Actiefe kool

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 96

Actiefe kool

hoi,

Je kan met actiefe kool vloeistoffen/gassen zuiveren

maar de ene keer haal je water uit alcohol en de andere keer

haal je iets schadelijks uit het water.

Hoe kan dat nou dat als het actieve kool water ergens uit haalt en de andere keer iets uit het water!!?

Ligt dat aan de aantrekkings kracht van de actieve kool op de moleculen(bv: actieve kool heeft meer aantrekkingskracht op alcohol(ethanol) en bij iets uit het water halen meer aantrekkings kracht op schadelijke stoffen heeft?) zodat eerst de meets aangetrokken moleculen er eerst uit gaan en dan pas de andere die iets minder aangetrokken zijn?

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen of verbeterenkan vast ;) )

alvast bedankt,

Berichten: 96

Re: Actiefe kool

sorry ik bedoel in plaat van extraheren nartuurlijk absorberen ;)

Berichten: 817

Re: Actiefe kool

De actieve kooldeeltjes (koolstofatomen) oefenen een aantrekkingskracht uit op gasvormige of vloeibare deeltjes (moleculen), die de actieve kool omgeven of doorstromen.

"Hoe sterk deze aantrekkingskracht is, wordt door een aantal factoren bepaald, bijvoorbeeld door de vorm en grootte (zwaarte) van de moleculen die in aanraking komen met de actieve kool. Juist doordat niet alle moleculen even sterk worden aangetrokken en vastgehouden (geadsorbeerd) door actieve kool, is het mogelijk een of meer ongewenste stoffen uit lucht, gas of water te verwijderen."

(bron = Wiki weet alles
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer