Sinus cosinus tanges

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 27

Sinus cosinus tanges

Hallo iedereen,

Ik heb een heel simpele vraag.

Weet er iemand waar sinus cosinus en tangus voor dient?

Waarschijnlijk is dit een heel domme vraag maar ik ben pas 11.

Bijvoorbaat dank,einsein.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Sinus cosinus tanges

Domme vraag ... ? dat kan het nooit zijn.

Maar heb je al eens naar een boom gekeken en jezelf de vraag gesteld hoe hoog die boom zou zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Sinus cosinus tanges

toevallig ben ik 15 jaar en ben ik nu bezig met een hoofdstukken over de sinus, cosinus en tangens (ook nog secans, cosecans en cotangens)

Deze zijn allemaal hulpmidddelen om de scherpe hoeken van een rechthoekige driehoek te bereken.

de sinus kan je berekenen door de overstaande rechthoekszijde door de aanliggende rechthoekszijde te delen,

de cosinus door aanliggende rechthoekszijde door de schuine zijde te delen en de tangens door de aanliggende door de overstaande rechthoekszijde te delen.

Dit zijn allemaal goniometrische getallen die een hulp zijn om een hoek te berekenen als slechts 2 lengtes gegeven zijn.

Andersom gaat ook : je kan dan met de secans, cosecans en cotangens (die sin-1, cos-1 en tan-1 op je zrm zijn)

een zijde van de rechthoekige driehoek berekenen als je de hoek kent.

Verdere toepassing is er door identiteiten te vereenvoudigen met formules als (sinα)/(cosα)= tanα

maar voor deze soort oefeningen moet ik zelf nog het nut ontdekken.

Ik hoop dat ik je wat geholpen heb. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Sinus cosinus tanges

Jim Vekemans schreef:toevallig ben ik 15 jaar en ben ik nu bezig met een hoofdstukken over de sinus, cosinus en tangens (ook nog secans, cosecans en cotangens)

Deze zijn allemaal hulpmidddelen om de scherpe hoeken van een rechthoekige driehoek te bereken.

de sinus kan je berekenen door de overstaande rechthoekszijde door de aanliggende rechthoekszijde te delen,

de cosinus door aanliggende rechthoekszijde door de schuine zijde te delen en de tangens door de aanliggende door de overstaande rechthoekszijde te delen.

Dit zijn allemaal goniometrische getallen die een hulp zijn om een hoek te berekenen als slechts 2 lengtes gegeven zijn.

Andersom gaat ook : je kan dan met de secans, cosecans en cotangens (die sin-1, cos-1 en tan-1 op je zrm zijn)

een zijde van de rechthoekige driehoek berekenen als je de hoek kent.

Verdere toepassing is er door identiteiten te vereenvoudigen met formules als (sinα)/(cosα)= tanα

maar voor deze soort oefeningen moet ik zelf nog het nut ontdekken.

Ik hoop dat ik je wat geholpen heb. ;)
De sinus van een hoek kan je berekenen door de overstaande rechthoekszijde te delen door de schuine zijde! (en niet door de aanliggende.). Ook bij de tangens deel je de overstaande rechthoekszijde door de aanliggende rechthoekszijde.

Met het trucje: SOSCASTOA kom je al ver ;) .

Je uitleg is goed, maar misschien een beetje zwaar voor iemand van 11 jaar. Het voorbeeld van Safe is praktischer en misschien beter om mee te starten.

Berichten: 27

Re: Sinus cosinus tanges

Beste Jim bedankt voor je hulp ik wist eigenlijk al hoe je het moet berekenen allen niet waarvoor het dient toch bedankt voor de moeite,

Einsein(David)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Sinus cosinus tanges

Waar komt je vraag dan vandaan?

Wat ben je tegengekomen dat je deze vraag stelt.

Zit je (nog) op de basisschool?

Heb je dat daar 'ergens' gezien?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Sinus cosinus tanges

Ze worden enorm vaak gebruikt, maar ik denk dat je van de meeste toepassingen nog niet echt een idee kunt vormen. Zo is elektriciteit ondenkbaar zonder sinussen en cosinussen en eigenlijk zowat alles met geluid en beelden.

Ze zijn dus zeker heel erg belangrijk ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Sinus cosinus tanges

Weet er iemand waar sinus cosinus en tangens voor dient?
[microcursus] goniometrie: sinus, cosinus, tangens (basis)

met wat praktische voorbeelden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 27

Re: Sinus cosinus tanges

Allemaal erg bedankt ook fijn dat jullie rekening houden met mijn leeftijd maar ik snap Jim best goed.

Einsein(David)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Sinus cosinus tanges

Jim Vekemans schreef:Andersom gaat ook : je kan dan met de secans, cosecans en cotangens (die sin-1, cos-1 en tan-1 op je zrm zijn)

een zijde van de rechthoekige driehoek berekenen als je de hoek kent.
Dit is niet goed. Zoek maar eens met secans op internet.

sin-1 op je rekenmachine geeft de (niet-stompe) hoek bij een getal tussen -1 en +1.
Verdere toepassing is er door identiteiten te vereenvoudigen met formules als (sinα)/(cosα)= tanα

maar voor deze soort oefeningen moet ik zelf nog het nut ontdekken.
Deze opgaven zijn voornamelijk bedoeld om je te leren omgaan met deze begrippen. Je leert wat er wel en niet kan. Bovendien leren ze je formules waarmee je (in je naaste toekomst) je opgaven kan maken.

Berichten: 1

Re: Sinus cosinus tanges

Safe schreef:Dit is niet goed. Zoek maar eens met secans op internet.

sin-1 op je rekenmachine geeft de (niet-stompe) hoek bij een getal tussen -1 en +1.

Deze opgaven zijn voornamelijk bedoeld om je te leren omgaan met deze begrippen. Je leert wat er wel en niet kan. Bovendien leren ze je formules waarmee je (in je naaste toekomst) je opgaven kan maken.
Hallo, ik ben Frits de Graaff en heb net een account aangemaakt op dit forum.

Ik ben op zoek naar een tabel, waarbij de sinussen, cosinussen en tangens, van all hoeken staan.

Ik dacht dat vind ik wel even op google afbeeldingen, niet dus.

Ik kwam toen dit forum tegen en las over de vraag wat je in de practijk met deze gegevens kunt.

Misschien is dit topic al op slot, maar ik wilde toch graag even reageren.

Ik ben een verwoed zendamateur en wil een mast aan de schuur maken.

daaraan moet een antenne komen.

De mast is 2 meter hoog en moet precies op de muur komen in het midden van de schuur.

De schuur is 4 meter en 80 cm, dus het midden ligt op 2, 40 meter.

Als ik een mast maak, moet er aan het topje een electriciteitsdraad komen, maar hoe lang moet die zijn.

Als ik vanaf de mast, die recht omhoog staat 2 meter omhoog kan en ik moet met de draad daar vast maken, dan moet de draad schuin naar beneden, naar de hoek van de schuur.

Eigenlijk zie ik een rechthoekige driehoek voor me.

Recht omhoog 2 meter, schuin naar beneden, Weet ik niet.

Ik weet wel, dat de helft van de schuurmuur, 2.40 meter is.

Met de stelling van Pythagoras kan ik uitrekenen hoeveel electriciteitsdraad ik nodig heb.

De wortel uit:(200 kwadraat + 240 kwadraat)

Het antwoord is 312

Dus de draad moet 3 meter en 12 cm lang zijn.

Nu het volgende probleem:

De draad, die schuin naar beneden moet, moet ten opzichte van de mast een hoek van 60 graden maken.

Dan krabbel je even op je voorhoofd.

Je denkt dan: "wat kan ik met sinus of cosinus doen?"

Nou, ik weet alle zijden en ik hoop maar, dat de hoek 60 graden is, als ik alles vastmaak.

Stel dat dat niet zo is, dan moet ik de hoogte van de mast veranderen.

Tja, hoe ga ik verder.

Vanuit het topje van de mast ga ik met een draad, rechts en schuin naar beneden.

Ik noem die hoek maar even A

Hoek A:

Vanuit die hoek die hoog zit, kan ik zeggen, omdat ik alle zijden heb, dat de sinus van die hoek A: is overstaande rechthoekzijde gedeeld door schuine zijde.

240 gedeeld door 312 is 0,769

De sinus van hoek A is 0,769, maar dan weet ik de hoek nog niet.

Daar zijn gelukkig tabellen voor.

Ik heb er 1 gevonden op: [url]http://www.xs4all.nl/~wjsn/tekst/tgsincos.htm [/u]

Ik weet nog niet goed hoe ik een link plaats, momentje....

Nou ik hoop, dat het lukt.

In de tabel lees ik, dat bij een sinus van 0,769 een hoek hoort van 50 graden.

Die hoek is dus te klein, want ik moet de draad spannen, die een hoek maakt van 60 graden .

Dat betekent dat ik de mast iets korter moet maken, waardoor de hoek groter wordt.

Ik weet nog niet hoe je een afbeelding in dit bericht zet, moment....

Afbeelding

Ik weet nu, in ieder geval, dathoek A groter moet, dus dat ik bijvoorbeeld de mast lager moet maken, of de draad korter en lager op de mast vastmaken.

Zo zie je maar, dat je er heel veel aan hebt.

Groetjes,

Frits de Graaff

Reageer