Studieoriëntatie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 37

Studieori

Beste forumleden,

Na een paar jaar bouwkunde gestudeerd te hebben, heb ik toch het idee dat mijn toekomstige beroep niet in deze sector te vinden zal zijn. De alfastudies politicologie of sociologie lijken mij heel interessant. Om me hier wat verder in te verdiepen vroeg ik me af of er studenten zijn van deze studies die mij bepaalde boeken kunnen aanraden die duidelijk een indruk geven waar de lesstof zoal over gaat? Misschien bepaalde literatuur die verplicht is bij deze studies of wat meer oriënterende boeken binnen deze sector.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,

Bart

Berichten: 8

Re: Studieori

Bestuurswetenschappen

Auteur(s): Herman Matthijs

boek | verschenen | 1e druk

maart 2005 | ISBN 978-90-5095-445-7 | 293 blz. | paperback

Was een boek uit het tweede jaar politieke wetenschappen (VUB)

Begroting en de openbare financien van de Europese Unie

Auteur(s): Bart Kerremans, Herman Matthijs

boek | verschenen | 2e druk

juni 2004 | ISBN 978-90-5095-384-9 | 227 blz. | paperback

Is een boek uit het derde jaar politieke wetenschappen (VUB)

Politiek 'Een inleiding in de politieke wetenschappen.'Kris Deschouwer & Marc Hooghe

Boek ingenaaid / 300 blz.Boom Lemma uitgevers / 2e druk / 2008ISBN-13: 9789047300823

geeft je volgens mij 't beste overzicht (hééééél algemeen) van wat politieke wetenschappen is :-)

ISBN: 978 90-02-22329-7

Titel: Democratisering in Belgie

Auteur: Mark van den Wijngaert e.a.

Druk: 1e

Taal: Nederlands

Gewoon uit interesse gelezen.

* Titel: Het onvoltooide land

* Auteur: Jos Bouveroux, Luc Huyse

* Uitgeverij: Van Halewyck

* Jaar: 2009

* Aantal pagina's: 214

Ook gewoon uit interesse gelezen... Maar 't heeft een goed beeld over de communautaire problemen in België en was op aanraden van een prof van mij :-).

Berichten: 954

Re: Studieori

Abram de Swaan - De mensenmaatschappij geeft een hele mooie inleiding van waar sociologen zich mee bezighouden.

Afbeelding

Arts, Flap en Ultee - Sociologie. Vragen, uitspraken, bevindingen.

Afbeelding

Verder...

Boudon - The logic of social action

Robert Axelrod - The evolution of cooperation (geen inleiding maar een mooi overzicht van wat sociaalwetenschappelijk onderzoek kan zijn).

Afbeelding

Berichten: 8

Re: Studieori

Sociologie een inleiding van Marc Elchardus, kan ik ook aanraden ;-). 't geeft een goed beeld weer van sociologie (simpel geschreven maar moeilijke materie)

was eerste jaarsvak bij politieke wetenschappen maar de sociologen krijgen het ook :-)

Berichten: 37

Re: Studieori

Dan ga ik maar eens kijken op marktplaats voor deze boeken. Rond deze tijd komen de meeste tweedehands studieboeken op internet te staan van mensen die toch niet 'hun' studie hebben gevonden.

Dat e-book is trouwens ook handig.

Iedereen bedankt!

Berichten: 8

Re: Studieori

Ik denk dat je sociologie een inleiding ook kan lezen via books.google.com :-)

Berichten: 37

Re: Studieori

Misschien wel een handige tip. Eerst Google Books langsgaan... ;)

Reageer