Spelling hulpwerkwoord

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Spelling hulpwerkwoord

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag omtrent de zin ‘Word(t) met jou ik bedoeld?’. De zin is gebruikt in de context van een langer gesprek, waarin één van de gesprekspartners vraagt of voorgaande zinnen op hem slaan.

De spelling van het hulpwerkwoord ‘worden’ is twijfelachtig omwille van het onderwerp. Sommigen zeggen dat ‘ik’ (1ste persoon) het onderwerp is en het hulpwerkwoord dus met uitgang ‘d’ geschreven wordt. Anderen zeggen dat een verzwegen ‘er’ het onderwerp is en het werkwoord met uitgang ‘dt’ geschreven dient te worden. Nog anderen beweren dan weer dat wel ‘ik’ het onderwerp is, maar niet in de eerste persoon maar in de derde persoon. Niet de persoon ik, maar het woord ‘ik’. In dit geval zou het werkwoord dus ook met ‘dt’ geschreven moeten worden.

Na lange discussies is er nog steeds geen eenzijdig antwoord uit de bus gekomen. Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Spelling hulpwerkwoord

Het moet zonder twijfel met dt geschreven worden.

'ik' is het lijdend voorwerp in deze zin; het onderwerp is niet expliciet aanwezig, maar er is sprake van een verzwegen plaatsonderwerp 'er'.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Spelling hulpwerkwoord

Ben het volledig met IFIT eens; het gaat hier om een verzwegen onderwerp "er" want de volledige zin zou eigenlijk moeten luiden: "Wordt er met [het woord] jou ik [d.w.z. mijn persoon] bedoeld?"
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 3

Re: Spelling hulpwerkwoord

Als men de zin 'Wordt met jou ik bedoeld?' omzet naar een passieve constructie wordt deze 'Bedoelt men met jou mij?'. 'Mij' is zeker een LV, en aangezien een LV in de passieve constructie een onderwerp in de actieve constructie is, zou ik hieruit afleiden dat 'ik' in de passieve constructie toch het onderwerp is? Daarbij kan - grammaticaal gezien - een passieve constructie geen LV hebben. Waar zit ik dan fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Spelling hulpwerkwoord

Een plaatsonderwerp zoals 'het' of 'er' heeft inhoudelijk geen waarde, het staat er omdat je grammaticaal een onderwerp nodig hebt op die plaats. Inhoudelijk wijst het dus vooruit/achteruit naar een inhoudelijk onderwerp van de zin: dat is in dit geval 'ik'.

Als ik het zo bekijk zou ik zelfs durven stellen dat de zin eenvoudig foutief is geformuleerd: de er moet er wel degelijk staan. Wil je ze toch niet schrijven, dan kan je aan de woordvolgorde sleutelen: Word ik bedoeld met 'jou'?

Twee correcte alternatieven zijn dus:
  • Wordt er met 'ik' 'jou' bedoeld?
  • Word ik met 'jou' bedoeld?
Let op het subtiele verschil en zijn effect op de spelling!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Spelling hulpwerkwoord

In fysics I trust schreef:
  • Wordt er met 'ik' 'jou' bedoeld?
  • Word ik met 'jou' bedoeld?
Die eerste zou ik dan sowieso willen veranderen in "Wordt er met 'jou' 'ik' bedoeld?", want die 'jou' hoort duidelijk bij 'met'.

Maar indien 'ik' hier het lijdend voorwerp is, waarom is het dan niet: "Wordt er met 'jou' mij bedoeld?". Of gaat het hier om het woord 'ik' en niet de persoon 'ik' en verandert het daarom niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Spelling hulpwerkwoord

De 'ik' en 'jou' mag je van plaats veranderen zonder dat de spelling daarbij veranderd wordt in de eerste zin. Daarom heb ik er die expliciete 'quotes' bijgezet, omdat het, zoals rhiannon ook al aangaf, eigenlijk gaat om een bijstelling bij een verzwegen dominant, namelijk 'het woord'. En of dat woord nu 'ik' is of 'nonsens', het blijft een derde persoon enkelvoud en dus met dt.

In de tweede zin, is 'ik' werkelijk het grammaticale onderwerp en als zodaning dient er een overeenkomst te zijn in de spelling van het werkwoord en de eerste persoon enkelvoud.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Spelling hulpwerkwoord

De 'ik' en 'jou' mag je van plaats veranderen zonder dat de spelling veranderd in de eerste zin.
Ik ben het met je eens dat de spelling niet verandert (met een t trouwens ;) ), maar de betekenis wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Spelling hulpwerkwoord

;) Dat heb ik meteen maar aangepast naar wat ik er wilde schrijven (ja, toegegeven dat klinkt ongeloofwaardig).

Inderdaad, dat had ik beter vermeld, de betekenis verandert wel. Voor de spelling zijn het de quote-tekens die van belang zijn. Nu ik dit zo schrijf, vraag ik me meteen af wat daar nu net weer de juiste term voor is, voor quote-tekens :P
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Spelling hulpwerkwoord

Heten die dingen niet aanhalingstekens? Of moeten het dan dubbele zijn? Of heten die dubbele aanhalingstekens?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Spelling hulpwerkwoord

Inderdaad, het zijn aanhalingstekens. Voor de regels zie Taaladvies.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer