De afgeleide

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: De afgeleide

daar maak je een tabel bij (maak je dan bij a, b en c allemaal apart een tabel.)
Ja, maak een tabel bij:

a)R=2p+1 van 0 tot 6

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: De afgeleide

Heb je al limieten gezien?
Limieten maakten in het leerplan van 1968 nog wel deel uit van het leerplan wiskunde voor havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs) en v.w.o. (voorbereidend wetenschappelijk omderwijs), maar bij de invoering van wiskunde A en B voor havo is het uit de havo-lerstof geschrapt, en sinds de invoering van de Tweede Fase komt het ook niet meer bij het v.w.o. aan de orde.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 223

Re: De afgeleide

Safe schreef:Ja, maak een tabel bij:

a)R=2p+1 van 0 tot 6
ok

p R



0 1

1 3

2 5

3 7

4 9

5 11

6 13

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: De afgeleide

Wat wordt nu de toename tabel?

Je kan natuurlijk uitgaan van de gemaakte tabel en deze met de kolom 'toename' uitbreiden.

Berichten: 223

Re: De afgeleide

Safe schreef:Wat wordt nu de toename tabel?

Je kan natuurlijk uitgaan van de gemaakte tabel en deze met de kolom 'toename' uitbreiden.
p R toename

0 1

1 3 2

2 5 2

3 7 2

4 9 2

5 11 2

6 13 2
desireedomeyer schreef:p R toename

0 1

1 3 2

2 5 2

3 7 2

4 9 2

5 11 2

6 13 2
toename is telkens 2

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: De afgeleide

Allemaal goed. En hoe teken je dit in een toename-diagram? Wat zegt je boek hierover?

Herken je iets in de toename 2? Kan je dat verklaren?

Berichten: 223

Re: De afgeleide

Safe schreef:Allemaal goed. En hoe teken je dit in een toename-diagram? Wat zegt je boek hierover?

Herken je iets in de toename 2? Kan je dat verklaren?
ik heb geen idee welke diagram ik moet gebruiken met staven of een gewone zeg maar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: De afgeleide

Dus je boek zegt hier niets over? Dat kan natuurlijk niet!!!

Het zijn staafjes met punt op het eind van het interval.

Maak nu de toename-tabellen van:

b)K=10*0.8t

c)h=-a²+6a

Je hebt een vraag niet beantwoord.

Als je wilt dat ik je verder help zal je me een plezier doen dat heel nauwkeurig te doen, dan kan ik nagaan of je denkrichting goed is.

Begrijp je dat?

Berichten: 223

Re: De afgeleide

Safe schreef:Dus je boek zegt hier niets over? Dat kan natuurlijk niet!!!

Het zijn staafjes met punt op het eind van het interval.

Maak nu de toename-tabellen van:

b)K=10*0.8t

c)h=-a²+6a

Je hebt een vraag niet beantwoord.

Als je wilt dat ik je verder help zal je me een plezier doen dat heel nauwkeurig te doen, dan kan ik nagaan of je denkrichting goed is.

Begrijp je dat?
zal ik eerst even de diagram maken van a) en is het goed dat ik dan morgen verder ga met de rest

ik heb geen idee hoe ik hem op de pc moet maken maar heb hem wel op blad gemaakt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: De afgeleide

Je hoeft de tekening niet in je post te zetten, maar de tabellen van b en c wil ik wel zien.

Berichten: 223

Re: De afgeleide

Je hoeft de tekening niet in je post te zetten, maar de tabellen van b en c wil ik wel zien.
B)

t K afname

0- 10-

1- 8 - 2

2- 6.4 - 1.6

3- 5.12- 1.28

4- 4.09 - 1.03

5- 3.28 - 0.81

6- 2.62 - 0.66

C)

a h toe/afname

0- 0-

1- 5- 5

2- 8- 3

3- 9- 1

4- 8- -1

5- 5- -3

6 - 0- -5

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: De afgeleide

Ok, maar we spreken altijd van toename en het teken geeft aan wat die toename is.

Als je nu de diagrammen tekent hebben a en c een opvallende bijzonderheid. Kan je zeggen welke?

b ook, hoewel dat moeilijker te omschrijven is.

Wat is je volgende vraag.

Berichten: 223

Re: De afgeleide

Safe schreef:Ok, maar we spreken altijd van toename en het teken geeft aan wat die toename is.

Als je nu de diagrammen tekent hebben a en c een opvallende bijzonderheid. Kan je zeggen welke?

b ook, hoewel dat moeilijker te omschrijven is.

Wat is je volgende vraag.
bij a is alles gelijk en bij c loopt alles gelijk af

volgende vraag

4.3

Hellingen benaderen (vanaf hier gaat het mis)

Mijn leraar heeft punten gegeven (coördinaten) het eerste punt was er helemaal maar bij het tweede punt hij hij de (x,...) gegeven maar de y dus niet die moesten we zelf bereken hij schreef uiteindelijk het antwoord op maar weet niet hoe hij er opkwam. uiteindelijk moest je dat in een formule krijgen y=ax+b

volgens mij hebben we deze al gehad

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: De afgeleide

Ik denk dat je dat nu wel zelf kan oplossen. Maar geef anders een opgave en werk daar eerst zelf aan met de berekening in je post.

Berichten: 223

Re: De afgeleide

Ik denk dat je dat nu wel zelf kan oplossen. Maar geef anders een opgave en werk daar eerst zelf aan met de berekening in je post.
toch heb ik daar nog een vraagje over

Ik heb de punten

(1.1) en (1.001; ...)

De tweede coördinaat (y) moesten we zelf krijgen, Docent geeft het antwoord (1.001;1.002001) maar ik heb geen idee hoe hij eraan komt.

Reageer