Netelen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Netelen

De namiddag ging ik met mijn hond (Alaska Malamute) wandelen langs een oude rivierarm door het 'hoge' gras. Al gauw kwam ik ook enkele brandnetels tegen en moest ik eraan geloven. Ik werd geneteld. Even later zag ik dat mijn hond er immers geen enkel probleem van maakte om vrolijk door de bosjes brandnetels te springen.

Is er een verklaring waarom honden daar geen last van hebben?

Waarschijnlijk heeft het iets te maken met de vacht, mijn hond begint nu toch stilaan zijn wintervacht te krijgen en de haren worden dus behoorlijk lang. Maar hebben bijv. Labradors met kortere haren dan wel last van de prikkelbaarheid van een brandnetel?

Alvast bedankt!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Netelen

Kravitz schreef:De namiddag ging ik met mijn hond (Alaska Malamute) wandelen langs een oude rivierarm door het 'hoge' gras. Al gauw kwam ik ook enkele brandnetels tegen en moest ik eraan geloven. Ik werd geneteld. Even later zag ik dat mijn hond er immers geen enkel probleem van maakte om vrolijk door de bosjes brandnetels te springen.

Is er een verklaring waarom honden daar geen last van hebben?

Waarschijnlijk heeft het iets te maken met de vacht, mijn hond begint nu toch stilaan zijn wintervacht te krijgen en de haren worden dus behoorlijk lang. Maar hebben bijv. Labradors met kortere haren dan wel last van de prikkelbaarheid van een brandnetel?

Alvast bedankt!
Het verschil tussen mensen en honden is echter dat hondn een

beschermende vacht hebben. Door de dikkere huid en de zware beharing zullen honden

niet zo snel een reactie krijgen.

Maar opgepast! Ook een hond heeft zijn zwakke plekjes: bij de buik, de binnenkant van

de oren en de voetzooltjes. Deze plekken zijn veel minder, of vaak helemaal niet,

behaard. Als het dier op deze plekken in aanraking komt met brandnetels treedt er een

zelfde reactie op als bij mensen. De honden zullen gaan likken en krabben aan de

bultjes. Net als bij mensen zou ook hier een beetje azijn kunnen helpen.

Dat wil zeggen dat Labradors ( met kortere haren ) waarschijnlijk geen last gaan hebben met netels door de dikkere huid.

groetjes

Kobanty

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Netelen

Oké bedankt voor je antwoord, het gaat dus vooral om de dikte van de huid en de 'oppervlakte dichtheid' van de beharing.

Dezelfde redenering is ook geldig voor konijnen neem ik aan, die gauw in het struikgewas (waar toch vaak een brandnetel in staat) verdwijnen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer