Klopt dit?
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
-
- Berichten: 8
Klopt dit?
dit is gewoon om te weten of ik mijn breuken wel ken
ik zal dit topic verwijderen als ik een duidelijk antwoord heb om het forum niet te vervuilen
bedankt
- Berichten: 24.578
Re: Klopt dit?
Als je haakjes rond die laatste twee factoren bedoelt (dus zowel delen door -1/2 als door -1/8), dan klopt het.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
-
- Berichten: 8
Re: Klopt dit?
erg bedankt
nog snel een andere vraag
tekens in een formule hebben bepaalde prioriteiten
maar x en ÷ hebben de zelfde
dus als ik en een opgave ÷ en x vlak naast een heb staan
bv. 30 ÷ 5 x 6
is het dan gewoon van links naar rechts?
(dus 6 x 6)
sorry voor deze dwaze vraag maar ik heb in 2 dagen meer wiskunde gekregen dan ik een heel mijn leven al gezien heb
en aan mijn ouders heb ik enkel maar verwarring
nog snel een andere vraag
tekens in een formule hebben bepaalde prioriteiten
maar x en ÷ hebben de zelfde
dus als ik en een opgave ÷ en x vlak naast een heb staan
bv. 30 ÷ 5 x 6
is het dan gewoon van links naar rechts?
(dus 6 x 6)
sorry voor deze dwaze vraag maar ik heb in 2 dagen meer wiskunde gekregen dan ik een heel mijn leven al gezien heb
en aan mijn ouders heb ik enkel maar verwarring
- Berichten: 24.578
Re: Klopt dit?
Zoals jij het zegt, klopt het. Ouders hebben misschien nog een andere regel geleerd (zoals het geheugensteuntje "Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord"), maar die is niet meer geldig. Vermenigvuldigen en delen zijn gelijkwaardig en worden uitgevoerd zoals ze van links naar rechts voorkomen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
-
- Berichten: 8
Re: Klopt dit?
nogmaals bedankt
hier is hoe ik aan het antwoord ben gekomen
iets op aan te merken?
hier is hoe ik aan het antwoord ben gekomen
iets op aan te merken?
- Berichten: 24.578
Re: Klopt dit?
Enkel mijn eerste opmerking: in de opgave horen haakjes rond (-1/2)(-1/8), anders moet je enkel delen door -1/2 en dan vermenigvuldigen met -1/8; de manier van berekenen komt dus overeen met ((-1/2)(-1/8)) in de opgave.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
-
- Berichten: 8
Re: Klopt dit?
dus is mijn antwoord fout (is -994/3 dan wel correct?)
omdat er niet
÷ ((-1/2)(-1/8))
maar
÷ (-1/2)(-1/8)
staat
eigenlijk staat er dus ÷ -1/2 x -1/8
maar waarom staan er dan eigenlijk haakjes rond deze breuken?
ter verduidelijking of iets dergelijks?
omdat er niet
÷ ((-1/2)(-1/8))
maar
÷ (-1/2)(-1/8)
staat
eigenlijk staat er dus ÷ -1/2 x -1/8
maar waarom staan er dan eigenlijk haakjes rond deze breuken?
ter verduidelijking of iets dergelijks?
- Berichten: 24.578
Re: Klopt dit?
Die zijn er waarschijnlijk gezet zodat je ziet dat die mintekens bij 1/2 en 1/8 horen en dat er niet zoiets staat als "1/2-1/8", dat zou een aftrekking zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
- Berichten: 24.578
-
- Berichten: 8
Re: Klopt dit?
alright!
je hebt me alles wat ik wou weten over breuken en prioriteiten van symbolen doen begrijpen
nen dikke merci
en dit topic is weg nadat ik mezelf heb klaar gemaakt om in bed te kruipen
---------------------------------------------------
um
is het in dit type forum wel mogelijk om men eigen topics te verwijderen?? /
je hebt me alles wat ik wou weten over breuken en prioriteiten van symbolen doen begrijpen
nen dikke merci
en dit topic is weg nadat ik mezelf heb klaar gemaakt om in bed te kruipen
---------------------------------------------------
um
is het in dit type forum wel mogelijk om men eigen topics te verwijderen?? /
- Berichten: 24.578
Re: Klopt dit?
Graag gedaan .sydneyAVDE schreef:alright!
je hebt me alles wat ik wou weten over breuken en prioriteiten van symbolen doen begrijpen
nen dikke merci
Nee, maar dat is ook niet nodig: topic mag gewoon blijven staan... / .sydneyAVDE schreef:um
is het in dit type forum wel mogelijk om men eigen topics te verwijderen?? /
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
- Moderator
- Berichten: 5.577
Re: Klopt dit?
De betekenis van a:bc is een notatiekwestie die geen onderdeel is van de wiskunde. Er is geen wiskundige stelling die een uitspraak over die notatie doet. Het is een conventie die een auteur in wezen per boek, per programmeertaal, of per rekenmachine mag afspreken.sydneyAVDE schreef:tekens in een formule hebben bepaalde prioriteiten maar x en ÷ hebben de zelfde. Dus als ik en een opgave ÷ en x vlak naast een heb staan, bv. 30 ÷ 5 x 6, is het dan gewoon van links naar rechts? (dus 6 x 6)
Sorry voor deze dwaze vraag maar ik heb in 2 dagen meer wiskunde gekregen dan ik een heel mijn leven al gezien heb
en aan mijn ouders heb ik enkel maar verwarring /
De meeste wiskundeboeken hebben dat notatiedilemma altijd vermeden door een horizontale breukstreep te gebruiken in twijfelgevallen, zoals in
\(\frac{a}{bc}\)
. Programmeertalen kunnen dat dilemma uiteraard niet vermijden met een horizontale breukstreep, maar wel met haakjes. Zonder de context van een bijzonder boek of programmeertaal dient men
\( \frac{2}{3} - 4 \cdot (3+5) : (-\frac{1}{2}) \cdot (-\frac{1}{8}) \)
als een verwarrende uitdrukking te beschouwen. -
- Berichten: 8
Re: Klopt dit?
nu vraag ik me af hoe ik dit
kan berekenen met mijn rekenmachine
als ik dan 30÷5(8+16)┘(2³-2²)-5 typ dan is het resultaat -4
als ik het zelf uitreken kom ik uit op 31
(┘ is het d/c toetsje op mijn CASIO wat naar mijn weten een breuklijn is)
als ik
op de zelfde wijze uitreken op mijn machine dan kom ik wel uit op 31
kan berekenen met mijn rekenmachine
als ik dan 30÷5(8+16)┘(2³-2²)-5 typ dan is het resultaat -4
als ik het zelf uitreken kom ik uit op 31
(┘ is het d/c toetsje op mijn CASIO wat naar mijn weten een breuklijn is)
als ik
op de zelfde wijze uitreken op mijn machine dan kom ik wel uit op 31
- Moderator
- Berichten: 5.577
Re: Klopt dit?
In feite gaat het hier om de vraag of 30:5x6-5 uitgerekend moet worden als (30:5)x6-5 = 31 of als 30:(5x6)-5 = -4. Volgens de moderne regel is het 31, zoals je zelf al aangeeft.
Maar 30:5x6-5 is voor mensen in het algemeen een verwarrende uitdrukking, die je moet vermijden. Als je het zelf opschrijft of intoetst, gebruik dan meteen haakjes en schrijf (30:5)x6-5 of 30:(5x6)-5. Voor de rekenmachine is er dan ook geen probleem (of kan de rekenmachine de geneste haakjes van (30:5) x ((8+16) : (23-22)) -5 niet aan?)
Maar 30:5x6-5 is voor mensen in het algemeen een verwarrende uitdrukking, die je moet vermijden. Als je het zelf opschrijft of intoetst, gebruik dan meteen haakjes en schrijf (30:5)x6-5 of 30:(5x6)-5. Voor de rekenmachine is er dan ook geen probleem (of kan de rekenmachine de geneste haakjes van (30:5) x ((8+16) : (23-22)) -5 niet aan?)