Afdekken van strontiumhydroxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Afdekken van strontiumhydroxide

Dag allemaal

Bij een practicum moesten we gist bij een suikeroplossing voegen waardoor er vergisting optrad. De erlenmeyer werd afgesloten met een kurk met een buis door en leidde naar een proefbuis met Sr(OH)2 (Strontiumhydroxide).

Hierdoor kon dan aangetoond worden dat er CO2 werd gevormd bij de vergisting.

Nu moesten we de proefbuis afsluiten met een laagje mineraalolie.

Nu ja, waarom? Ik kan niet veel vinden over strontiumhydroxide op het internet dus richt ik mij tot jullie.

Ik gok dat het iets met de vluchtigheid van Sr(OH)2 te maken heeft, maar alweer laat google me hier in de steek.

Ik heb wel gevonden dat strontiumhydroxide corrosief is, heeft het daar dan eventueel iets mee te maken? Dat de vloeistof anders begint te spetteren?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Afdekken van strontiumhydroxide

Neen, Sr(OH)2 + CO2 [img]../mods/chem/rightarrow.gif[/img] SrCO3 (v) + H2O hiermee kun je dus aantonen dat er CO2 gevormd wordt in de erlenmeyer. Maar nu zit er ook een bepaalde hoeveelheid CO2 in de lucht. Om te vermijden dat je een strontiumcarbonaat neerslag zou krijgen door het koolzuurgas in de lucht doen we er een beetje olie op.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 11

Re: Afdekken van strontiumhydroxide

Oké, zo ver had ik niet gedacht!

Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Afdekken van strontiumhydroxide

Graag gedaan!

Ps: volgens mij hebben wij zelfs samen practicum...
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer