet goed zijn dat er nog maar enkele mensen over zouden schieten zodat de aarde zich kan herstellen? (bv. opnieuw aanmaken van bossen, terug water opslaan in onze ondergrond, nieuwe fossiele brandstoffen aanmaken, de formules van atoombommen laten verdwijnen,...) Er zijn veel oorzaken waardoor het ras van mensen zou kunnen verdwijnen. Waarom zou men dan niet kunnen aannemen dat dit al eerder gebeurd is. Sinds de eerste homo sapiens is er al veel water naar de zee gestroomd...

Berichten: 28

Re: Onder de piramiden van Egypte

't Hangt er vanaf wat je bedoelt met "ons"... Als je de Homo sapiens bedoelt, dan vrees ik dat het antwoord toch negatief is. De Homo sapiens (wij dus) is de eerste mensensoort die in staat was zich kunstig uit te drukken (en dat is toch wat wij als een voorwaarde voor een "grote beschaving" ervaren). De wetenschap heeft daar voldoende bewijzen voor.

Moeder aarde en de natuur zijn spijtig genoeg geen entiteiten op zich en kunnen dus ook niet bewust beslissen om ons opzettelijk uit te schakelen! Het is waar dat de natuur zich kan herstellen als er minder of geen mensen op een bepaalde plek die overgeëxploiteerd is aanwezig zijn, maar de menselijke soort is nog nooit volledig verdwenen doordat hij teveel bos heeft omgehakt. Hiervoor zijn ook wetenschappelijke bewijzen. Let wel: plaatselijk kan een denegratie van het milieu wél zorgen voor het ineenzakken van een gemeenschap, kijk maar naar wat er op het Paaseiland is gebeurd. Maar een hele soort, over de hele wereld? Nee hoor. Trouwens, wat bedoel je nu: een volledige uitroeiing of niet. "Nog maar enkele mensen" is geen volledige uitroeiing.

Berichten: 2

Re: Onder de piramiden van Egypte

met ons bedoel ik deze beschaving en dat moeder aarde geen entiteit is is maar hoe je kijk is op het leven... Misschien is er wel een hogere macht die de aarde controleert. Maar dan ben je bezig op religieus vlak een zeer wankel gebied. Dat de mens nog nooit volledig is uitgeroeid door bossen om te hakken is logisch anders zaten wij hier nu niet. Deze bossen zouden nog niet zo erg zijn als je bekijkt wat er zou kunnen gebeuren (bv. meteoriet, kernwapens, enz..). en ik bedoel natuurlijke nog enkele over.

maar ik geloof dat dit grotendeels off topic is.

Reageer