Griekenland

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Griekenland

Het volk is naar ik aanneem toch niet zo zeer een afspiegeling van diegenen die de staatsboekhouding doen en

zeker niet beloond zijn voor hun stemgedrag...degenen die,bijvoorbeeld,als werknemer in een hotel de toerist het naar de zin maakt is

echt niet rijk geworden of op andere wijze zeer veel beter bemiddeld geraakt.

Dat is zoals gebruikelijk een bovenlaag van personen(Die elkaar kennelijk zwijggeld en/of provisies

toebedelen,betaald met gemeenschapsgelden) welken zelfs het IMF stil wisten te houden.

Dat zijn denk ik ook die personen die hun geld op dit moment bij de betere (buitenlandse) banken hebben

gestald in de hoop/zekerheid dat hún (More than €3bn (£2.6bn) of deposits held by Greek households and companies left

the country !!! ) euro's hun waarde houden omdat die landen/banken meer integriteit kennen.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/...y-offshore.html

Is het zo dat de Griekse regering op deze manier met het Griekse volk om mag gaan?

Een Grieks faillisement zal de Jan Modaal van Griekenland meer raken dan degenen die nu ,,dingen regelen''.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Griekenland

Ik ga dit onderwerp weer oprakelen, ik hoop niet dat het een anti-euro onderwerp word, want daar gaat het eigenlijk niet om.

Elk land zou een exit-strategie moeten hebben uit de euro als het echt in de penarie zit. Voor de meeste landen is een exit-strategie niet rendabel. Maar Griekenland zou bijna niet anders kunnen. Ik vond dit een verhelderend stukje tekst:

http://www.nu.nl/economie/2812986/griekenland-moet-euro.html

Griekenland is zo in de nesten dat het niet anders kan, het moet uit de euro. Het zal echter wel veel pijn doen. De Drachme zou niets waard zijn, wat betekend dat elke werker misschien wel 50% mag inleveren op zijn inkomen. Echter dit zullen ze niet direct zien, het lijkt namelijk dat alles gewoon veel duurder word. Het land zal echter wel meer politiek stabiel worden en men kan werken aan heropbouw.

Misschien kunnen ze over 15 jaar weer proberen om bij de euro te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Griekenland

Er komt een ander probleem bij dat op dit moment nog niet wordt besproken of echt duidelijk zichtbaar wordt maar wel in gang is gezet. Het betreft de emigratie van de Griek zelf.

Mensen die emigreren hebben in ieder geval een eigen initiatief om een beter leven te hebben, bv financieel. Hoe meer dit 'soort' mensen weggaan hoe minder de kwaliteit van de bevolking gaat worden op dat gebied althans. In Duitsland is het percentage Griekse emigranten gestegen met 90%, Dat zijn 24.000 Grieken, aldus het Duitse statistiekbureau.

Andere cijfers van andere landen heb ik niet,

Maar ik kan me ook voorstellen dat de rijke Grieken definitief weggaan. Alsmede goed lopende bedrijven. Emigratie en verplaatsing is anno 2012 een normaal verschijnsel geworden, die weerstand is al overbrugt.

Ook al zou de euro daar verdwijnen, de emigratie zou wel eens door kunnen gaan.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Griekenland

De grootste emigratie is eigenlijk jongeren uit Griekenland die geen werk kunnen vinden. De emigratie zou moeten minderen omdat er weer meer werk zal zijn voor jongere grieken (ook al zullen ze wel heel slecht betaald krijgen).

Emigratie is zo slecht niet voor Europa, meeste grieken zijn goed opgeleid en Griekenland is klein, de kans op terugkeer is groot.

Het zorgt wel voor een braindrain en Griekenland zal een paar decennia terug gaan in welvaart, maar dat is met of zonder lidmaatschap van de Euro.

De Drachme zal Griekenland niet beter maken, maar minder ziek, en zo kunnen we hopelijk het Euro probleem in quarantaine houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Griekenland

DePurpereWolf schreef: do 17 mei 2012, 12:25
De grootste emigratie is eigenlijk jongeren uit Griekenland die geen werk kunnen vinden. De emigratie zou moeten minderen omdat er weer meer werk zal zijn voor jongere grieken (ook al zullen ze wel heel slecht betaald krijgen).

Emigratie is zo slecht niet voor Europa, meeste grieken zijn goed opgeleid en Griekenland is klein, de kans op terugkeer is groot.

Het zorgt wel voor een braindrain en Griekenland zal een paar decennia terug gaan in welvaart, maar dat is met of zonder lidmaatschap van de Euro.

De Drachme zal Griekenland niet beter maken, maar minder ziek, en zo kunnen we hopelijk het Euro probleem in quarantaine houden.
Ik geloof niet dat de terugkeer groot is. Het Griekse probleem zal in lengte van jaren door blijven duren en het verloop daarvan is makkelijk zichtbaar voor het besluit om ja of nee terug te keren. Mensen bouwen iets op in hun nieuwe vaderland dat gooi je zo maar niet even weg.

Een ander groot probleem is de toestroming van immigranten naar Griekenland. Op een bevolking van 11,5 miljoen mensen leven er 1 miljoen immigranten...and counting. Werk is er niet. Ik ken de Griekse regels voor werk voor deze groep niet maar bij het aanbieden van werk zal de Griek zelf voorrang hebben (neem ik aan).

Voeg daarbij dat 20% van de bevolking ambtenaar is en per definitie geen economische prestatie levert.

Beide werkelijkheden van hierboven hebben dus te maken met werk en werkgelegenheid, met of zonder de Euro of Drachme en daarmee de economische stabiliteit...lees dus instabiliteit.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Griekenland

Ik plaatst nog enkele artikelen over de emigratie van de Griek naar andere landen, zowel de particulier alswel de zakenman.

Ik plaats één kanttekening die in een van de artikelen staat: ''Meer dan 66 procent van de inwoners van Griekenland tussen de 18 en 34 willen weg.''

http://zaplog.nl/zap...n_wil_emigreren

http://nieuws.nl.msn...esvolle-grieken

http://www.vertreknl...riekse-jongeren

http://www.dewereldm...uit-griekenland

Dit zijn geen incidentjes meer maar is een structureel gegeven.

De vraag of de Euro of de Drachme blijft/wordt is eigenlijk niet interessant. De 'goede' mensen gaan gewoon weg.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Griekenland

Zoals ik reeds schreef dat de 'goede mensen' weggaan, dit artikel:

''Als reactie op de economische crisis in Griekenland, stijgt het aantal studenten uit dat land op de Nederlandse universiteiten fors stijgt''



http://www.telegraaf.nl/binnenland/12254192/__Griekse_studenten_naar_NL__.html




Verder citeer ik Christine Lagarde (IMF): Griekenland heeft het afgelopen 1/3 minder belastingen opgehaald.




Een volk dat jaren en jarenlang een leefgedrag heeft gehad dat hun welgevallig was verander je niet zomaar even. Niet de EU steun zal invloed hebben maar de tegenwerking van het volk. Dit is een groepsgedrag dat veel sterker is dan een individueel gedrag. Ze hollen zichzelf wel uit.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Griekenland

Ze hollen zichzelf wel uit.
De Grieken die Griekenland verlaten hebben, hebben er toch geen last van dat Griekenland daardoor verder wegzakt? Dat heeft niets te maken met karakter van het volk, dat is gewoon logisch. Als België ten onder zou gaan ben ik hier ook weg.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Griekenland

317070 schreef: vr 01 jun 2012, 01:00
De Grieken die Griekenland verlaten hebben, hebben er toch geen last van dat Griekenland daardoor verder wegzakt? Dat heeft niets te maken met karakter van het volk, dat is gewoon logisch. Als België ten onder zou gaan ben ik hier ook weg.
Nee die uiteraard niet. Maar de vraag is: Wat blijft er over aan zeg maar kwantiteit en kwaliteit.
nothing will change without a rebel

Berichten: 54

Re: Griekenland

Ja, dat is inderdaad een probleem, en ook een fundamenteel vraagstuk: van wie si de staatsschuld ?

Want er worden weleens van die berekeningen gemaakt: de staatsschuld is zoveel euro per inwoner.

voor griekenland is de schuld zo'n 320 miljard. Per inwoner is dat 32000, maar per werkende ( en da's wat we zoeken, 45000 euro schuld. Door te emigreren wordt eigenlijk die schuld kwijtgescholden, je neemt dan wel de schuld van de Duitse overheid over.

Re: Griekenland

Ik heb de discussie niet volledig gelezen, maar wat je stelt klopt niet. In Turkije is de groei consumptie-gedreven. Deze consumptie wordt gefinancierd door banken. In Turkije is een enorme bubbel aan het ontstaan. Nu draaien buitenlandse investeerders hier nog voor op. Maar Turkije heeft een structureel handelstekort (export-import), en per saldo vloeit er rond de 60 miljard eu per jaar weg. Dus je stelling is nogal krom. Verder is het absoluut niet regel dat buurlanden per saldo profiteren van elkaars economische groei.

Berichten: 91

Re: Griekenland

Als Griekenland jaar in jaar uit meer staatsuitgaven heeft dan staatsinkomsten, moet er jaar in jaar uit bijgeleend worden en stijgt de staatsschuld voortdurend Er kan dan ook geen sprake zijn van aflossing

Reageer