Stabiele element

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 96

Stabiele element

Hallo,

Ik zoek al even op internet maar zie telkens andere antwoorden. Ik heb hier een vraag: Wat is het zwaarste en wat is het lichtste stabiele element. Deze vraag is van materiaalkunde. Op internet lees ik de ene keer lood, de andere keer bismut maar wat is nou de zwaarste. Kan ik dit uit het periodiek systeem aflezen en hoe?

Alvast heel erg bedankt!

Marjolein

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Stabiele element

Wat bedoel je precies met het zwaarste stabiele element. Als je naar een radioactieve vervalreeks kijkt dan kom je bij lood terecht.

Afbeelding

Een atoommassa kan je inderdaad aflezen in een periodiek systeem. In de meeste gevallen staat dit rechts bovenaan, zo heeft O een atoommassa van 16u of 16g/mol
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Stabiele element

Het zwaarste en het lichtste stabiele element uit het periodiek systeem.

Moet ik dan dus kijken naar de atoommassa?

Dan zou waterstof dus het lichtste en seaborgium het zwaarste element zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Stabiele element

Zoals ik al zei is het een beetje afhankelijk van wat je verstaat onder stabiel. Zo kan je bijvoorbeeld perfect een huis bouwen bestaande uit uranium, dit zal een stabiele constructie opleveren en niet zomaar uit elkaar vallen. De oorzaak hiervan is de lange halveringstijd van uranium. Seaborgium daarentegen heeft een bijzonder korte halveringstijd, slechts enkele seconden waarna het wordt omgezet tot Rutherfordium. Wat op zijn beurt weer vervalt tot Nobelium (halveringstijd max 13u volgens Wikipedia). En ga zo maar door...

Uiteindelijk kom je altijd bij lood en bismut terecht, daarover vond ik deze uitspraak:
Hoewel er van bismut geen stabiele isotopen bestaan, zijn er wel enkele met een dusdanige lange halveringstijd, dat ze als stabiel kunnen worden beschouwd. 209Bi heeft bijvoorbeeld een halveringstijd van 1,9*1019 jaar (ongeveer een miljard keer de leeftijd van het heelal) en komt dus nog van nature voor. Daarnaast is er een klein aantal radioactieve isotopen bekend met middellange halveringstijden.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bismut

Het lichtste element heb je inderdaad al gevonden; namelijk waterstof.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer