Maximum snelheid voor afgelegde afstand

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Maximum snelheid voor afgelegde afstand

Beste,

Ben nieuw hier op het forum, dus ik hoop dat ik deze vraag in de juiste sectie stel.

Maar ik heb een discussie met iemand anders op het werk over het volgende onderwerp :

Een tijdje geleden ben ik geflitst door een vaste Camera die een eindje verder na een rood licht stond.

Nu redeneerde ik dat ik zelfs met een ferrari (beetje overdreven) niet sneller geflitst kon worden aangezien de afstand vs snelheid hetzelfde zou zijn. Ergens klopt deze logica niet helemaal maar zou dit graag eens met wiskunde willen aantonen.

Dus ik heb een stilstaand voertuig en 200m verder staat er een flitspaal.

Is er een formule om de maximale snelheid te berekenen van een voertuig aan die paal ?

En klopt de stelling een beetje, dat of ik nu met een Audi A3 2.0 diesel of een Ferrari enzo zou optrekken aan het rode licht, dat de snelheid waaraan ik geflitst wordt ongeveer dezelfde is ? (ongeacht van de bandenweerstand, algemene weerstand). Uiteraard rekening houden dat de topsnelheid haalbaar is voor beide wagens ?

Misschien stomme vraag, maar kan er even niet aan uit.

Mvg Bert

Berichten: 17

Re: Maximum snelheid voor afgelegde afstand

Beste Bert,

De Enzo zal harder rijden ter hoogte van de flitspaal dan de audi. Dit wordt weergegeven door de volgende berekening.

De Enzo heeft meer vermogen per gewicht en zal dus een hogere versnelling hebben. Laten we voor de berekening een geschatte 0-100 versnelling nemen. Voor de Enzo nemen we 4.5s en voor de audi 9s.

Als we deze versnelling als gemiddelde versnelling nemen over het traject van 200m kunnen we gaan rekenen.

100 km/h=27.8m/s.

27.8/4.5= 6.18 m/s2 Dit is de gemiddelde versnelling van de Enzo van 0-100

27.8/9=3.09 m/s2 Dit is de gemiddelde versnelling van de Audi van 0-100

Deze versnelling zal als gemiddelde versnelling dienen over de 200m.

De Enzo heeft een versnelling van 6.18 m/s2 over 200 meter. De tijd die hij dus doet over die 200m doet is \sqrt{200/6.18}=5.7 s. De snelheid die hij dan zal hebben is 6.18*5.7=35.2m/s

De Audi heeft een versnelling van 3.09 m/s2 over 200 meter. De tijd die hij dus doet over die 200m doet is \sqrt{200/3.09}=8.0 s. De snelheid die hij dan zal hebben is 3.09*8.0=24.7m/s

Er zijn voor de versimpeling van deze berekening een aantal aannames gedaan op het gebied van de versnelling. De echte waarde is niet zo zeer van belang, omdat we zeker weten dat de versnelling van de Enzo altijd een stuk hoger ligt dan die van de Audi.

Om de stelling nog eens te ontkrachten op gevoel: Volgens jouw stelling, zou je wegrijdend met 1/10 van je maximale gas even hard rijden bij de flitser als wanneer je vol gas wegrijdt.

Berichten: 2

Re: Maximum snelheid voor afgelegde afstand

Mijn redenering zat dus inderdaad fout.

Ik ging ervan uit dat als de wielomtrek dezelfde zou zijn en beide wagens vol gas zouden rijden, dat dan de snelheid na een bepaald punt, dezelfde zou zijn. De enzo zou uiteraard veel sneller op dat punt zijn, maar de snelheid zelf op dat punt hetzelfde.

Elke rotatie van de wielen legt namelijk bij beide wagens dezelfde afstand af, dus ik dacht dat je binnen deze afgelegde afstand geen extra snelheid kon winnen. Der van uitgaande dat beide wagens dezelfde snelheid kunnen halen. Dus vandaar geen 1/10e gas.

Stom stom

Reageer