Theorie en methode van de archeologie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 61

Theorie en methode van de archeologie

Ik weet niet waar ik het anders moest zetten. Ik heb een vraag over de theorie in archeologie en ik heb niets gevonden over de methode. Hoe vinden ze bijvoorbeeld de leeftijd van een archeologische vondst om te zien hoe oud het is?
Dit is een nederlandstalig forum derhalve verwachten we ook van onze gebruikers dat ze de nederlandse taal vaardig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Theorie en methode van de archeologie

De pagina Datering op Wikipedia is een mooi startpunt denk ik. Dendrologie en koolstofdatering (een type radiometrische datering) zijn de wat bekendere methodes, maar absoluut niet de enige.

Stel nu dat ze een oud schip vinden, dan heb je vaak beide methodes al voorhanden: je kunt kijken naar de jaarringen in het hout en die vergelijken met databases uit de hele wereld (natuurlijk eerst kijken naar de locatie van de vondst en waar die locatie bijvoorbeeld handelsbetrekkingen mee had). Verder kun je ter verificatie een koolstofdatering uitvoeren. Met een dergelijke combinatie van dateringsmethodieken kun je een vrij zekere uitspraak doen over de periode van de vondst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 61

Re: Theorie en methode van de archeologie

C-14 datering is voor organische materialen? Gebruiken ze ook voor artefact en andere niet organisch?
Dit is een nederlandstalig forum derhalve verwachten we ook van onze gebruikers dat ze de nederlandse taal vaardig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Theorie en methode van de archeologie

Door de bank genomen kun je C-14 gebruiken voor alle organische materialen. Als dat niet gaat, dan zijn er ook nog tal van andere methodes om radiometrisch te dateren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer