Op de neus kloppen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 232

Op de neus kloppen

Waar ik een vraagje over het is niet echt gesproken taal, wel lichaamstaal, maar ik zou niet weten waar ik het anders moest zetten... Af en toe zie ik het gebaar waarbij mensen met hun rechterwijsvinger tegen de rechterkant van hun neus kloppen. Wat betekent dat gebaar en van waar is het afkomstig?

Berichten: 26

Re: Op de neus kloppen

Beste,

Dat neuskloppen heb ik eerlijk gezegd nog niet gezien of opgemerkt, vermoed ook dat daar niet zo veel van aan is.

Ik zou echt niet weten wat het betekent: na het zelf een paar keer gedaan te hebben (waarbij me een zeker gevoel van belachelijkheid bekroop) kom ik tot het besluit dat ofwel, u in een gemeenschap verkeert met mensen die toevallig die tic hebben en (on)bewust van elkaar kopieren, ofwel ze een geheime sekte zijn en aldus zo, elkaar herkennen, ofwel dat ik simpelweg ernaast zit en neuskloppen echt gebeurt al dan niet met een reden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Op de neus kloppen

Dat neuskloppen heb ik eerlijk gezegd nog niet gezien of opgemerkt, vermoed ook dat daar niet zo veel van aan is.  


Ik heb het wel vaker gezien, dacht dat het betekende: mijn neus! Of: "dikke" neus! in te trend van: ja, dat zal wel, mooi verhaal!

Dit weet ik echter niet zeker.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Re: Op de neus kloppen

Waar ik een vraagje over het is niet echt gesproken taal, wel lichaamstaal, maar ik zou niet weten waar ik het anders moest zetten... Af en toe zie ik het gebaar waarbij mensen met hun rechterwijsvinger tegen de rechterkant van hun neus kloppen. Wat betekent dat gebaar en van waar is het afkomstig?


Ik ervaar het gebaar als "ik heb jou in de smiezen, vader". Als een gebaar dat iemand nadenkt over degene die hij aankijkt/in de gaten houdt. Mischien is het verwant aan het ooglide naar beneden trekken dat voor mij een gelijke betekenis met zich meebrengt.

(Mischien zitten je "smiezen" wel in je neus?)

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: Op de neus kloppen

Ik ervaar het gebaar als "ik heb jou in de smiezen, vader". Als een gebaar dat iemand nadenkt over degene die hij aankijkt/in de gaten houdt. (Mischien zitten je "smiezen" wel in je neus?)


je zit met je uitleg op het goede spoor, het is meer zoiets als, ik heb je door, ik heb het door.

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Op de neus kloppen

Ik weet het niet zeker, maar in de reclame van een bekend vaatwasmiddel (geen reclame :roll: ) doet iemand dat. En in de context van die reclame leid ik af: iets in de trant van: "ik ben slimmer dan jij", of "koppie koppie".
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Op de neus kloppen

Ik dacht dat dat `wijsneus` wilde zegge.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Op de neus kloppen

http://www.lichaamstaal.nl/lichaamstaal.ht...tml?gebaar.html

een leerzame site over lichaamstaal! :roll:

(maar de wijsneus vind ik zo gauw niet tussen de voorbeelden)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Op de neus kloppen

meestal wordt dit gebaar gebruikt wanneer je tegen iemand wil zeggen: " ik heb je wel door" en waarbij je ook wil duidelijk maken dat iemand niet verder moet proberen om je iets wijs te maken. Dikwijls zeg je dan ook iets in de trant van "ik ben niet dom" of "dacht je nu echt dat ik daar in zou trappen) .Ik heb dat gebaar zelf nog nooit gebruikt, maar het is wel een van die dingen waar onze leraar nederlands zich mee bezighoudt :roll: (liever hij dan ik) anonymous zat er dan ook knal op met zijn uitleg over "ik heb je wel in de smiezen".

Reageer