Thermite tips

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2.746

Re: Thermite tips

bij ons op school kan het brandalarm in de scheikunde klas gewoon afgezet worden, voor een experiment of zo

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Thermite tips

Een brandalarm kan op 2 manieren werken. een rookmelder of een hittesensor. Hittesensoren zijn wat dat betreft een betere optie. Deze hoeven in principe ook niet afgezet te worden aangezien ze goed zijn in te stellen.

Costa Rica lijkt me niet echt een plaats waar men wat de veiligheid betrefd voorop loopt. (dit kan echter berusten op vooroordelen)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 48

Re: Thermite tips

Een brandalarm kan op 2 manieren werken. een rookmelder of een hittesensor. Hittesensoren zijn wat dat betreft een betere optie. Deze hoeven in principe ook niet afgezet te worden aangezien ze goed zijn in te stellen.
dat klinkt leuk.. misschien moet ik die maar eens laten installeren..
Costa Rica lijkt me niet echt een plaats waar men wat de veiligheid betrefd voorop loopt. (dit kan echter berusten op vooroordelen)
Voorop lopenniet echt, maar echt superslecht is eht nu ook weer niet.. of trouwens.. tja.. eigenlijk wel.. maar ok, dit topic gaat over XXXXXXX. :shock:

En vandaag heb ik geprobeerd de in de topic-titel vermelde reactie uit te voeren, maar echter zonder resultaat..

Nu denk ik zelf dat één van mijn reactanten (het bekende metaal uit groep 3A met lage dichtheid wat ik hier verder niet bij naam zal benoemen), niet fijn genoeg is.. het zijn een namelijk een beetje kleine korrltjes ipv van de mooie fijne "200 mesh" die ik gewent ben uit mijn goede oude studenten-vuurwerk-periode.

De reactie om het geheel te starten, de welkende paarse oxidator in combinatie met het kleverige goedje, verliep perfect icm met veel vuur-verschijnselen.. Maar de topic-titel werd niet geactiveerd..

Iemand ervaring met dit minder fijn verdeelde metaal?

Verder valt het op dat er bij gebruik van de perfect molverhouding echt een enorme berg "rode oxide" wordt gebruikt en het bovengenoemde metaal is maar moeilijk terug te vinden..

Of zou er niet genoeg contact oppervlak tussen start-reactie en topic-titel reactie zijn?

Iemand tips?

Berichten: 2.746

Re: Thermite tips

hm lekker vaag

"welkende paarse oxidator in combinatie met het kleverige goedje" :shock:

dit is misschien een minder goede starter dan magnesiumlint, de beginenergie voor XXX ;) ligt redelijk hoog,

hoe zou je het contactopp vergroten zonder voor de dinges, een kleinere korrel te nemen

Berichten: 48

Re: Thermite tips

superslayer schreef:hm lekker vaag

"welbekende paarse oxidator in combinatie met het kleverige goedje" :shock:  

dit is misschien een minder goede starter dan magnesiumlint, de beginenergie voor XXX ;)  ligt redelijk hoog,

hoe zou je het contactopp vergroten zonder voor de dinges, een kleinere korrel te nemen
misschien moet ik inderdaad maar eens aan de slag met element12-lint.. maar idd, ik denk dat ik zonedr kleinere dinges niet verder kom.. ik zal eens even bij een bevriend lab wat aanvragen..

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Thermite tips

Bramtico schreef:Tja.. m´n zuurkast is een prut ding, staat ook nog eens gevaarlijk in een hoekje opgesteld en is klein, van plastic en ziet er nog mooi uit.. dus dat is niet echt een optie.

Wat is btw "de natrium proef"?   Elementair natrium aansteken?    Klinkt leuk
Vooral dat laatste doet me een beetje twijvelen aan je geloofwaardigheid dat je een docent bent. Iedereen met een beetje kennis van scheikunde weet wat er gebeurd met de metalen uit groep I als je ze in water gooit... :shock:
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 124

Re: Thermite tips

Lijkt me sowieso sterk dat er plastic zuurkasten bestaan.

De nieuwe Fisher Price Zuurkast voor slecht 2,95 bij de Bart Smit :shock:

Berichten: 48

Re: Thermite tips

André B. schreef:
Bramtico schreef:
Tja.. m´n zuurkast is een prut ding, staat ook nog eens gevaarlijk in een hoekje opgesteld en is klein, van plastic en ziet er nog mooi uit.. dus dat is niet echt een optie.

Wat is btw "de natrium proef"?   Elementair natrium aansteken?    Klinkt leuk
Vooral dat laatste doet me een beetje twijvelen aan je geloofwaardigheid dat je een docent bent. Iedereen met een beetje kennis van scheikunde weet wat er gebeurd met de metalen uit groep I als je ze in water gooit... :shock:
Maar natuurlijk weet ik wat er gebeurt met natrium en water, echter er werd gesproken over 'de natrium proef' die 'natuurlijk buiten uitgevoerd' moest worden.. en natrium in water is nu niet iets enorms gevaarlijks wat persé buiten moet gebeuren... Daarom denk ik dat hij iets anders bedoelt..

Of u nu wel of niet geloofd waar ik werk of 'wat de kwaliteit van mijn zuurkast is' interesseert me gelukkig niet zo veel.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Thermite tips

En met goed recht dat u dat niet zoveel interesseert. Zoals ik al eerder aangaf wordt er alleen maar achterdochtig gedaan zodat er geen foute dingen gebeuren.

@OnzeJozef. Tja ik weet niet waar de ruiten van de meeste zuurkasten van gemaakt zullen zijn, ik denk eigenlijk dat dat gewoon hard plasticke ruiten zijn. Het hoeft natuurlijk niet van glas te zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer