Plantkunde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 29

Plantkunde

Beste,

In het xyleem bevinden zich tracheïden en tracheeën,

klopt dat deze qua functie (transport van water met daarin opgelost ionen) en inhoud (hofstippels,...) ongeveer gelijk zijn,

en enkel van elkaar verschillen omdat ze anders gevormd zijn:

tracheïde: smalle, verlengde cel

trachee: brede, korte cel

Mvg,

Berichten: 29

Re: Plantkunde

Ik heb nog een vraagje in verband met het apicaal meristeem van de stengel:

Wat is het SAM (Shoot Apical Meristem) en de SEM-opname?

Ik vind op internet wel hits erover, maar ik begrijp nog altijd niet hoe het precies in z'n werk gaat..

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Plantkunde

Volgens mij is er wel degelijk een verschil tussen tracheïden en tracheeën:
  • Tracheïden vindt je terug bij alle zaadplanten en bezitten dwarswanden
  • Tracheeën vindt je enkel terug bij bedektzadigen omdat deze verder geëvolueerd zijn en bezitten geen tussenliggende wanden
In mijn cursus plantkunde is het verschil echter ook niet duidelijk uitgelegd ... Zou er iemand dit kunnen bevestigen en/of aanvullen? :)

Berichten: 3

Re: Plantkunde

Mijn boek zegt:

"There are two main types of tracheary elements in the xylem: tracheids and vessel elements. Vessel elements are found in angiosperms, a small group of gymnosperms called the Gnetales, and some ferns. Tracheids are present in both angiosperms and gymnosperms, as well as in ferns and other groups of vascular plants."

en:

"Tracheids are elongated, spindle-shaped cells that are arranged in overlapping vertical files.

[...]

Vessel elements tend to be shorter and wider than tracheids and have perforated end walls that form a perforation plate at each end of the cell. [...] Unlike tracheids, the perforated end walls allow vessel elements to be stacked end to end to form a much longer conduit called a vessel. [...] The vessel elements found at the extreme ends of a vessel lack perforations in their end walls and are connected to neighboring vessels via pits."

Reageer