Zwaartepunt onder grafiek berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 39

Zwaartepunt onder grafiek berekenen

Hallo mensen,

Ik heb een vraag over het berekenen van de x-coördinaat van het zwaartepunt onder een grafiek. Er is een formule bekent om dit te doen (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartepunt). Nu zou ik denken dat de totale massa links van het zwaartepunt, gelijk is aan de totale massa rechts ervan (immers: anders zou er geen evenwicht zijn, toch?), en dus moet voor de oppervlaktes hetzelfde gelden. Maar dit komt niet overeen met de bekende formule, in de voorbeelden die ik heb nagerekend. Waarom klopt mijn aanname niet?

Hartelijk dank!

Berichten: 225

Re: Zwaartepunt onder grafiek berekenen

Nu zou ik denken dat de totale massa links van het zwaartepunt, gelijk is aan de totale massa rechts ervan (immers: anders zou er geen evenwicht zijn, toch?)


Deze aanname klopt niet. Denk aan een latje met een lichte en een zware bol aan de uiteinden. Het zwaartepunt bevindt zich dan dichterbij de zware bol en t.o.v. dat punt is er evenwicht, terwijl de massa's links en rechts niet gelijk zijn.

Re: Zwaartepunt onder grafiek berekenen

Ik ben daar allemaal nog niet zo zeker van. Volgens mij is typerend voor een zwaartepunt dat de massa boven en onder wel gelijk is. Kun je de opgave weergeven?

Berichten: 39

Re: Zwaartepunt onder grafiek berekenen

Ik heb het doorgerekend voor y=x2 op een interval van 0 tot 3:

xzwaartepunt = integraal{x3} / intergraal{x2} = (1/4*x4)/(1/3*x3)

3 invullen geeft xzwaartepunt = 2.25. Wanneer we nu de integraal van x2 nemen op de intervallen 0 - 2.25 en 2.25 - 3, dan komt daar respectievelijk 3.797 en 5.203 uit.

Maar ik denk dat Lucas gewoon gelijk heeft, deze gedachte ziet er op het eerste gezicht misschien logisch uit, maar is in feite nergens op gebaseert.

Reageer