Kunstmatigge vleesproductie !?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 567

Kunstmatigge vleesproductie !?

Mijn vraag is of men vlees kunstmatig kan laten groeien, in bijvoorbeeld een recipiënt. En dus niet als levend wezen.

En dit misschien door middel van enting met gewoon vlees of spierweefsel ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Kunstmatigge vleesproductie !?

Het is moeilijk om 'vlees' te kweken omdat het een mengsel van verschillende weefsels is. Kunnen we weefsels kweken? Niet alle maar spierweefsel is mogelijk. Zo zijn er ook mensen die een 'gekweekte' blaas getransplanteerd hebben gekregen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 567

Re: Kunstmatigge vleesproductie !?

;) Tja en zit daar toekomst in ?

Het is om dierenleed te ontwijken en kunstmatig vlees te produceren voor de voedingsindustrie ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Kunstmatigge vleesproductie !?

Als het je gaat om dierenleed te ontwijken dan zijn er meer opties dan vlees invitro te produceren. Producten gemaakt van soja of lupine met toevoegingen van ijzer en vitamine b12 kunnen dezelfde voedingswaarden hebben als vlees. Een goed gelijkende vezelstructuur namaken blijkt nog zeer lastig.

Een product maken door spiercellen invitro te kweken kan ook, maar je hebt dezelfde problemen als dat je een product maakt van soja of lupine. Een goed gelijkende vezelstructuur maken is zeer latig. Dat gaat nog jaren duren (tientallen schat ik) alvorens dat gaat lukken. Bovendien bestaat vlees uit verschillende typen cellen zoals Mrtn al schreef. Denk hierbij aan vetcellen, bindweefsel, bloedvaten en bloedcellen.

Er wordt onderzoek naar invitrovlees gedaan in Nederland. Lees meer: Kennislink

En in de verenigde staten: New Harvest

P.s.: Invitro eieren maken is, denk ik, veel gemakkelijker. Terwijl daar naar mijn weten helemaal geen onderzoek naar wordt gedaan.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Kunstmatigge vleesproductie !?

Heb je het hier over kippeneieren? En hoe zou dit makkelijker te maken zijn?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Kunstmatigge vleesproductie !?

Ik heb het over eieren zoals die van kippen. Ik denk dat die in vitro gemakkelijker te maken zijn dan vlees. Hiervoor is al genoemd dat vlees een mengsel van weefsels is. Wie vlees in vitro wil maken moet al die weefsels op een overtuigende manier kunnen namaken. Wie een ei in vitro wil produceren, hoeft niet heel veel weefsels na te maken. De dooier is zelfs maar één cel. Een onrijpe eicel van een kip zou volgens mij, met behulp van voedingsstoffen in vitro opgekweekt kunnen worden tot een dooier. (Hoe die onrijpe eicellen aan te maken is wel een groot probleem). Een ei heeft een smaak, maar geen vezelstructuur zoals vlees wel heeft. Nog een reden waarom ik denk dat in vitro ei gemakkelijker is te maken dan in vitro vlees. Om de dooier zit eiwit. Dit eiwit kan denk ik niet in vitro worden gekweekt. Maar misschien kan plantaardig eiwit worden geconcentreerd, en om de dooier worden gebracht. Ik zeg niet dat in vitro kweken van ei gemakkelijk is, maar ik zie minder problemen dan voor het ontwikkelen van in vitro vlees.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Reageer