Slapen op grote hoogte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Slapen op grote hoogte

Beste Wetenschapforum leden!!

Ik ben een profielwerkstuk aan het maken over slapen, en nu kwam er net een vraag bij me op.

Bij het beklimmen van bergen (wat ik graag doe) slaap je op hoge hoogte zeer slecht en droom je veel. Nu is mijn vraag, waarom is het zo dat je op hoge hoogte slecht(er) slaapt en waarom droom je dan heviger?

ik hoop dat iemand een antwoord heeft op deze vraag;)

thnx!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Slapen op grote hoogte

Ik denk door de lagere hoeveelheid zuurstof die je hersenen krijgen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Slapen op grote hoogte

Of door de kou, de spanning, de harde wind, de omstandigheden (tentje, geen lekker bed) etc. Ik heb mijn twijfels of een lagere zuurstofconcentratie effect heeft op de slaap. Dan zouden geacclimatiseerde mensen dus normaal slapen.

Bovendien gaat TS af op een persoonlijke ervaring lijkt het. N=1 is sowieso geen betrouwbaar gegeven. Heb je zelf al iets gevonden TS?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Slapen op grote hoogte

en het ligt er ook aan op welke hoogte het slechter slapen begint, en dan zul je ook alsnog alle andere dingen moeten testen om ze mogelijk uit te kunnen sluiten. het verschilt ook nog per persoon hoe goed hij/zij zich aan de situatie aan kan passen, wat dan weer terugkomt op het feit dat een onderzoek met N=1 niet betrouwbaar is, wat anusthesist ook al zei

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Slapen op grote hoogte

Hoewel ik geen enkel bewijs heb en geen enkele theorie over de oorzaak moet ik bekennen de persoonlijke ervaringen van de TS te herkennen. Ik heb voor mijn werk vaak enkele nachten moeten slapen in Mexico stad en Johannesburg. Hoewel we het dan hebben over een hoogte van slechts 2,5 kilometer was het bij mij en mijn collega's "algemeen bekend" dat de kans op een nacht vol rare dromen erg groot was.

Reageer