Hulp gezocht: lineaire formules

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Hulp gezocht: lineaire formules

Beste forummembers,

ik zit momenteel in de tweede klas, en heb vaak moeite met wiskunde. Ook dit hoofdstuk valt me weer tegen, ik krijg je de theorie van het lesboek maar niet door. Heeft iemand e.v.t. een linkje voor mij, met een duidelijke (heel simpel uitgelegde) theorie over lineaire formules?

Hier heb ik het over de onderwerpen:

- Lineaire verbanden

- Richtingscoëfficiënten

- Richtingscoëfficiënten berekenen

- Het opstellen van de formule van een lijn

Alvast heel erg bedankt!

Vriendelijke Groeten,

Wiskundenoob

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Hulp gezocht: lineaire formules

Heb je zelf al eens rondgegoogelt? Er zijn massa's oefeningen te vinden hoor.

Misschien kan je zelf een voorbeeld geven van een oefening (of theorie) dat je niet snapt? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hulp gezocht: lineaire formules

Deze site leek mij behoorlijk goed aan te sluiten met wat je zoekt. Maar zoals Siron al zei, er is veel te vinden via Google.

En anders kun je steeds aan de hand van een voorbeeld hier extra uitleg vragen ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Hulp gezocht: lineaire formules

Dankjewel! Eigenlijk liep ik al snel vast. De grafiek van een lineaire formule tekenen lukte nog. Dan kwam er een theorie. Ik volgde het niet meer toen ze het hadden over de toename van X met 1 en die van Y met 2. ;)

Nee, ik ben niet gezegend met een bèta-talent.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Hulp gezocht: lineaire formules

Misschien kan je meer een concreter voorbeeld geven?

Als ik zeg bereken de rico van volgende rechte:

y=3x+2

Lukt je dat dan?

Berichten: 4

Re: Hulp gezocht: lineaire formules

Nee, Siron. ;) Ik kan een gokje wagen, maar ik heb eigenlijk geen idee. (*Shame*)

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Hulp gezocht: lineaire formules

Nee, Siron. :P Ik kan een gokje wagen, maar ik heb eigenlijk geen idee. (*Shame*)
Ik zit nu in de derde en heb aan het begin van dit jaar ook een onderdeel Lineaire vergelijkingen gehad.

Wij krijgen onze stof en oefeningen online op een Google Site in een pdf-je.

Volgens mij is de uitleg die hier gegeven wordt echt stapje voor stapje en dus makkelijk te begrijpen.

Als je wilt zou ik die bestandjes even kunnen opslaan en je toesturen als dat helpt? ;)

Ik kan het ook uitleggen.

Groeten Bram

ps. ik heb de PDF-jes in de bijlage gezet.
Bijlagen
Theorie_les_3.pdf
(50.21 KiB) 395 keer gedownload
Theorie_Les_2.pdf
(88.27 KiB) 116 keer gedownload
Theorie_Les_1.pdf
(24.76 KiB) 315 keer gedownload

Re: Hulp gezocht: lineaire formules

Volgens mij heb je een elementair deel van grafieken gemist. Ik denk dat je terug moet naar het moment dat je een x en een y-coordinaat kreeg, en dat in een grafiek moest zetten.

Het xy-vlak wordt getekend met twee loodrechte assen, een horizontale x-as en een verticale y-as.

Kun je een punt (2,3) in het xy-vlak intekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Hulp gezocht: lineaire formules

Nee, Siron. ;) Ik kan een gokje wagen, maar ik heb eigenlijk geen idee. (*Shame*)
Het is niets om voor te schamen, maar het is wel belangrijk in jou geval om bij het begin te beginnen (zoals Bessie al zegt). Probeer begrippen te begrijpen (ook grafische betekenis is hier belangrijk!) en vraag eventueel uitleg waar nodig. Maar het is nogal zinloos om nu uit te leggen hoe je een rico moet berekenen als je niet weet wat het eigenlijk is.

Succes!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hulp gezocht: lineaire formules

Niet onbelangrijk om het verband te zien tussen een lineaire vergelijking, een bijbehorende getallenparentabel en de bijbehorende grafiek.
lineair_verband.png
lineair_verband.png (32.25 KiB) 935 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hulp gezocht: lineaire formules

vanuit de grafiek hierboven naar de formule werkend:

in bovenstaande grafiek is het begingetal 20 (dat lees je af bij x=0)

dat is de y-waarde die je moet krijgen als je in je formule 0 invult voor x.

verder zie je dat als in de grafiek de x-waarde met 1 toeneemt (dat is één stap) de y-waarde met 5 toeneemt.

(bijvoorbeeld x van 0 naar 1, dan gaat y van 20 naar 25, 5 groter, maar ook x van 2 naar 3, dan gaat y van 30 naar 35, óók 5 groter)

De stapGROOTTE is dan 5, en in een lineair verband is die stapgrootte overal even groot (anders zou de grafiek ook nooit een rechte lijn kunnen zijn)

De formule bij bovenstaande grafiek wordt dan ook y= 20 +5x
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 324

Re: Hulp gezocht: lineaire formules

rico is een afkorting voor richtingscoefficient

rico is een hoek die een rechte lijn maakt met de positieve x-as in het XOY assenstelsel

Teken maar eens een paar rechte lijnen onder verschillende hoeken (dus met verschillende rico's) in het assenstelsel

Berichten: 324

Re: Hulp gezocht: lineaire formules

Een hoek van een rechte lijn betekent dan hoe "schuin" de rechte lijn is

voorbeeld

Je kunt dan bijvoorbeeld de rechte lijn verticaal tekenen ( hetzelfde als de y-as) of horizontaal ( als de x-as) of schuin tussen de verticale y-as en horizontale x- as in

Berichten: 4

Re: Hulp gezocht: lineaire formules

Heel erg bedankt voor alle hulp, mensen! Het is allemaal een stuk duidelijker nu. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Hulp gezocht: lineaire formules

Heel erg bedankt voor alle hulp, mensen! Het is allemaal een stuk duidelijker nu. ;)


Owké, dat is al goed dat je al een beter inzicht erin hebt gekregen! :P

Als je nog vragen zou hebben kan je ze altijd stellen.

Reageer