Alkanolen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Alkanolen

Hallo,

Ik heb een vraag: de naam van CH3-CH2-CH2OH is 1-propanol. Ik weet hoe je aan de naam komt, maar van waar komt die 1?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Alkanolen

De 1 geeft de positie van de OH-groep aan.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Alkanolen

Die OH groep staat toch achteraan???
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Alkanolen

Ja, maar bij de nummering mag je kiezen waar je begint te tellen. Of dit nu van links naar rechts is of van rechts naar links doet er niet toe, maar je kiest altijd voor het kleinste getal.

Je kunt dit ook inzien door de molecule over 180° te draaien in de ruimte. Aan de molecule verandert niets waarom zou het een andere naam krijgen?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Alkanolen

Zou je mij dan eens de vergelijking kunnen geven van 2-methanol?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Alkanolen

Zou je mij dan eens de vergelijking kunnen geven van 2-methanol?
Van welk alkaan is methanol afgeleid, en hoe kun je dus zien dat 2-methanol geen goede benaming is?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Alkanolen

Oja, dat kan niet want methaan heeft 1 koolstof dus kan de OH-groep onmogelijk gebonden zijn aan een 2de koolstof. Bedankt ](*,)

Ik heb nog een vraag. 2-butanol kan je dan op 2 manieren schrijven? Ik denk van wel want je hebt dan CH3-CHOH-CH2-CH3 en ook CH3-CH2-CHOH-CH3. Is dit juist?

Ik heb nog een vraag. Is dit de skeletnotatie van propaanzuur?

Afbeelding
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Alkanolen

Oja, dat kan niet want methaan heeft 1 koolstof dus kan de OH-groep onmogelijk gebonden zijn aan een 2de koolstof. Bedankt ](*,)
Inderdaad.
Ik heb nog een vraag. 2-butanol kan je dan op 2 manieren schrijven? Ik denk van wel want je hebt dan CH3-CHOH-CH2-CH3 en ook CH3-CH2-CHOH-CH3. Is dit juist?
Inderdaad. Het ligt er maar net aan of je van links naar rechts of van rechts naar links nummert. Hoofdzaak is dat je onthoudt dat de nummering altijd zo laag mogelijk is.
Kwintendr schreef:Ik heb nog een vraag. Is dit de skeletnotatie van propaanzuur?

Afbeelding
Nee, dit klopt niet. Begin eens met de formules voor methaanzuur en ethaanzuur op te schrijven, en ga dan eens na wat je dus voor propaanzuur krijgt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Alkanolen

Is het zuurstof dan dubbel gebonden?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Alkanolen

Inderdaad, propaanzuur behoort tot de groep van de carbonzuren. Typisch hiervoor is dat ze een carboxylgroep bezitten. Die bestaat altijd uit een dubbel gebonden zuurstofatoom en een hydroxylgroep, beide gebonden op een koolstofatoom.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Alkanolen

Oke, bedankt!
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Alkanolen

Graag gedaan!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer