Hoe h2s en co zo lang mogelijk in een vloeistof houden?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.116

Hoe h2s en co zo lang mogelijk in een vloeistof houden?

Zelf ben ik een medicus en hoop ik arts te worden. Op dit moment zijn we bezig met het opzetten van een onderzoek. We willen hierbij CO en H2S analyseren in bloed en urine. Echter beide stoffen zijn in principe vluchtig en zullen bij iets te lang staan uit onze sample verdwenen zijn. Nu is onze vraag: is er een manier om deze stoffen te binden of langer vast te houden?

We zaten voor H2S zelf te denken aan een base, waardoor alle sulfide ioniseert en vervolgens dus niet meer kan verdampen. Is deze denkwijze sowieso correct? Zijn er mogelijk handigere manieren?

Wat zijn jullie suggesties? Bedankt alvast voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hoe h2s en co zo lang mogelijk in een vloeistof houden?

Jullie idee om H2S in oplossing in houden door base toe te voegen is inderdaad juist. Houd er wel rekening mee dat je een sterke base zult moeten gebruiken, want HS- is een erg zwak zuur.

Een andere manier is om een en ander gewoon in een goed afgesloten pot of fles te bewaren; er zal dan wel wat uit verdampen maar het evenwicht is normaal gesproken erg snel bereikt.

Een probleem met CO is dat het niet zo stabiel is en langzaam zal oxideren tot CO2. Maar een voordeel van CO is weer dat het voornamelijk gebonden zal zitten aan hemoglobine, hetgeen de stabiliteit ten goede komt.

Een laatste oplossing is om een en ander in te vriezen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoe h2s en co zo lang mogelijk in een vloeistof houden?

Omdat het om een bloedmonster gaat, kun je het bewaren in vloeibare stikstof.

Berichten: 1.116

Re: Hoe h2s en co zo lang mogelijk in een vloeistof houden?

Een probleem met CO is dat het niet zo stabiel is en langzaam zal oxideren tot CO2. Maar een voordeel van CO is weer dat het voornamelijk gebonden zal zitten aan hemoglobine, hetgeen de stabiliteit ten goede komt.
Mmh... Maar we hebben ook met urine te maken. Is er geen specifieke manier voor koolmonoxide om het te binden?
Een laatste oplossing is om een en ander in te vriezen.
Omdat het om een bloedmonster gaat, kun je het bewaren in vloeibare stikstof.
Volgens mij is daar het nadeel weer van dat je moet ontdooien wat ook veel tijd kost. Eigenlijk willen we zorgen dat de tijd dat CO en H2S hebben om te verdampen onder 15min blijft, zodat de gemeten waarde representatief blijft voor de werkelijke hoeveelheid. Zelf heb ik geen ervaring met bevriezen/opwarmen van materiaal, al heb ik wel eens voor een andere studie lichaamsmateriaal opgeslagen. Maar hebben jullie hier ervaring mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoe h2s en co zo lang mogelijk in een vloeistof houden?

Volgens mij is daar het nadeel weer van dat je moet ontdooien wat ook veel tijd kost.
Een diepvrieskastje met instelbare temperatuur. Daarmee is de ontdooitijd instelbaar.

Reageer