Replace with of replace by

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Replace with of replace by

Ik vroeg me laatst af of ik replace with of replace by moest gebruiken in een Engelse zin, en dus ging ik eens googlen en kwam op het volgende resultaat.

o Redenering 1:

Replace with = in future, replaced by = already happened

o Redenering 2:

Replace with = with agent, replace by = without agent

o Redenering 3:

Replace with = clause immediately following, replace by = clause not immediately following

o Redenering 4 hier en hier:

Replace by does not exist

Weet iemand een wat betrouwbaardere site waar ik het goede antwoord kan opzoeken, i.p.v. een forum waar iedereen die denkt er ook maar een beetje verstand van te hebben kan antwoorden? Is er een site zoals Taaladvies voor de Engelse taal?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Replace with of replace by

Het hangt af van wat je precies wilt zeggen of je 'replaced with' of 'replaced by' gebruikt.

Het verschil hangt inderdaad af van of er een 'agent' is of niet. Bijvoorbeeld:

"Employees are being replaced with robots." Hier is heel duidelijk dat iemand anders het vervangen doet. De robots doen het daadwerkelijke feit van vervangen niet - zij doen nu het werk.

"Weakness is replaced by strength." Sterkte komt in de plaats van zwakte.

V.w.b. je laatste vraag: je zou eens op de site van de Oxford English Dictionary kunnen kijken. Misschien heeft ook Roget's Thesaurus iets vergelijkbaars als Taaladvies.

Verder zijn er de volgende websites, waarvan de eerste links geeft naar de andere twee:

http://www.usingenglish.com

http://www.merriam-webster.com

www.collinslanguage.com
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Replace with of replace by

Helaas op geen van de vijf suggesties die je aanhaalde het antwoord gevonden, maar wat je uitlegt klinkt wel logisch. Is dit gebruik van "by" dan hetzelfde als bij alle andere passieve zinnen die je ook actief zou kunnen zeggen, en dus equivalent met:
  • The book has been written by Charles Dickens --> Charles Dickens has written the book
  • Weakness is replaced by strength --> Strength replaced weakness
  • Employees are being replaced with robots --> Someone is replacing employees with robots

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Replace with of replace by

Ja, zoals jij de passieve zinnen actief maakt is inderdaad correct. En het is goed dat je de zin m.b.t. de robots omzet naar: "Someone is replacing employees with robots", want als je daarvan zou maken "Robots are replacing employees" zou dit de hele zin ambigu maken omdat er uit niets blijkt wie het vervangen doet, de robots of iemand anders.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer