Natriumacetaat-warmertje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Natriumacetaat-warmertje

Beste lezer,

Ik heb een natriumacetaat handwarmertje gemaakt (wat ook wel bekend staat als een hotpack). Het zit in een glazen bekertje. Ik heb hier thuis ook een gekochte hotpack van de blokker.

Nou vraag ik mij dus af, wanneer ik een tik geef op het bekerglaasje gaat mijn home made hotpack kristalliseren.

Echter hoe hard ik ook sla tegen de tafel met de gekochte hotpack, hij gaat maar niet af. Hij wilt blijkbaar alleen maar afgaan wanneer ik dat metalen plaatje erin laat 'knikken'.

Ik vraag mij af hoe dat kan, waarom mijn hotpack wel bij een schokgolf 'van buiten' af gaat en die van de Blokker niet. Het knikken van een metalen plaatje levert toch ook een schokgolf af en laat het reageren? ;)

mvg

Dutchn00b :P

Berichten: 11

Re: Natriumacetaat-warmertje

is de buitenkant van de handwarmer van de Blokker niet van rubber? als dit zo is zou het de schokgolf kunnen absorberen. ook vind kristallisatie beter plaats in een beker dan in een plastische verpakking. \

uit de organische synthese weet ik dat kristallisatie het gemakkelijkst gaat in een peerkolf, vervolgens rondbodem kolf, vervolgens erlemeyer en vervolgens een beker glas.

Reageer