Gr. sophia

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 111

Gr. sophia

Wat is de echte betekenis van sophia? Kennis en wijsheid is geen antwoord dat ik verwacht.

Maar wat bedoelde de oude grieken met dit woord en in welke context of in welke verschillende contexten gebruikten ze het?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Gr. sophia

http://en.wiktionary.org/wiki/%CF%83%CE%BF%CF%86%CE%AF%CE%B1

skill or cleverness in carpentry, music, or other crafts

skill related to everyday life: sound judgment, prudence

knowledge of a higher kind: learning, wisdom

Quote van Aristoteles:
But yet we think that knowledge and understanding belong to art rather than to experience, and we suppose artists to be wiser than men of experience (which implies that Wisdom depends in all cases rather on knowledge)
Wisdom is hier σοφία

Hier vind je verder nog een lijst met literatuur waar het woord in voorkomt: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/wordfr...lookup=sofi%2Fa
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Gr. sophia

Bedankt voor die lijst, maar het is volledig in het grieks!

Berichten: 102

Re: Gr. sophia

Uit 150 jarige gegevens en summier:

Sophia =vrouwennaam,eigenlijk grieks woord,dat wijsheid betekent.

In het verslag worden vn. alle vrouwen vermeld vanaf een heilige der rk.kerk,een romeinse vrouw,die met haar 3 dochters,Fides,Spes en Charitas (toenmaals kinderen van 7-13 jaren),voor den praefectus gebracht en gemarteld werden.

Zij werd weliswaar ontslagen,maar bezweek aan de martelingen.

Tot 1740 worden er koninkl. vrouwen vernoemd met Sophia,hierna worden ook plaatsen en een "Kreitsch" bij Petersburg in Rusland en kerken vernoemd,oa.in Constantinopel ;bouwaanvang in 6e eeuw onder de reg. van Justinianus en voltooid door Asthemius van Trallus.In 1453 werd het de hoofdmoskee van de Turken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Gr. sophia

zara schreef:Uit 150 jarige gegevens en summier:

Sophia =vrouwennaam,eigenlijk grieks woord,dat wijsheid betekent.

In het verslag worden vn. alle vrouwen vermeld vanaf een heilige der rk.kerk,een romeinse vrouw,die met haar 3 dochters,Fides,Spes en Charitas (toenmaals kinderen van 7-13 jaren),voor den praefectus gebracht en gemarteld werden.

Zij werd weliswaar ontslagen,maar bezweek aan de martelingen.

Tot 1740 worden er koninkl. vrouwen vernoemd met Sophia,hierna worden ook plaatsen en een "Kreitsch" bij Petersburg in Rusland en kerken vernoemd,oa.in Constantinopel ;bouwaanvang in 6e eeuw onder de reg. van Justinianus en voltooid door Asthemius van Trallus.In 1453 werd het de hoofdmoskee van de Turken.
Welke bron dan wel? Lijkt me trouwens tamelijk irrelevant als het gaat over wat de oude Grieken ermee bedoelden.
Sophia (Σοφíα, Greek for "wisdom") is a central term in Hellenistic philosophy and religion, Platonism, Gnosticism, Orthodox Christianity, Esoteric Christianity, as well as Christian mysticism. Sophiology is a philosophical concept regarding wisdom, as well as a theological concept regarding the wisdom of God. - wiki
is nog steeds een vrij goede samenvatting van wat er met het begrip allemaal gedekt wordt. Sophia is dus nauwelijks te vertalen met één woord, maar is een centraal begrip in die oud-Griekse cultuur.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Gr. sophia

Laten we eerst kijken naar de betekenis van het woord zowel in het Nederlands als in het Engels.
wijs·heid de; v -heden het wijs-zijn; inzicht en verstand
"Merrian-webster" schreef:Definition of WISDOM

1

a : accumulated philosophic or scientific learning : knowledge

b : ability to discern inner qualities and relationships : insight

c : good sense : judgment

d : generally accepted belief <challenges what has become accepted wisdom among many historians — Robert Darnton>

2

: a wise attitude, belief, or course of action

3

: the teachings of the ancient wise men
Ik vraag me nu af, is wijsheid een actie of oordeel? In deze zin van de volgende vraag:

Bedoelden de grieken met het woord sophia een actie of een oordeel?

Met actie bedoel ik doen, een daad, dus een beslissing in de werkelijkheid enz.

Een oordeel bestaat in de taal, denken, kunst, literatuur, wet, een normatieve beslissing enz., maar niet noodzakelijkheid in de werkelijkheid.

Wie geïnteresseerd is in waarom ik deze vraag stel mag mij gerust pm'en ofzo want als ik het hier vermeld, dan gaat het leiden tot een andere discussie terwijl ik hier me wil beperken tot de (taalkundige) betekenis en gebruik van het woord sophia σοφία.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Gr. sophia

Stel dat de oude Grieken het woord virtus zouden kennen, dan denk ik dat het een virtus zou zijn.

Ze beschouwden het als een streefdoel, om deze eigenschap te bezitten. Dat besluit ik op basis van de verschillende authentieke teksten die erover zijn verschenen: de oude Grieken besteedden zelf ook aandacht om hun begrip te omschrijven. Je kan het misschien beschouwen als een denkwijze (en handelen in die geest) die verheven was, en bewonderigenswaardig.

Ja, je mag me zeker een pb'tje sturen over het waarom van je vraag ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Gr. sophia

Bedankt voor die lijst, maar het is volledig in het grieks!
Euhm, wie kan je beter vertellen over wat ze met het woord bedoelen dan de Grieken zelf? Als je de Griekse zin die je wil lezen copy-paste naar google, krijg je meestal wel vertaalde teksten ervan.

In ieder geval, in de eerste hoofdstukken van het eerste boek van de Metaphysica van Aristoteles staat zijn visie over kennis en wijsheid.
Bedoelden de grieken met het woord sophia een actie of een oordeel?

Met actie bedoel ik doen, een daad, dus een beslissing in de werkelijkheid enz.

Een oordeel bestaat in de taal, denken, kunst, literatuur, wet, een normatieve beslissing enz., maar niet noodzakelijkheid in de werkelijkheid.
Geen van beiden. Maar ik begrijp dan ook niet veel van je definities, en dat heeft volgens mij meer met de postmoderniteit van je definities te maken dan met mij. ;)

Die quote die ik eerder plaatste geeft volgens mij juist een goed beeld van wat de Grieken ervan dachten. Het is misschien wel een zin die je gemakkelijk 50 keer moet lezen voor je hem vat, net zoals de rest van die tekst. Wijsheid is hetgeen dat je krijgt als je veel weet over en begrip hebt van kunst, waarbij kunst in tegenstelling staat tot ambachtelijk werk (alle werk dat met de handen wordt verricht en/of waarvan je kennis verkrijgt door oefening/ervaring).

Sofia draait dus volgens Aristoteles om louter kennis van bepaalde principes en oorzaken. Hoe meer je kunt stijgen op die ladder van oorzaken, hoe dieper je de oorzaken kunt volgen, hoe 'wijzer' je bent. Dat alles liefst zo theoretisch mogelijk. Verplaatst in ons hedendaags framework zouden volgens Aristoteles de quantumfysici duidelijk het wijst zijn.

σοφία draait dus helemaal niet om actie of oordeel, enkel om louter kennis hebben over veel verschillende dingen, zij het niet noodzakelijk erg diep, maar diep genoeg om steeds dieper te kunnen graven in achterliggende oorzaken, en oorzaken van die oorzaken, en oorzaken van die oorzaken, enz. Al moet je het liefst niet gaan toepassen, hoe theoretischer, hoe beter.

Bovendien is de reden die Aristoteles geeft om wijs te worden niet zozeer een streefdoel op zich, zoals in fysics vertelde, hij wil gewoon platweg indruk maken op minder wijze mensen zodat die naar hem zouden luisteren.
Verborgen inhoud
En vervolgens schrijft hij in 14 boeken de zoektocht naar die wijsheid ;) Je kunt veel van de Grieken zeggen, maar ze waren een heel stuk eerlijker en platter dan wat er op school over geleerd wordt. Ha, ik ga van die laatste regel mijn handtekening maken zie ;)

http://www.kennydominican.joyeurs.com/GreekClassics/AristotleMetaphysics.htm schreef:We have said in the Ethics what the difference is between art and science and the other kindred faculties; but the point of our present discussion is this, that all men suppose what is called Wisdom to deal with the first causes and the principles of things; so that, as has been said before, the man of experience is thought to be wiser than the possessors of any sense-perception whatever, the artist wiser than the men of experience, the masterworker than the mechanic, and the theoretical kinds of knowledge to be more of the nature of Wisdom than the productive. Clearly then Wisdom is knowledge about certain principles and causes.

2

Since we are seeking this knowledge, we must inquire of what kind are the causes and the principles, the knowledge of which is Wisdom. If one were to take the notions we have about the wise man, this might perhaps make the answer more evident. We suppose first, then, that the wise man knows all things, as far as possible, although he has not knowledge of each of them in detail; secondly, that he who can learn things that are difficult, and not easy for man to know, is wise (sense-perception is common to all, and therefore easy and no mark of Wisdom); again, that he who is more exact and more capable of teaching the causes is wiser, in every branch of knowledge; and that of the sciences, also, that which is desirable on its own account and for the sake of knowing it is more of the nature of Wisdom than that which is desirable on account of its results, and the superior science is more of the nature of Wisdom than the ancillary; for the wise man must not be ordered but must order, and he must not obey another, but the less wise must obey him.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Gr. sophia

317070's antwoord is inderdaad misschien iets genuanceerder. Waar ik nog wel iets over wilde zeggen:
Bovendien is de reden die Aristoteles geeft om wijs te worden niet zozeer een streefdoel op zich, zoals in fysics vertelde, hij wil gewoon platweg indruk maken op minder wijze mensen zodat die naar hem zouden luisteren.
Is dat platweg niet eerder wat hij net de sofisten verweet, en wat filosofen net niet zouden mogen doen? Hij stelt toch dat je retorica moet voortkomen uit een interesse, en niet enkel vanuit de wil om beluisterd te worden?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Gr. sophia

Is dat platweg niet eerder wat hij net de sofisten verweet, en wat filosofen net niet zouden mogen doen? Hij stelt toch dat je retorica moet voortkomen uit een interesse, en niet enkel vanuit de wil om beluisterd te worden?
Aristoteles kwam inderdaad op tegen de sofisten, maar was dat niet zozeer omdat ze van valse argumenten een deugd maakten?

Als ik de zin waaruit het komt ontleed: (en die is nogal een boterham)
We suppose first, then, that the wise man knows all things, as far as possible, although he has not knowledge of each of them in detail; secondly, that he who can learn things that are difficult, and not easy for man to know, is wise (sense-perception is common to all, and therefore easy and no mark of Wisdom); again, that he who is more exact and more capable of teaching the causes is wiser, in every branch of knowledge; and that of the sciences, also, that which is desirable on its own account and for the sake of knowing it is more of the nature of Wisdom than that which is desirable on account of its results, and the superior science is more of the nature of Wisdom than the ancillary; for the wise man must not be ordered but must order, and he must not obey another, but the less wise must obey him.


We suppose first, then, that the wise man knows all things, as far as possible, although he has not knowledge of each of them in detail; secondly, that he who can learn things that are difficult, and not easy for man to know, is wise (sense-perception is common to all, and therefore easy and no mark of Wisdom); again, that he who is more exact and more capable of teaching the causes is wiser, in every branch of knowledge;


Is een eerste hoop van de samengestelde zin, en daarna de tweede:

and that of the sciences, also, that which is desirable on its own account and for the sake of knowing it is more of the nature of Wisdom than that which is desirable on account of its results, and the superior science is more of the nature of Wisdom than the ancillary;

Wat hetgeen is dat jij zei, eindigend op een ";", ook al staat die er niet in het Grieks.

for the wise man must not be ordered but must order, and he must not obey another, but the less wise must obey him

Dus zoals ik het begrijp, zijn dit 2 afzonderlijke redenen. Nee?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Gr. sophia

Je hebt gelijk. Ik had nog een keer meer moeten lezen ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer