Het mysterie van de eeuw

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Het mysterie van de eeuw

Sinds enkele maanden zit ik met dit zeer constructieve vraagstuk in mijn hoofd en het raakt maar niet opgelost. Namen zouden normaal een beschrijvende functie moeten hebben.maar als die functie niet meer klopt is de naam dan ook fout. Waarom bevat eigeel meer eiwit dan het eiwit zelf? Wie voor deze kwestie een oplossing heeft zal in mijn achting stijgen.

Gegroet

Berichten: 17

Re: Het mysterie van de eeuw

Ik denk dat het woord eiwit met de kleur van dit onderdeel van het ei te maken heeft na bakken of koken. Het woord eiwit is eerder ontstaan dan dat er onderzoeken naar de samenstelling van een ei is gedaan. De naamgeving is dus alleen op basis van kleur gedaan. Maar je hebt wel een goed punt. Misschien moeten we eens met meneer Van Dale gaan praten.

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Het mysterie van de eeuw

Wat Coriolis zegt klinkt plausibel.

Ik gebruik liever het woord proteïne; dat voorkomt deze tegenstelling.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Het mysterie van de eeuw

Er zijn veel meer van deze voorbeelden te bedenken. Zo heeft het eiwit bmp veel meer en belangrijkere functies dan z'n naam zouden doen vermoeden (bone morphogenic protein). Dit is een stuk historische context waarin we deze benamingen moeten plaatsen.

dat protein en egg white in het nederlands dezelfde naam hebben kan inderdaad verwarrend zijn. Ook hier is een historische context van toepassing.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer