Smelten ijs

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 281

Smelten ijs

Hey

In mijn cursus hydrobiologie, stuitte ik op iets dat ik niet 100% snap..

Ijs smelt door global warming --> meer water (freshwater) komt vrij --> oppervlaktelaag wordt dunner --> er is meer stratificatie.

Met het rode ben ik minder mee.. Ik weet dat freshwater lichter is en dus bovenop het zeewater drijft. Maar wat bedoelen ze met die stratificatie?

Waarschijnlijk stomme vraag.. maar ik zie het niet meteen.. ;)

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Smelten ijs

stratificatie is de vorming van meerdere horizontale lagen, dit is een term die zijn origine heeft in de aardwetenschappen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 281

Re: Smelten ijs

stratificatie is de vorming van meerdere horizontale lagen, dit is een term die zijn origine heeft in de aardwetenschappen.
Dit wist ik al, maer begrijp niet waarom dit het gevolg is van smelten van ijs.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Smelten ijs

Ik ben met dat eerste rode stuk óók niet mee. Welke "oppervlaktelaag" überhaupt, en waarom dunner?

Mijn idee: Als er zich zeeijs vormt, ontstaat direct onder dat ijs een hoeveelheid behoorlijk zout water met het uitgevroren zout. Dat water heeft een hoge dichtheid en krijgt dus de neiging te gaan zinken. Die beweging en de resulterende menging geeft dus van boven naar beneden slechts een gering verloop in zoutgehalten: er is eigenlijk maar één laag van nagenoeg identiek water.

Andersom, bij smeltend zeeijs heeft dat smeltwater een geringe dichtheid en dus de neiging boven te blijven. Menging vindt maar plaats door golfslag, horizontale stromingen en dergelijke. Ik kan me voorstellen dat er nu meerdere onderscheidbare lagen (strata) van waterkwaliteiten ontstaan. Er is dus meer stratificatie.

Als dat is wat er bedoeld wordt, dan alleen die "oppervlaktelaag" nog? ;) ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 281

Re: Smelten ijs

Jan van de Velde schreef:Andersom, bij smeltend zeeijs heeft dat smeltwater een geringe dichtheid en dus de neiging boven te blijven. Menging vindt maar plaats door golfslag, horizontale stromingen en dergelijke. Ik kan me voorstellen dat er nu meerdere onderscheidbare lagen (strata) van waterkwaliteiten ontstaan. Er is dus meer stratificatie.

Als dat is wat er bedoeld wordt, dan alleen die "oppervlaktelaag" nog? ;) ?
Op je vraag: de bovenste laag van het water, de 'upper mixed layer' zoals ze die noemen. Die wordt dunner, doordat freshwater minder zout bevat. De prof zei ook: nutrienten zullen vlugger opgebruikt zijn hierdoor, doordat die laag dus dunner is.

Je uitleg: dat was de uitleg waar ik een beetje achter zocht.

Het is zo gecompliceerd allemaal :/

Berichten: 281

Re: Smelten ijs

Ik heb ondertussen naar mijn prof gemaild. En ze heeft me zeer snel geantwoord.

Ik post het antwoord eventjes ;) daarmee hebben anderen er ook iets aan? ;)

Het is wel in het Engels..

- why there is more stratification?

When ice melts, the albedo is less allowing more Infra-Red to penetrate and heat the surface water. But ice melting also delivers more freshwater to the sea. The freshwater addition and temperature increase together are decreasing the density of the surface waters, which form a dense shallow layer.

- why are the nutrients more rapidly depleted?

If stratification increases, the thinner surface layer is more stable and there is little exchange between this surface layer and the dim deeper layer where nutrient are recycled by bacteria.

Hence phytoplankton confined in the surface layer receives a lot of light and then quickly use all nutrients of the surface layer that becomes nutrient-depleted because there is too little exchange with the nutrient-rich deeper layer.


MVG

Liekeu

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Smelten ijs

The freshwater addition and temperature increase together are decreasing the density of the surface waters,
Hier valt nog wel iets op af te dingen, aangezien zoet water pas zijn maximale dichtheid bereikt bij 4°C.
which form a dense shallow layer.
en dit lijkt eerder in tegenspraak met dat eerdere "decreasing".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 281

Re: Smelten ijs

Jan van de Velde schreef:Hier valt nog wel iets op af te dingen, aangezien zoet water pas zijn maximale dichtheid bereikt bij 4°C.

en dit lijkt eerder in tegenspraak met dat eerdere "decreasing".
Met dense bedoelt ze denk ik niet de dichtheid. (Ze is franstalig, en tijdens haar lessen moet je soms dingen met een korreltje zout nemen ;) )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Smelten ijs

Met dense bedoelt ze denk ik niet de dichtheid. (Ze is franstalig,....
dat "dense" betekent in het Frans krek hetzelfde als in het Engels, densité, density, geen zoutkorreltje verschil. Maar goed, laten we dan maar niet teveel gaan interpreteren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer