Waarom branden niet alle lampen even fel?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 74

Waarom branden niet alle lampen even fel?

Haai!

Ik moet een verslag maken bij natuurkunde dat gaat over normale lampen en spaarlampen.

Dit is de tekst dat ik tot nu toe heb:

Hoe fel een lamp brandt heeft voor een groot deel te maken met het vermogen. De eenheid is de watt(W). Als je bijvoorbeeld een lamp hebt van 1.7 A en 720V dan is het vermogen 1244W. Als je nog een andere lamp hebt van 2.5A en 720V dan is het vermogen 1800W.

Je ziet al meteen dat het verschil in vermogen heel groot is. Daarom zal de lamp van 1800W feller schijnen dan de lamp van 1244W. Spaarlampen hebben minder watt en kunnen soms toch even fel branden. Dat komt doordat de spaarlamp anders gebouwd is.

Maar ik kom niet verder en ik weet ook niet of dit welk klopt...

Groetjes,

xxmariatjuh

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom branden niet alle lampen even fel?

Je zou kunnen beschrijven hoe de constructie van de lamp in elkaar zit. En als je zegt dat de spaarlamp anders is gebouwd, dan zou je ook moeten uitleggen wat er dan anders aan is.

In een gloeilamp wordt een groot deel van de energie omgezet in warmte, meer dan 90%.

Halogeenlampen zijn feitelijk ook gloeilampen, maar geven bij gelijk wattage toch iets meer licht dan een gewone gloeilamp. Je zou kunnen uitleggen hoe dat komt.

Verder denk ik dat je vraag eigenlijk in het huiswerkforum thuishoort.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Waarom branden niet alle lampen even fel?

Dit topic wordt verder hier besproken en gaat hier dus op slot.

Gesloten