Welke microscoop voor zoontje van 7 jaar

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Welke microscoop voor zoontje van 7 jaar

hallo

ik hoop dat ik dit hier op de juiste plaats post want ik weet niet goed waar mijn vraag bij past

mijn zoontje van bijna 7 zou heel graag een microscoop hebben maar ik heb daar geen verstand van en weet niet wat ik het beste koop

hij wil heel graag bloemen, planten en allerlei dieren bekijken onder de microscoop

ik heb op een site gezien dat je met sommige ook micro-organismen kan bekijken ( dit is iets zoals schimmels denk ik )

maar waar vind je dat dan die micro organismen

ik had er ook een gezien in de winkel fun die koste +- 50 euro zou dit ook al een goeie zijn

hoe kan ik weten wat je er allemaal kan mee bekijken want in "fun" staat er niets op van wat je er kan mee bekijken

er staat wel op van x aantal keer zoem enzo maar daar heb ik geen benul van hoeveel dit zeker moet zijn om toch iets te kunnen mee bekijken

ik vraag me ook af of ik die beter via internet koop of gewoon in een speelgoedwinkel zoals "fun"

ik hoop dat jullie mij hiermee een beetje kunnen helpen

alvast bedankt voor jullie tijd

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Welke microscoop voor zoontje van 7 jaar

Het is fijn om te horen dat je zoontje zelfs op zo'n jonge leeftijd al interesse heeft in de kleine dingen uit de natuur om hem heen. Zelf denk ik dat een microscoop te lastig is om goed in te stellen voor iemand op zo'n jonge leeftijd en dat voor hem de beelden (zelfs al zijn ze goed ingesteld) tegen zullen vallen. Deze tegenvallende beelden hebben te maken met een gebrekkige preparatie, slecht gekozen subjecten en waarschijnlijk onrealistische verwachtingen.

Met deze waarschuwingen in het hoofd kan ik natuurlijk nog steeds een microscoop aanraden die geschikt zou zijn voor je zoontje. In dit geval is eigenlijk alles goed en is simpel, beter. Met dit in het achterhoofd zou ik een dergelijke microscoop aan kunnen raden. Dit is ook een mogelijkheid, echter hierbij zitten dusdanig veel onderdelen en opties dat dit meer iets is wat -zeker in het begin- onder begeleiding gedaan zou moeten worden.

Micro-organismen zijn heel divers en bestaan uit onder andere bacterien, schimmels, protisten, archaea, algen en planaria om er maar een paar te noemen. Deze kan je zo goed als overal vinden. Aan bacterien en dergelijke kan je vrij weinig zien tenzij je hele sterke microscopen hebt. Wat wel heel mooi is om te zien zijn schimmels. Een schimmel van een oud stuk brood of kaas kan hele mooie structuren laten zien die met een microscoop zoals hierboven aangegeven zeker te zien is. Voor planten, mineralen en insecten zijn beide microscopen ook geschikt.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: Welke microscoop voor zoontje van 7 jaar

hartelijk bedankt voor je antwoord als ik je antwoord zie en de microscoop denk ik dat die uit de "speelgoedwinkel" ook goed zal zijn hij kost ook 50 euro en is ook niet ingewikkeld denk ik

ik denk er nog even over na waar ik hem dan koop mss wel op internet of in de winkel

je hebt me alvast veel verder geholpen

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Welke microscoop voor zoontje van 7 jaar

Een microscoop is geen speelgoed, ik zou je dan ook zeker niet aan willen raden om dit bij een speelgoedwinkel aan te schaffen. Brood haal je per slot van rekening toch ook niet bij de slager...

Bij de door mij gegeven links ben ik redelijk zeker van een degelijke kwaliteit, dat ben ik bij een speelgoedwinkel die een microscoop verkoopt minder.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: Welke microscoop voor zoontje van 7 jaar

beste

heel erg bedankt voor je uitleg

de keuze is gemaakt ik koop die witte

ik zoek zeker info voor mij op want dit spreekt me ook erg aan maar voor een leek is het niet makkelijk alles te snappen

sorry voor dat berichtje dat was zeker niet mijn bedoeling

mvg mustie1

Reageer