Modus tollendo tollens notatie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

Modus tollendo tollens notatie

Ik begrijp de notatie van de modus tollendo tollens niet helemaal. De notatie is 'P ⟹ Q,¬Q⊦¬P'', hierbij hoort dan ook de formulering: 'als P, dan Q. Niet Q bewijst P'. Maar ik heb gelezen dat je de modus tollendo tollens alleen maar mag gebruiken als P een noodzakelijke voorwaarde is voor Q. Maar voor een noodzakelijke voorwaarde moet je toch juist de notatie 'Q ⟹ P' of 'P ⟸ Q', wat toch ook betekent: 'Als Q, dan P' of 'Slechts dan als P, dan Q'? Tenzij ik hier ergens iets fouts schrijf, zie ik niet in waarom men dan toch 'als P, dan Q' gebruikt bij de modus tollendo tollens. Het enige wat ik kan bedenken is dat je 'P ⟹ Q' moet zien vanuit een 'noodzakelijk voorwaardelijk perspectief', wat dus zou betekenen dat het schrijven van 'P ⟸ Q' pleonastisch zou zijn omdat het feit dat P noodzakelijk is al in de definitie inbegrepen zit. Maar omdat dit nogal omslachtig is, lijkt me dit niet het geval. Dus wat gaat er fout?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Modus tollendo tollens notatie

Modus tollens berust op de wet van de contrapositie dat
\(P\Rightarrow Q\)
gelijkwaardig is met
\(\neg Q\Rightarrow\neg P\)
, dus volgens modus tollens moet gelden: uit
\(P\Rightarrow Q\)
en
\(\neg Q\)
volgt
\(\neg P\)
.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Modus tollendo tollens notatie

Ik snap het al, ik dacht dat P de noodzakelijke voorwaarde was i.p.v. Q. Toch is het me nog niet helemaal duidelijk. Voordat je de modus tollens mag gebruiken moet je toch eerst bewijzen dat Q een noodzakelijke voorwaarde is voor P, m.a.w. dat
\(\neg Q\Rightarrow\neg P\)
? Maar is dat niet juist wat je met de modus tollen wilt bewijzen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Modus tollendo tollens notatie

\(\neg Q \Rightarrow \neg P\)
is inderdaad wat je wil bewijzen, maar de truc is hier dus, zoals mathreak al zei, dat daarvoor
\(P \Rightarrow Q\)
bewijzen voldoende is, daar deze twee uitspraken gelijkwaardig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Modus tollendo tollens notatie

In de uitdrukking
\(P \Rightarrow Q\)
is P dus altijd een voldoende voorwaarde Q en Q altijd een noodzakelijke voorwaarde voor P? Dan nog een vraag over de notatie: gaat het bij de modus tollens ook echt om de logische implicatie '⟹' of is het de materiële implicatie '→'? Of maakt het niets uit?

Reageer